Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

  • Sanna Fäldt

    Sanna Fäldt on työyhteisövalmentaja ja -sovittelija sekä…

Kun rakastaa omaa ääntään, on ekstrovertti ja idearikas, voi sortua ikävään sudenkuoppaan: toisen kuulematta jättämiseen. Tunnistan elämästäni kymmeniä palavereita ja keskusteluja, jotka ovat olleet täynnä itseään korostavien ihmisten omia näkökulmia esiintuovia monologeja. Monologin aikana vieruskaverit joko miettivät omaa puheenvuoroaan ja eivät kuuntele, yhdistävät sanotut asiat valikoiden omiin näkökohtiinsa ja eivät kuule tai innoissaan keskeyttävät puhujan alati omine näkökantoineen.

Myönnän pää painuksissa, että sorrun usein itse kaikkiin kolmeen rikkeeseen. Ongelma on siinä, että emme keskity täysin puhujan sanomaan, mikä johtaa väärintulkintoihin. Lisäksi saatamme lokeroida puhujan ”joo joo, taas tätä samaa” -lokeroon ja olla vain kuuntelevinamme. Tällaisen näennäisen kuuntelemisen vuoksi organisaatiot menettävät yhden tärkeimmistä kehityksen ja innovaation työkaluistaan: dialogin.

Aito ja epäitsekäs kuuntelu on sellaista, missä pysähdytään yhdessä toisen ihmisen ajatusten äärelle ja nähdään vaivaa, jotta päästään sisään tämän maailmaan. Hyvä kuuntelija on kiinnostunut puhujan viesteistä, on läsnä ja samautuu. Samautumisessa on Pirkko Huhtisen mukaan kyse oman viestinnän mukauttamisesta toisen tapaan olla ja reagoida. Samautuminen auttaa saamaan toiseen hyvän yhteyden. Aktiivinen kuuntelija kannustaa puhujaa ja esittää tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, jotta oikeasti ymmärtää, ja mikä on viestin punainen lanka. Vasta tämän jälkeen voi olettaa, että on saanut jonkinlaisen otteen toisen sanomasta. Kuunteleminen on siis keskittymistä vaativaa työtä.

Olen kehittänyt itselleni simppelin ”kolmen askeleen ohjelman” keskeyttämättömään kuuntelemiseen. Haluan taata puhujalle puherauhan, vaikka minusta kuinka tuntuisi, että haluaisin innosta puhkuen keskeyttää omin, briljantein ajatuksin.

  1. Puhuja saattaa yllättää minut ja sanoa jotain muuta, kuin mitä uskon hänen sanovan. Jokainen puheenvuoro on siis mahdollisuus päästä uusille ajatuspoluille.
  2. Puhujalle itselleen on tärkeää saada muodostaa ajatuksensa rauhassa loppuu, se on osa hänen ajatusprosessiaan. Samalla vahvistan yhteyttäni puhujaan.
  3. Keskeyttäminen on yksinkertaisesti epäkohteliasta… ainakin Suomessa!

Kuinka monta upeaa puheenvuoroa ja nupullaan olevaan ajatusta olenkaan jättänyt huomiotta? Kuinka moni potentiaalinen dialogi on vaihtunut monologiksi?

Dosentti Jukka-Pekka Puron mukaan hyvä kuuntelu vähentää organisaatioissa väärinkäsityksiä, lisää motivoituneisuutta ja lopulta myös tuottavuutta. Onpa hieno työkalu. Ja mikä parasta, ihan ilmainen! Meillä kaikilla on päivittäin tilaisuuksia toimia keskustelussa peileinä toisten viesteille ilman, että ajamme vain omaa näkökantaamme. Velvollisuutemme viestintäammattilaisina on tarttua näihin mahdollisuuksiin kärsivällisyyttä ja empatiaa tuntien, hyvää viestintää edistäen. Ja kun homma alkaa itseltä sujua, voimmekin miettiä, kuinka saisimme valmennettua koko organisaatiostamme yhä kuuntelevamman.

Täten lupaan astua vuoteen 2014 korvat höröllä!

Kirjoittaja

  • Sanna Fäldt

    Sanna Fäldt on työyhteisövalmentaja ja -sovittelija sekä yrittäjä Bravers Oy:ssä. Hän on viestintäalan konkari 20-vuoden urakokemuksellaan Evlistä, Cityconista ja Deloittelta, erityisosaamisenaan muutosviestintä. Sanna on julkaissut kaksi tietokirjaa: Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään (Bazar) ja Pirjo ja Tyyne – Kesytä sisäiset äänesi (Bazar). Kolmas kirja Sydämellä töissä (Avain), julkaistaan vuonna 2023. Sanna vetää ProComin mentorointiohjelmaa nyt kolmatta kertaa.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös