Luottamuksellisia keskusteluja, ammatillista sparrausta, tuoreita näkökulmia – mentorointi tarjoaa yhä useammalle viestijälle mahdollisuuden pysähtyä oman uran äärelle. Marimekolla viestintäpäällikkönä työskentelevä Annikka Itkonen haki tukea urasuunnitteluun ProComin viime syksynä käynnistyneestä mentorointiohjelmasta.

– Olin työelämässä jonkinlaisessa tautekohdassa ja palaamassa perhevapailta töihin. Oli ollut aikaa miettiä työkuvioita, ja kaipasin uusia ajatuksia. Viihdyin silloisessa tehtävässäni VR-konsernin viestinnässä, mutta koin, että voisi olla hyvä hetki miettiä myös jotakin uutta, Itkonen muistelee.

Monen muun viestintäammattilaisen tavoin myös valtiotieteitä opiskellut Itkonen oli tullut alalle ikään kuin puolivahingossa. Perhevapaiden jälkeen mielessä pyörivät kysymykset: Mihin haluaisin seuraavaksi? Millainen olisi unelmatyönantajani?

– Mentorointiryhmässä huomasin, että osallistujilla oli hyvin erilaisia tilanteita. Toisilla aktoreilla oli erittäin selkeät tavoitteet, ja he työstivät mentoreidensa kanssa kouriintuntuvia kysymyksiä. Omat tavoitteeni olivat jossakin laajemmalla tasolla, Itkonen kiteyttää kokemuksiaan.

Kaikupohjaa urasuunnitteluun

Mentorointia Itkonen vertaa palloseinään: voit heittää ajatuksia mentorille, joka kuuntelee ja palauttaa ne hieman eri suunnasta.

– Mentorointiohjelma on yksi tapa saada erilaista näkökulmaa urasuunnitteluun. Samalla alalla toimiva ihminen, joka ei ole entuudestaan tuttu, voi tarjota hyvää kaikupintaa ja ajatusten vaihtoa, Itkonen kuvailee.

Omalle mentorilleen viestintäpäällikkö antaakin erityistä kiitosta hänen rauhallisuudestaan ja lähestyttävyydestään:

Mentorini oli hyvä kuuntelemaan, hienovaraisesti ohjasi ajatuksiani ja tarjosi erilaisia näkökulmia. Tärkeintä oli puhua asioista ääneen. Samalla sain asioita avattua myös itselleni.

Luottamuksen syntyminen on mentorointisuhteessa olennaista, ja henkilökemioilla on sen syntymisessä luonnollisesti merkittävä rooli. Itkonen eli mentorinsa kanssa hyvin samanlaista elämänvaihetta: alle kouluikäiset lapset ja kiireinen työelämä.

– Vaikka mentoroinnille jäi lopulta vähemmän aikaa kuin toivoimme, tapasimme säännöllisesti. Esikoisen saatuani ja mentorointiohjelmaan hakiessani en tiennyt, millaista on olla työssäkäyvä äiti. Elämän kiireisyys yllätti minut ja mentorointi jäi ainoaksi harrastuksekseni, Itkonen nauraa.

Asiantuntijasta päälliköksi

Mentoroinnille asetetut tavoitteet usein myös muuttuvat mentorointiprosessin aikana. Matkan varrella oma kuva itsestä ja omasta ammatti-identiteetistä ehtii muuttua monella tapaa.

– Vaihdoin työpaikkaa kesken mentorointiprosessin, mikä muutti asetelmaa täysin. Monet alkuperäisistä kysymyksistä tulivat ratkaistuiksi ja mentoroinnin akuutti tarve ikään kuin poistui. Seurasi suurempi muutos kuin olin osannut arvatakaan, viestijä pohtii.

Vuoden alussa Itkonen liittyi osaksi Marimekon viestintä- ja PR-yksikköä, minkä jälkeen myös mentoroinnille asetetut odotukset muuttuivat. Ohjelman kevätpuoliskolla aktorin energia ja tarmo kohdistuivat vahvasti uuden työn omaksumiseen.

– Oli kiinnostavaa tarkastella omaa tilannetta aivan tuoreesta näkökulmasta. Mentorointitapaamisissa keskustelimme pitkälti uudesta työstäni. Oli hyvä kertoa heti jollekulle, mitä tehtäviini kuuluu ja mitä yrityksemme tekee. Vasta viimeisillä tapaamisilla nousimme jälleen lintuperspektiiviin, Itkonen muistelee yhteistyötä mentorinsa kanssa.

Uudet haasteet, uusi Marimaailma

Kuten viestintäalalle, myös Marimekolle Itkonen päätyi onnekkaiden sattumien saattelemana.

– Entinen kollegani vinkkasi minulle avoimesta työpaikasta, joka hänen mielestään oli aivan minun näköiseni. Itse en ollut edes huomannut koko hakuilmoitusta.

Mitä enemmän Itkonen pohti asiaa ja kävi haastatteluissa, sitä vahvemmin Marimekko alkoi tuntua ihannetyönantajalta:
– Totesin, että yrityksessä on paljon sellaista, mikä resonoi omien ajatusteni ja arvojeni kanssa. Olen kotiutunut Marimekkoon todella hyvin.

Itkosen rooliin yrityksen konserniviestinnässä sisältyy paitsi pörssiyhtiön talous- ja sijoittajaviestintää, myös etenkin media- ja verkkoviestintää. Uusi työ on avannut uuden maailman ja tarjonnut ulottuvuuksia, joita viestijä ei ollut osannut kuvitellakaan.

– Ennakko-odotukset olivat sekoitus uteliaisuutta ja jännitystä. Toimiala – niin tekstiili- kuin vähittäiskaupan alakin – oli itselleni aivan uusi. Myös Marimekon rooli pörssiyrityksenä toi viestinnän tekemiseen paljon uutta, Itkonen kuvailee.

Kuten Itkosen uralla, uudet tuulet puhaltavat myös Marimekossa. Tuoreen viestintäpäällikön sanoin henkilöstöllä on hyvä draivi ja tekemisen meininki. Kuluneena keväänä avattiin jälleen myymälöitä aivan uusissa maissa.

– Keväällä yrityksessä aloitti uusi toimitusjohtaja, Tiina Alahuhta-Kasko, jonka nimitys on tuonut yritykselle todella paljon positiivista huomiota. Vuosi sitten kesällä puolestaan Marimekko sai luovaksi johtajaksi Anna Teurnellin, jonka kädenjälki näkyy jo parhaillaan kaupoissa olevassa mallistossa, Itkonen kertoo innostuneesti.

Marimekolla luodaan alati uutta, kuitenkin visuaalista perintöä vaalien. Hyväksi ja toimivaksi havaittua, kuten 1950-luvulla suunniteltua logoa, ei ole yrityksessä lähdetty turhaan muuttamaan. Marimekon vahvuuksiksi Itkonen nimeääkin omaperäisen visuaalisuuden ja brändin tunnettuuden:

– Tunnistettava design ja sen ympärille kehittynyt visuaalinen ilme on jäljittelemätön. Viestinnässä sitä on mahdollista hyödyntää lähes rajattomasti.

Mentorointiohjelma on selkeästi vahvistanut viestijän ammatti-identiteettiä, ja Itkosesta paistaa sitoutuneisuus uuteen työhönsä. Ja miksei paistaisi. Herttoniemen Marimekko huokuu luovaa ja yhteisöllistä tunnelmaa, jossa on varmasti helppo viihtyä.

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , ,

Kirjoittaja vastaa ProComissa koulutuksista ja projekteista.
Twitter: @EveliinaLinna

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi