Viestinnän visualisoimisesta on puhuttu jo vuosia. Tänä vuonna European Communication Monitor 2017 -kyselyn perusteella visuaalisuus nousi jopa vuoden viestinnän ykköstrendiksi. Tiedon visualisoinnin tärkeimpinä kyselyssä mainittiin videot, infografiikka ja valokuvat. Aiheesta on aiemmin tässä blogissa kirjoittanut Elina Melgin.

Visuaalisuus kannattaa muistaa kuitenkin myös keskustelutilaisuuksissa ja esityksissä. Esimerkiksi julkinen keskustelu voidaan käydä visuaalisissa puitteissa, joihin kuulija voi luoda omien tuttujen mielleyhtymiensä kautta siteen. Kun kuulijalle muodostuu tilaisuudessa tunne, hän myös muistaa kuulemansa asian pidempään.

Olimme mukana järjestämässä Made by Finland -kampanjaan liittyvää tilaisuutta kesän Suomi Areenassa. Made by Finland -kampanjassa Suomalaisen Työn Liitto, sen jäsenet ja yhteistyöorganisaatiot kutsuvat kaikki pohtimaan, miten suomalainen työ menestyy myös seuraavat sata vuotta. Kampanja pitää sisällään muun muassa erilaisia tapahtumia ja suomalaista työtä käsitteleviä tutkimuksia.

Lyhyiden puheenvuorojen avulla yleisö kuitenkin kykenee sisäistämään viestit nopeammin ja paremmin.

Halusimme yhdessä Suomalaisen Työn Liiton ja yhteistyökumppaneiden kanssa toteuttaa SuomiAreenan tilaisuuden uudella tavalla. Tilaisuudelle valitsimme missikisoihin viittaavan Miss Suomi menee? -teeman. Tapahtuman lavasteina toimi kisoista tuttu catwalk-lava, ja juontajana toimi koomikko ja näyttelijä Joonas Nordman.

Asiantuntijat kävelivät vuorotellen catwalkia pitkin Joonas Nordmanin haastateltaviksi. Puheenvuoroissa eri alojen asiantuntijat puhuivat lyhyesti ja selkeästi rajatuista aiheista. Tällaiset puheenvuorot vaativat esiintyjiltä teeman erinomaista hallintaa ja kykyä kertoa asiat selkeästi lyhyessä ajassa. Lyhyiden puheenvuorojen avulla yleisö kuitenkin kykenee sisäistämään viestit nopeammin ja paremmin. Visuaalisten puitteiden ja lyhyiden selkeiden puheenvuorojen lisäksi tilaisuus oli höystetty sopivalla määrällä huumoria.

Konsepti toimi erinomaisesti. SuomiAreenan järjestäjä MTV palkitsi keskustelutilaisuuden tämän vuoden innovatiivisimmaksi. Valintaa perusteltiin sillä, että tilaisuudessa tuotiin tärkeitä asioita esiin uudella tavalla.

 

Kalvosulkeiset historiaan

Kööpenhaminan kauppakorkeakoulu, Copenhagen Business School on lopettanut powerpointien käytön maisteriopetuksessa, sillä kalvojen käytön katsotaan tekevän opettajista tylsiä. Haastammekin kaikki markkinoijat ja viestijät miettimään uusia mielenkiintoisia esitysratkaisuja. Inspiraatiota voi hakea vaikka tutustumalla Ted.com-sivustoon, johon koottuja puheita katsellaan yli miljardi kertaa vuodessa. Näistä TED-konferensseissa pidetyistä puheista on tullut jo käsite. Konferenssit ovat innoittaneet lukuisia TEDx-tapahtumia, joita on toistaiseksi järjestetty yli 130 maassa, myös Suomessa. TED Talksin vetäjä Chris Anderson on kirjoittanut myös Virallisen TED-oppaan avuksi heille, jotka joutuvat pitämään paljon puheita tai puhe-esityksiä.

Jo Aristoteleen oppien mukaan puheen pitää sisältää oivaltava tapa vedota kuulijoiden tunteeseen ja saada heidät puolelleen.

Myös Japanista alunperin lähtenyt Pecha Kucha -menetelmä voi auttaa mielenkiintoisen esityksen rakentamisessa. Myös Pecha Kuchan ideana on pitää esitykset lyhyinä ja kiinnostavina. Jokainen esittäjä saa esittää 20 kuvaa, jokaista tasan 20 sekunnin ajan. Yhden esittelijän esitysaika on siis 6 minuuttia 40 sekuntia.

Yhteistä näille menetelmille on lyhyt kesto ja tunteen herättäminen. Jo Aristoteleen oppien mukaan puheen pitää sisältää oivaltava tapa vedota kuulijoiden tunteeseen ja saada heidät puolelleen. Juuri tällaisesta tunneyhteyden luomisesta – yleisön, tapahtuman ja puhujan välillä – oli kyse myös Suomi Areenan tapahtumassa.

Viisi vinkkiä esityksen rakentamiseen

  1. Mieti puheellesi yksi selkeä tavoite
  2. Puhu riittävän lyhyesti
  3. Pyri puhumaan mahdollisimman vapaamuotoisesti ja käyttämään mahdollisia kalvoja vain tukena ja visuaalisuuden luomiseen
  4. Rytmitä esityksesi osiin
  5. Ole aito, innostunut ja pyri herättämään kuulijassa tunne

Avainsanat: , , , , ,

Director at Advertising Agency Tasku Ltd

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi