Amerikan presidentinvaalit ja viimeksi äänitteellä kuultava Donald Trumpin kommentti siitä, kuinka kuuluisa mies voi tehdä naiselle mitä vain, kertoo miten vaarallista peliä julkisuus on.

Trump osaa säännöt: ”En ole sanonut olevani täydellinen. Olen tehnyt virheitä ja olen pahoillani. Olen oppinut ja muuttunut.”

Tunnusta tosiasiat. Pahoittele. Näe tulevaisuuteen.

Ratkaisiko tämä skandaali presidentinvaalit? Määräsikö tämä maailman suunnan? Ehkä ei yksinään, mutta yksi elementti ratkaisuun on koossa.

Entistä useammat asiat ovat tulevaisuudessa kiinni hyvästä viestinnän suunnittelusta ja varautumisesta sekä uuden viestintäkulttuurin omaksumisesta.

Uuteen viestintämaailmaan kuuluvat kriisit, mainekolhut, tempoileva toimintaympäristö ja epävakaus, joskus jopa vaarallisuus.

Entistä useammat asiat ovat tulevaisuudessa kiinni hyvästä viestinnän suunnittelusta ja varautumisesta sekä uuden viestintäkulttuurin omaksumisesta. Suunnan määrää viestintä. Näin se on.

Viestintää käytetään ammattimaisesti sekä hyvään että pahaan. Trollit tekevät pimeää työtään infosodankäynnissä. Osa meistä osallistuu huomaamattaan tähän sodankäyntiin jakamalla väärää tietoa. Tutkija, sotatieteen tohtori Saara Jantunen teki aiheesta Infosota-kirjan. Jantunen todistaa kuinka kaikki ei ole sitä miltä se näyttää tai saadaan näyttämään.

Emme enää kysy mitä me teemme viestinnällä, vaan meidän pitää kysyä mitä maailma odottaa viestinnältä?

Viestintä on otettava vakavasti. Sen taitavaa käyttöä on harjoiteltava ja sen väärinkäytökset on opittava tunnistamaan. Sanotaan, että viestintä on kaikkien asia. Niin se onkin. Jokaisen meistä on pyrittävä kehittämään sitä taitoa itsessämme, jotta pystymme navigoimaan maailman karikoissa.

Emme enää kysy mitä me teemme viestinnällä, vaan meidän pitää kysyä mitä maailma odottaa viestinnältä? Pystymmekö taistelemaan pahaa vastaan?

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , ,

Sari-Liia Tonttila on vanhempi neuvonantaja Viestintätoimisto Ahjossa. Hän rakentaa ajatusjohtajuutta asiakkailleen palolla, jonka vain Ahjossa voi saavuttaa. Twitter @sariliia

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi