Viime viikolla pidetyn Nordic Business Forumin teemat olivat vastuullisuus, olemassaolon tarkoitus ja johtaminen. Seminaarissa kuulimme inspiroivia ajatuksia ja esimerkkejä maailmalta, mutta jäin kuitenkin vielä kaipaamaan konkreettisia esimerkkejä myös kotimaastamme.

Onnekseni pääsin jatkamaan kyseisestä aiheesta kumppanimme IKEA Suomen viestintäjohtaja Kirsi Gotthardtin kanssa ja kysymään miten nämä teemat näkyvät heillä konkreettisesti.

 

Mikä on yrityksenne suurempi tarkoitus, purpose?

”Perustehtävämme on luoda parempi arki mahdollisimman monelle ihmiselle. Haluamme tarjota mahdollisuuden kestävään ja sujuvaan arkeen laadukkailla, mutta edullisilla ratkaisuilla. Emme puhu huonekaluista tai sisustamisesta, koska ajatus pitää sisällään niin paljon enemmän. Haastamme itseämme jatkuvasti kysymällä miten voisimme tehdä ihmisten arjesta parempaa.”

Miten tarkoitus ja vastuullisuus näkyvät päivittäisessä tekemisessänne?

”Kaikki lähtee tietysti tuotteidemme suunnittelusta, jonka pitää ratkaista ihmisten arjen ongelmia. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä kaikkien tuotteidemme pitää täyttää seuraavat viisi kriteeriä: muotoilu, käytännöllisyys, laatu, kestävä kehitys ja edullinen hinta. Kutsumme sitä sisäisesti demokraattiseksi suunnitteluksi, sillä tämän filosofian lähtökohtana on, että laadukas kodinsisustus kuuluu kaikille.”

Miten tarkoitus ja vastuullisuus näkyvät teillä konkreettisina tekoina?

”Ajatus paremmasta arjesta mahdollisimman monelle on ajanut meitä vähän epätyypillisiinkin tekoihin. Uskomme, että parempi arki on myös kestävämpää arkea. Esimerkiksi korvasimme tänä vuonna kuljetuksissa ja asiakkaiden kotiinkuljetuksissa käytettävät puulavat lähes kokonaan pahvisilla lavoilla, mikä on jo nyt pienentänyt IKEA-konsernin tavarakuljetuksen hiilijalanjälkeä lähes 30 prosentilla. Lisäksi omaan tuulivoimatuotantoon sijoittaminen on yksi konkreettinen teko paremman arjen ja koko planeettamme puolesta. Viime viikolla saimme oman tuulipuiston Kemiin, jolla saavutimme energiaomavaraisuuden, eli tuotamme uusiutuvaa energiaa vähintään yhtä paljon kuin kulutamme Suomessa.”

Mikä suuremmassa tarkoituksessanne ja vastuullisuudessanne on saanut sinut viimeksi innostumaan?

”Päätimme syksyllä, että jatkossa IKEA-ravintoloiden ruokahävikki jalostetaan biokaasuksi, jota voidaan tankata tavaratalojen yhteydessä sijaitsevilla asemilla. Biokaasu ja kaasutankkausasemat konkretisoivat hienosti kiertotaloutta asiakkaillemme ja työntekijöillemme. Monet ovatkin alkaneet puhua leikkisästi, että laitetaan lihapullaa tankkiin. Kiertotalous voi siis olla konkreettinen ja hauska asia, johon kaikki ikealaiset ja asiakkaamme voivat vaikuttaa. Toinen tekomme on IKEA-kirpputorit, joista asiakkaamme ja työntekijämme – minä mukaan lukien –  ovat olleet innoissaan.”

 

Kolmin kerroin konkretiaa

Päädyimme Kirsin kanssa pohtimaan, miten viestijät voivat vaikuttaa siihen, että tarkoituksesta ja vastuullisuudesta tulisi ydinosa yrityksen toimintaa. Kiteytimme ne kolmeen tärkeimpään tehtävään:

1. Tunnista tarkoituksenne

Suurempi tarkoitus, johtaminen ja vastuullisuus ovat aiheita, joissa on vaara liihottaa liian korkealla. Sanoma Nordic Business Forumissakin (esimerkiksi Nick Vujicicin puheenvuorossa) oli, että jokaisen ihmisen ja organisaation on löydettävä oma suurempi tarkoituksensa, purposensa. Vastuullisuus puolestaan tuntuu luontevalta ainoastaan silloin, jos se on lähellä yrityksen perustehtävää ja niitä asioita, joihin yritys oikeasti vaikuttaa. Näe siis vaivaa siinä, että löydätte oikean tarkoituksenne.

2. Tee tarkoituksesta kaikkien asia

Viestijöillä on tärkeä rooli liiketoiminnan johdon rinnalla jo tarkoituksen tunnistamisessa. Viestijän ammattitaitoa tarvitaan kuitenkin erityisesti siinä, että organisaatio alkaa elämään omaa tarkoitustaan. Ensimmäiseksi johdon on oltava mukana tarkoituksen viestimisessä ja näyttää teoillaan todeksi se, että tarkoitukseen on todella sitouduttu. Samalla kaikki työntekijät on otettava mukaan: heidän kanssaan on keskusteltava tarkoituksesta, ja tarkoitus täytyy myös tuoda osaksi heidän päivittäistä arkeaan. Kun koko organisaatio on mukana, on asiakkaiden vuoro tulla mukaan.

3. Havainnollista ja inspiroi

Tämä puoli purposea ja vastuullisuutta on eniten viestijöiden käsissä. Toki meillä on vastuu haastaa yritys tunnistamaan ja valitsemaan tarkoituksensa sekä tehdä siitä kaikkien asia, mutta kaikkein eniten taitomme kuitenkin pääsevät käyttöön siinä, että teemme purposesta ja vastuullisuudesta ymmärrettävää ja inspiroivaa. Kysy siis vähintäänkin itseltäsi sekä työkavereiltasi, että onko tämä hauskaa? Lähtisinkö itse tähän mukaan?

Toivottavasti esimerkkimme inspiroivat teitä löytämään oman yrityksenne tarkoituksen. Lupaan, että sen löytäminen tekee työstänne palkitsevampaa kaikilla mittareilla!

 

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , ,

Olen viestinnän suunnittelija ja valmentaja Pohjoisranta Burson-Marstellerissä. Innostun, kun asiakkaani onnistuvat. Twitter: @KimmoMalin

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi