Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Katsotaan tulevaisuutta silmiin – minkälaisia taitoja viestijöiltä tarvitaan?

Julkaistu

  • Sanna Fäldt

    Sanna Fäldt on työyhteisövalmentaja ja -sovittelija sekä…

Poikani ilmoitti haluavansa isona tubettajaksi. Mietin, että kovin on suppea käsitys työelämästä ipanalla. Päätin hieman laajentaa sitä. Kysyin, mikä hänen mielestään innostaa tubettajia ja mikä taas vaikkapa opettajia heidän työssään. Opettajat kuulemma tykkäävät opettaa lapsille taitoja, joita tarvitsevat koko elämänsä ja tubettaja tekee ihmiset onnelliseksi hyvillä videoilla.

Kyselin lisää ja poikani vastaili piirrellen samalla näkemyksiään paperille. Opettajia on Suomessa iso padallinen, tubettajia vain kourallinen. Hän piirsi piirakkakaavion eri tubesisällöistä ja graafin suosion kasvusta yli ajan. Siinä häntä katsellessani alkoi hymyilyttää. Tajusin, että katson tulevaisuutta. Viestijä minussa heräsi ja kuvasin kymmenvuotiaan sanoin kaksi hänelle uutta termiä: datan visualisointi ja infografiikka. Mainitsin myös, että visuaalisen viestinnän taidot ovat yhä tärkeämpiä tulevaisuuden taitoja äidinkin työssä (Viestinnän ammattilaiset -tutkimus s. 84).

Sinustako mikro-oppimiskykyinen hybridiosaaja?

Ajauduimme tällaiseen keskusteluun siksi, että olin juuri ollut kuuntelemassa maailman johtavaa henkilöstöjohtamisen tutkijaa, kollegaani Josh Bersiniä. Josh innosti minua ja 120 muuta johtajaa puhumalla esimerkiksi mikro-oppimisesta, millä autetaan henkilöstöä oppimaan päivittäin. Jatkuva oppiminen kun on yksi tärkeimmistä työpaikkaan sitouttavista tekijöistä.

Meidän viestijöiden kannalta esiin nousi mielenkiintoinen käsite nimeltä hybridiosaaminen. Perusteknisen osaamisen päälle kaikilta asiantuntijoilta odotetaan jo nyt suurta määrää muunlaisia taitoja, kuten empatia, viestintä, sosiaaliset taidot, datan tulkinta ja kokonaisvaltainen ajattelu.

Kappas, nämä tulevaisuuden jokamiestaidot ovat juuri niitä taitoja, missä me viestijät olemme muutenkin vahvoilla! Usein työtämme on ollut auttaa propellipäisiä asiantuntijoita kehittymään juuri näissä taidoissa. Pian, jos ei jo nyt, ne ovat kuitenkin perusedellytyksiä jokaiselle.

Toinen työtämme muuttava asia on tietenkin robotiikka. Saatamme pian huomata, että automaation ja robotiikan myötä vähemmällä koulutuksella ja kokemuksella varustettu asiantuntija voi ottaa työmme haltuun hyvinkin nopeasti. Onko syytä huoleen? Kyllä ja ei. Ratkaisu on Joshin mielestä ”continuous reinvetion”, jatkuva uusiutuminen. Hän sanoo, että meidän on nopeassa tahdissa nostettava työn sisältömme tasoa korkeammalle – ja näin käy uramme aikana vielä monta kertaa.

Viitaten paraikaa käytävään viestijöiden keskusteluun alanvaihdosta, uskon, että vaihtoja nähdään tulevaisuudessa yhä enemmän. Eikä tämä ole huono, vaan tarvittava asia, jotta pysymme jatkuvina oppijoina ja saamme toisaalta uutta näkemystä niiltä, jotka vaihtavat viestijöiksi! Mikä olisi mainiompi osaamispohja moneen uuteen rooliin kuin viestintä.

Oman tiimin uraohjaajana

Otin keväällä omassa tiimissäni käyttöön käsitteen ”360-osaaja”. Tämä on vähän kuin oma versiomme ”Superviestijästä”. Tunnistimme ensin, minkälaisia valmiuksia tarvitsemme lähitulevaisuudessa, jotta tiimimme voi auttaa firmaamme kasvamaan. Näitä ovat esimerkiksi:

  • verkkosivujen analytiikan haltuunotto
  • vakuuttavan puheenvuoron anatomia
  • markkinoinnin automaation työkalujen käyttö
  • videointi- ja editointitaidot
  • hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
  • tunnepitoisen asiakaskohtaamisen luominen
  • mittariston sisältävän business-casen rakentaminen
  • aktiivinen kuuntelu ja dialogipuitteiden luominen
  • palautteenanto
  • puheenvuorojen ja blogien analyysi ja pikakehitys lennossa
  • somesisällön luominen ja sen vaikuttavuuden arviointi

Miten lisäämme näitä valmiuksia käytännössä? Harjoitan osallistavaa johtajuutta ja sen nimissä uskon, että tiimissämme oleva viisaus kannattaa valjastaa yhteiseen käyttöön. Jokaisella meistä, kun on vahvuuksia joistain näissä listamme alueista. Siksi koulutammekin toisiamme ristiin työpajamaisesti omista osaamisalueistamme ja kun oma osaaminen ei riitä, haemme tukea valmennuksin globaalista verkostostamme, talon ulkopuolelta ja yhteistyökumppaneilta. Testailemme sitten arjessa aina sopivissa tilanteissa oppejamme toinen toisiamme tukien. Minusta tämä on Bersinin nimeämää mikro-oppimista parhaimmillaan!

Emme tietenkään jää tuleen makaamaan, kun automaatio ja muut asiantuntijat rynnivät kilvan viestintätontillemme. Jokainen meistä ei voi olla kaikkien alojen syvätaitaja, mutta perustaidot on hallittava ja omat vahvuudet tunnistettava. Ketterä ja avoin tiedonvaihto tiimin ja organisaation sisällä on ainakin meille elinehto.

Mutta palataanpa vielä alkuun. Kuten usein, huomasin, että keskustelussa poikani, eli tulevaisuuden, kanssa ei suinkaan käynyt niin, että minä laajensin hänen näkemystään työelämästä, vaan hän minun. Hän myös ilmoitti minulle keskustelumme päätteeksi, että hän päätti alkaa tubettaa vain harrastuksena ja hän haluaakin graafiseksi suunnittelijaksi. Hymyilin ja kysyin, että miksi näin? Vastaus kuului: ”No daa, koska viestinnän visualisointi.”

Josh varmaan sanoisi, että selvä Z-sukupolven edustaja.

Kirjoittaja

  • Sanna Fäldt

    Sanna Fäldt on työyhteisövalmentaja ja -sovittelija sekä yrittäjä Bravers Oy:ssä. Hän on viestintäalan konkari 20-vuoden urakokemuksellaan Evlistä, Cityconista ja Deloittelta, erityisosaamisenaan muutosviestintä. Sanna on julkaissut kaksi tietokirjaa: Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään (Bazar) ja Pirjo ja Tyyne – Kesytä sisäiset äänesi (Bazar). Kolmas kirja Sydämellä töissä (Avain), julkaistaan vuonna 2023. Sanna vetää ProComin mentorointiohjelmaa nyt kolmatta kertaa.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös