Todennäköisyys sille, että sinä viestinnän ammattilaisena päädyt tweettaamaan tapahtumasta, kasvaa koko ajan. Jonain päivänä tilanne voi olla se, että sinä olet tapahtumassa töissä nimenomaan livetweettaajana! Siis viestimässä Twitterin välityksellä tapahtumasta ulospäin. Valmistaudu livetweettaamaan kunnolla!

Ajattelin, että jaan kanssasi esimerkin siitä, kuinka minä yksittäisenä asiantuntijana valmistauduin liveraportoimaan tweeteillä tapahtumasta. Nyt siis paljastuksia tammikuun 2014 lopulla Tampereella järjestetyn ICE Live Business Forum -livetweettieni takaa!

Vinkki 1: Valmistele lunttilappu

Mitä enemmän aiot saada aikaiseksi, sitä vähemmän sinulla on aikaa varsinaisessa tapahtumassa etsiskellä ja haeskella. Valmistele siis ihan rehellisesti itsellesi lunttilappu:

  • Esiintyjien nimien kirjoitusasu + oikea Twitter-käyttäjätunnus (kaikki eivät esiinny @etunimisukunimi-tyyppisesti!)
  • Sama esiintyjien edustamista organisaatioista: nimet ja Twitter-tunnukset
  • Järjestävän tahon kirjoitusasu + Twitter-tunnus
  • Tapahtuman hashtag kopioitavaksi ja liitettäväksi (selvitä myös mahdolliset variaatiot!)
  • Ohjelma- ja striimilinkit, lyhennettyinä

Lunttilapun lisäksi minä valmistauduin seuraamalla puhujia Twitterissä ennakkoon, tein heistä listan muidenkin seurattavaksi:

— Hanna Takala (@hannatakala) January 23, 2014

 

 

Vinkki 2: Esipaista tweettejä

Jos teet tätä ihan työtehtävänäsi, valmistaudu livetweettaamaan valmistelemalla lunttilapun lisäksi myös tweettejä etukäteen — sinulla on siihen varsin hyvä syy. Tässä auttaa kovasti esityksien näkeminen ennakkoon!

Mikään ei estä sinua kysymästä etenkin oman tapahtuman puhujilta, onko esimerkiksi heidän kalvojaan mahdollista nähdä. Minä ihan rehellisesti katsoin puhujien aiempia puheita samoilla tai lähes samoilla otsikoilla YouTubesta:

Valmistaudun #icelive14-livetweettaukseen kuuntelemalla puhujien aiempia puheita.

Näiden esitysten perusteella kirjoitin ennakkoon lukuisia tweettejä hashtageineen päivineen. Valikoi myös todennäköisiä linkkejä, joita voi lyhentää valmiiksi.

Vinkki 3: Valitse työkalusi

Twitterin oma verkkosivuversio osaa olla tehotweettaamisessa varsin avuton. Sinä tietysti valitset sellaisen työkalujen kombon, jonka itsellesi parhaaksi näet, mutta salli minun esitellä sinulle omani.

Lähdin tapahtumaan tabletti kourassa. Tälläisessä tilanteessa valikoin tweetata TweetDeckin selainversiolla, sillä tabletille suosikkini tweettaussovelluksista ei ole saatavilla. TweetDeckissä auki olivat tavanomaisten palstojen (mm. Zentoa koskevia hakuja ja mainintoja) sijasta palstat tapahtumahashtagilla #icelive14 sekä jo mainitsemani esiintyjistä koottu Twitter-lista.

Lunttilappuni ja esipaistetut tweettini taas löytyivät Evernotesta — kukin puheenvuoro omasta dokumentistaan.

Näiden lisäksi pidin auki selaimen pikaisia hakuja varten sekä linkkien lyhentämiseen ja seurantaan Bitly.

Älä unohda laitteiden virtakaapeleita ja jatkojohtoa kotiin!

Vinkki 4: Asetu kuvausetäisyydelle

Kuvat ovat helposti kulutettavaa sisältöä, joten niitä ei kannata livetweetatessakaan väistää. Itseasiassa päin vastoin!

Valmistaudu livetweettaamaan asettumalla siis kuvausvalmiine laitteinesi tapahtumapaikalla niin, että saat kuvia. Tässä kohtaa ICE Live Business Forum 2014 -tweettaukseni ontui, sillä lähelle pääsivät vain VIPit ja valaistus ei ollut puolellani. Yritä siis sinä ottaa huomioon, että näin voi käydä.

Toki sijaintisi kannattaa olla sellainen, että verkon signaali on kohdallasi erinomainen.

Vinkki 5: Pidä tahti maltillisena

Etenkin esivalmisteltujen tweettien kanssa houkutus tweetata monta kertaa minuutissa on suuri, mutta malta! Hyvä tahti riippuu täysin seuraajistasi ja heidän sietokyvystään, joten ikävä kyllä joudut haarukoimaan tämän itse. Tweettasin 110 kertaa ensimmäisen #icelive14 -päivän aikana.

Yritä oman tweettaamisesi lomassa keskittyä myös siihen, mitä muut tweettaavat ja reagoi kommentoimalla, uudelleentweettaamalla ja merkitsemällä suosikiksi. Tämä vuorovaikutus on hyvä syy pitää se oma tahti maltillisena.

Jos sinä nyt ajattelet, että voisinpa sitten ottaa tuon Hannan sijastani tweettaamaan tapahtumaamme, niin olen #icelive14 jälkeenkin viisastunut lisää. Jokainen tapahtuma opettaa aiheesta enemmän myös sinulle.

PS. Mieti myös se oma agendasi valmiiksi: Mitä sinä tavoittelet sillä, että livetweettaat tapahtumasta?

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , ,

@hannatakala

Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.

Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän “Fascination Advantagensa” ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.

Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi