Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

  • Hanna Takala

    @hannatakala … Hanna Takala työskentelee tamperelaisella…

Sen kuinka erottua joukosta viestinnällä, pitäisi olla tärkeää meistä jokaiselle. Niin organisaatioille, yrityksille kuin niiden työntekijälähettiläillekin, puhumattakaan työnhakijoista.

Tuijottelin taannoin erään organisaation visiopiirrosta ja mietin, että se voisi olla aivan minkä tahansa organisaation visio toimialasta riippumatta. Näkemästäni eivät välittyneet yhteinen tarina ja kieli, tarjolla oli vain trendikkäitä sanoja — kuten digitalisaatio ja innovatiivinen — toistava harha.

Mieleni laukkasi takaisin taannoiseen ProCom-päivään, jossa Ilkka Halava puhui tulevaisuuden mahdollisuuksistamme menestyä. Hän kehotti erityisesti erikoistumiseen. Sopeudu asiaan rauhallisesti ja aloita erikoistuminen ottamalla rehellisesti oma sanastosi haltuun!

Käytä omaa mielenkiintoista kieltäsi

Törmään jatkuvasti sekä viestinnän valmentajana, että visuaalisena suunnittelijana siihen, kuinka mallia ja inspiraatiota etsitään vain oman toimialan sisältä. Pyrkimys tuntuu olevan se, että oltaisiin vain parempia niissä täsmälleen samanlaisissa viesteissä ja visuaalisuudessa kuin kilpailijat.

Luota minuun: erilainen on usein parempi, kuin parempi!

Mitä viestintään tulee, ei jokainen vaan voi uskottavasti olla ”muutoksen eturintamassa oleva edelläkävijä”, joka puhuu luovuuden ja ylivertaisuuden kieliä. Päinvastoin, edustamassasi yrityksessä saattaa yleisöä kiehtoa vaikkapa vakaus ja luotettavuus, johdonmukaisuuden kieli. Erilainen kieli kuin sillä kilpailijalla.

Kuinka erottua joukosta viestinnällä, mitä kiehtovuuden kieltä teidän brändinne puhuu?

  • Uudistava luovuuden kieli
  • Innokas yhteyksien kieli
  • Voimakas varmuuden kieli
  • Arvovaltainen erinomaisuuden kieli
  • Luotettava johdonmukaisuuden kieli
  • Mystinen kuulemisen kieli
  • Valpas tarkkuuden kieli

Jutun juoni on siinä, että asiakkaidenne näkökulmasta teillä puhutaan jo jotakin näistä. Arvailun sijaan sinun täytyy selvittää — vaikka minun avustuksellani — mikä teidän organisaatiostanne tekeekään kiinnostavan. Sitten on sinun ja työkavereidesi tehtävä vahvistaa sitä valmiiksi kiehtovaa viestiä entisestään. Kullakin kielellä on omat pilarinsa ja sanastonsa, joilla vahvistaminen tapahtuu.

Esimerkiksi arvovaltaista erinomaisuuden kieltä puhuessa kannattaa hyödyntää pilareina asioiden rajoitettua saatavuutta ja kehittää haluttuja tunnusmerkkejä. Arvovaltaiset ovat tottuneet asettamaan riman korkealle, eivätkä piilottele näkyvyydeltä. Johdonmukaisuuden kielellä erotutaan sen sijaan käyttämällä tuttuja vihjeitä ja hyödyntämällä kertausta. Ne, joiden valtti on juuri luotettavuus, tarjoavat lohdullisuutta muutoksen aikoina.

Mitä taas sanastoon tulee, esimerkiksi varmuuden kielellä viestiessä käytetään adjektiiveja kuten määrätietoinen, tavoitteellinen, ratkaiseva ja tarkoituksellinen. Järjestelmällinen, yksityiskohtainen, tehokas ja tarkkaavainen taas kuuluvat valppaiden sanavarastoon.

Viestiä sitten räätälöidään tarpeen vaatiessa yhdistämällä toisenlaista kieltä mukaan.

Lisää taktisesti muiden kielien elementtejä

Viestiessä on tietysti hyvä olla tavoite ja se vaatii myös käytettävältä kieleltä hieman lisää sävyjä. Silloin on syytä vetää jokin toinen sanasto sen oman kielenkäytön tueksi.

Esimerkiksi yhteyksien kieli on ennalta-arvattavasti se paras työkalu, kun haluat asiakkaiden tuntevan voimakkaampaa yhtenäisyyttä brändisi suhteen. Tai jos tilanne vaatii herkkyydellä muotoiltua viestiä, haluat ehkä hyödyntää mystisyyttä tiivistämällä viestiisi vain olennaisen.

Organisaatiosi jokaisella viestijällä — johtajasta alkaen — on totta kai oma kiehtova kielensä, joka värittää sitä yhteistä brändikieltänne. Henkilöbrändejä kehittäessä se oma vahvistava sanasto on hyvä ottaa haltuun, sillä viestintävälineet ja ydinsisältö tekevät vain tietyn osan työstä.

Tietysti voit viedä tämän sanoista myös tekoihin. Sitä varmempia tuloksia saat aikaiseksi, kun omaksut kielen kokonaisvaltaisesti.

Kirjoittaja

  • Hanna Takala

    @hannatakala

    Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.

    Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän "Fascination Advantagensa" ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.

    Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös