Olen taas valmistautumassa eräässä tapahtumassa livetweettaamiseen ja toivon lujasti, että tapahtuman esiintyjänä kukin ottaisi kaltaiseni liveraportoijat huomioon miettimällä mantraa “esitä asiasi somekelpoisesti”. Siitäpä syystä tänään esitän viestijän toivomuslistan liveraportoijille optimoitua esitystä varten.

Uskonpa, että sinä allekirjoitat nämä toiveet, vaikka et livetweettaisikaan. Osaat nimittäin arvostaa näitä raportoidessasi tapahtumasta myöhemmin tavoitteellisessa blogissasi. Mitä siis kannattaisi puhujan housuissa tehdä, jotta tavoittaisi esityksellään sosiaalisen median varmemmin?

Esitä asiasi somekelpoisesti

Vinkki 1: Sisällytä tweettaamiskelpoisia lausuntoja

Koko esitys kannattaa ehdottomasti rakentaa tweetin mittaisista infonuggeteista. Yksittäinen viesti Twitterissähän on 140 merkkiä pitkä, joten ne omat ajatukset kannattaa esittää ytimekkäästi.

Älä käytä esityksellesi varattua aikaa — olipa se pecha kuchan 20 x 20 sekuntia tai TED-puheen 18 minuuttia — tönkköön jaaritteluun. Sen sijaan pyri elävään ja mieleen jäävään tarinaan, jossa myös vähän väliä tiivistät napakasti: tweetin mittaisesti.

Askartele etukäteen puheeseesi ne timanttiset one-linerit, joita odotat tweetattavan. [Tweettaa tämä!]

Vinkki 2: Tee kalvoista kuvauskelpoisia

Puhujan lausuntojen lainaaminen ja kommentoiminen tekstinä Twitterissä ei suinkaan ole ainoa liveraportoinnin muoto. Tänä päivänä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon myös kuvilla liveraportoiminen vaikkapa Instagramiin.

Johanna Janhonen kehaisi kesäkuisesta MARKin Marketing Today -tapahtumasta, kuinka Jarkko Kurvisen esitys oli instaamiskelpoinen:

Johannan Instagramissa jakamasta kuvasta näet, että käytännössä tämä esityksen Instagramille optimoiminen tarkoittaa tätä:

  • Yksi ytimekäs lausunto per kalvo
  • Selkeät kontrastit värityksessä
  • Suuret kirjaimet

Viisautta olisi myös sen oman Twitter-käyttäjätunnuksen lisääminen joka kalvon alareunaan näkyvästi. Eli @nimimerkki selkeästi näkyville, että sekin tulee kuviin mukaan tai että tekstinä raportoivat tietävät koko ajan keneen viitata.

Parhaimmillaan kalvo toimii, vaikkei sitä edes kuvattaisi suoraan sen edestä. Esimerkiksi Janne Vihervuoren tweetistä ainakin melkein näet mitä Petri Rajaniemen kalvossa sanotaan Digitalist Innovation Forum -tapahtumassa.

Kuvita esityksesi oivallisella typografialla, voitat Instagramin ja Pinterestin puolellesi! [Tweettaa tämä!]

Vinkki 3: Anna mahdolliset linkit lyhennettyinä ja selkokielisinä

Tee yleisölle sekä itsellesi palvelus ja lisää esitykseesi pääsy mahdollisiin lisämateriaaleihin yms. lyhennettyinä ja selkiytettyinä osoitteina.

Liveraportoijan on helpompi toistaa linkkisi pelkän näkemisen tai sanomisen perusteella omalle yleisölleen, kun käytät tuttua lyhentäjää ja käsittelet oletuksena saamasi numeroiden ja kirjainten sarjan selkokieliseksi sanaksi.

Selkokielinen lyhennetty linkki on kaikkien helpompi jakaa lennossa. [Tweettaa tämä!]

Vinkki 4: Aktivoi tehtävänannoilla

Sosiaalisen median käyttäjät tunnetusti tottelevat komeasti käskyjä ja kysymysmerkkejä, joten mikset antaisi niitä esityksessäsi?

Ehdottaisin vaikkapa seuraavia:

  • Kysy “moniko teistä” -tyyppisiä kysymyksiä ja summaa lopputulema ääneen > kevyttilasto paikanpäältä on kiva tweetata
  • Kerro, että aiot valikoida kaikkien puheenvuorostasi livetweetanneiden (livebloganneiden, liveinstailleiden jne.) joukosta jonkun, joka saa esimerkiksi joku tuotteesi tai palveluasi tai hitto hemmetti vaikka laatikollisen cronitseja

Aktivoi tweettaamaan tai tweettauta aktivoimalla. [Tweettaa tämä!]

Bonusvinkki: Ajasta omalta Twitter-tililtäsi viestejä esityksesi ajaksi

Varmistaaksesi, että kaikki olennaisimmat esityksesi kohdat takuulla tulevat tweetatuiksi, ajasta ne virtaan ihan omalta tililtäsi. Tässä kohdassa voisi olla hyvä, jos mukana lähtisi linkki esityksesi kalvoihin, jotka olet ladannut Slideshareen.

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , ,

@hannatakala

Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.

Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän “Fascination Advantagensa” ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.

Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi