Data muuttaa yritysten organisoitumista ennennäkemättömällä tavalla. Viestinnän ammattilaiset ovat aina keränneet, käsitelleet ja jalostaneet tietoa. Siksi murros tarjoaa viestijöille loistavan paikan oman roolin merkityksen kasvattamiseen osaamista kehittämällä.

Datastrategia on tärkein asia, jonka suomalaiset yritykset tarvitsevat juuri nyt, sanoi Risto Siilasmaa Helsingin pörssin 105-vuotisjuhlaseminaarin paneelissa kaksi viikkoa sitten. Siilasmaa kysyi parisataapäiseltä osallistujajoukolta, kuinka monelta yritykseltä tällainen strategia löytyy. Käsiä nousi yksi tai kaksi.

McKinsey puhuu käynnissä olevasta data-analytiikan vallankumouksesta. Se tulee mullistamaan yritysten organisoitumisen, toiminnan, asiantuntijoiden käyttämisen ja arvonluonnin.

Yrityksen on kyettävä näkemään millaista dataa se voi kerätä, käsitellä sekä analysoida.

Yritysjohto on silti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta muutoksen suhteen hukassa. Aihe on tekninen ja monimutkainen – keskustelu siirtyy helposti sovelluksiin, kuten koneoppimiseen suurten datamassojen käsittelyssä. On houkuttelevaa jättää asia “asiantuntijoiden” huoleksi. Data-analyytikoiden määrä onkin tuplaantunut vuosina 2011–2015. Tämä saattaa olla myös yksi syy pörssissä nousseiden käsien vähäiseen määrään.

Näin ei pitäisi kuitenkaan olla, sanoo McKinsey. Kehittynyt data-analytiikka on mitä suurimmassa määrin liiketoiminnan asia. Yrityksen on kyettävä näkemään millaista dataa se voi kerätä, käsitellä sekä analysoida, ja kuinka data vaikuttaa tuotteiden kehittämiseen, myymiseen, hinnoitteluun, liiketoiminnan suuntaamiseen, tuottavuuden kehittämiseen ja viime kädessä eri yritysfunktioiden uudelleen organisoimiseen.


Viestinnän ammattilaisille data ei ole koskaan ollut vierasta

Viestinnän ammattilaisille datan kerääminen, tuottaminen ja käsittely ei ole koskaan ollut vierasta. Viestinnän ihmiset ovat tottuneet keräämään sekä ulkoista että organisaation sisäistä tietoa eri lähteistä ja eri alihankkijoiden avulla sekä jalostamaan sitä muotoon, joka auttaa päätöksenteossa. Menneisyydessä monessa suomalaisessa yrityksessä, kuten Tapiolassa, informaatikot asuivat viestinnän organisaatiossa.

Työtä on tehty aikaisemmin pitkälti manuaalisesti. Nykyisen datavallankumouksen on synnyttänyt digitaalisesti saatavilla olevan datan määrän kasvu sekä laskentatehon moninkertaistuminen. Finanssitoimiala on analytiikan edelläkävijä yksinkertaisesta syystä: koko liiketoiminta on muuttunut ykkösiksi ja nolliksi ja jokainen transaktio – sisäinen tai ulkoinen – tuottaa dataa.

Myös viestintää ja poliittista vaikuttamista tehdään nykyisin jo osin automatisoituna, kuten Cambridge Analytican tapauksessa. Kirjoitin elokuussa, kuinka viestinnän mittaamisessa tärkeintä on kyetä ensin organisoimaan tekeminen siten, että mittaaminen on ylipäätään mahdollista. Tämä on ensimmäinen askel. Seuraava askel on se, että tekemisen tuloksena syntyvä data todella vaikuttaa tekemiseen.

 

Kohti datavallankumouksen eturintamaa

LähiTapiolan Anni Hiekkanen kirjoitti syyskuussa Viestijöissä kuinka “viestintäfunktion kunnianhimon lisääminen” on omissa käsissämme.

Datan hyödyntämiseen liittyvä murros tuokin viestinnälle paremman pelipaikan kasvattaa omaa rooliaan organisaation sisällä kuin pitkään aikaan: tilanteessa, jossa kaikki lähtevät samalta viivalta datan voiman ymmärtävät ammattilaiset puhuvat automaattisesti sitä liiketoiminnan kieltä, mitä jokaisen täytyy opetella menestyäkseen tulevaisuuden kilpailuympäristössä.

Kun kukaan ei vielä kunnolla osaa, pärjäävät ne, joilla on paras pohja ja aito halu oppia uutta.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitteli maanantaina asettamansa työryhmän raporttia keinoista, joilla Suomi nousee maailman parhaaksi tekoälyn soveltajaksi. Yksi raportin kahdeksasta ratkaistavasta haasteesta on huippuosaamisen varmistaminen. Viestijöiden osaamisen kehittäminen nousi esiin myös Viestintä- ja tekoäly -ryhmän tapaamisessa alkusyksystä.

Hienoista teknisistä sanoista huolimatta asiat eivät ole monimutkaisia. Kun kukaan ei vielä kunnolla osaa, pärjäävät ne, joilla on paras pohja ja aito halu oppia uutta. Alle prosentti yritysten strukturoimattomasta datasta on minkäänlaisessa käytössä, kirjoittaa Harvard Business Review kesäisessä numerossaan, ja esittelee kaksi tapaa yrityksen datastrategian luomiseksi. Eli ei muuta kuin lukemaan ja oppimaan! Nyt on vielä hyvä aika olla vallankumouksen eturintamassa.

 

Kolme askelta vallankumoukseen:

1) Kiinnostu! Asiat ovat kiehtovia kun niihin perehtyy.

2) Kouluttaudu. Viestijästä ei tarvitse jalostaa koodaria tai pörssianalyytikkoa. Tärkeintä on tietää mistä voisi tietää.

3) Ota rohkeasti roolia organisaation sisällä. Kun ymmärrät millaisia mahdollisuuksia data organisaatiollesi voi tarjota, ehdota itseäsi mukaan kehityshankkeeseen tai sen vetäjäksi.

 

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , ,

Vapa Impact -viestintätoimiston perustaja ja toimitusjohtaja. Kolmetoista vuotta viestintäkonsulttina, kuudetta vuotta yrittäjänä. Mikä kiinnostaa? Data, uudet digitaaliset työkalut, koneoppiminen, vaikuttajaviestintä, viestinnän tulevaisuus, teknologia, metsäala, energia. Olen vastannut Googlen viestinnästä kolmattatoista vuotta. Twitter: @ttnurmi.

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi