Viisivuotias tyttäreni kysyi yhtenä päivänä: ”Äiti mitä sä teet töissä?” Meinasin vastata, että viestintää ja markkinointia, mutta oikeasti tuntui sinä aamuna, että olen valmistautumassa matsiin, jossa yksi voitto ei vielä takaa koko sarjan mestaruutta.

Viestinnästä ja markkinoinnista on tullut pelikenttä, jossa on paljon tapahtumia, mutta vähän mahdollisuuksia näkyviin voittoihin. Entisenä joukkueurheilijana kokosin listan muistisääntöjä, joista voi olla apua – tai sitten ei. Lopussa on listaus kirjoista, joista voi olla hyötyä treenausta ajatellen.

1. Harjoittelu, treenaus ja sopiva balanssi lepoa ja muuta elämää

Perusviestintä pitää olla hallussa ja sitä pitää koko ajan treenata. On turha haaveilla tiedotteiden kirjoittamisesta, jossa sanat eivät löydä tietään paperille, eikä kokonaisuuksien hahmottaminen onnistu. Vaikka olisi pitkä rutiini, pitää kieltä jatkuvasti kehittää mm. lukemalla. Dostojevski sopii siinä missä Daily Mailykin. Pääasia, että on kiinnostunut ilmaisunsa kehittämisestä.

Tämän rinnalla pitää olla valmis heittäytymään uusiin juttuihin. Somea ei voi neuvoa muille, jos itse ei ole siellä. Kaikissa kanavissa ja keskusteluissa ei tarvitse olla mukana, mutta kaikkea ei voi myöskään kirjoista opetella.

On myös tärkeää tutkailla maailmaa ilman viestinnän ja markkinoinnin laseja, sillä yllättävistä paikoista voi löytää inspiraatiota omaan työhön. Vähintään yhtä tärkeää kuin on hallita perusteet, on opetella välillä niistä pois. Vaikka vapaa-ajallakin tykkäisi kerätä dataa omaa työtään varten, on välillä hyvä myös antaa olla. Kaikki alan tekeminen ja uutisointi ei kaipaa aamukahvianalyysiasi, ei edes Twitterissä.

Treeniä pitää siis olla, mutta myös palauttavaa alan ulkopuolista lepoa.

2. Tunne vastustajasi, myös itsesi

Vastustajasi ei välttämättä ole edustamasi organisaation kilpailijat, vaan viestinnän ja markkinoinnin tapauksessa aika. Näissä molemmissa korostuu ajoituksen merkitys, aikana jolloin yksi Whatsapp-viesti kulkee mantereelta toiselle yhtä nopeasti kuin ääneen lausuttu ajatus.

Hyperaktiivisella aikakaudella onkin paradoksaalista se, että viestinnän ihmisen tulisi nimenomaan pystyä pitämään malttinsa ja esimerkiksi kriisien sattuessa reagoimaan nopeasti, mutta silti harkitusti. AINA pitää olla hetki aikaa miettiä, mitä tässä ollaan viestimässä, kenelle ja miksi. Markkinoinnissakin on hyvä olla aikaansa edellä, mutta jälleen: jos olet jossain liian edellä aikaasi, et tavoita viestilläsi ketään ja toisaalta et saa myöskään nukkua aikasi ohi.

Resurssien suhteen viestinnän ja markkinoinnin ihmiset eivät myöskään koskaan tule saavuttamaan tasapainoa. Siksi sinun on turha taistella vastaan näkymätöntä vastustajaasi, itseäsi. On paljon parempi, että keskität energiasi asioihin, joihin voit viestinnän ja markkinoinnin keinoin vaikuttaa. Digitaalisuus on tietyllä tapaa helpottanut ja toisaalta taas hankaloittanut resurssien määrittelyä. Erilaiset sovellukset ovat kyllä helppo keino jakaa viestejä ja toteuttaa erilaisia sisältöratkaisuja. Nekään eivät kuitenkaan toimi ilman sitä kuuluisaa napinpainajaa.

Tunne siis pelikenttäsi ja säännöt, joilla sinun pitää pelata. Voit keskittyä paremmin peliin, kun et jatkuvasti mieti, missä on maali. 

3. Älä syytä peliä, jos et kestä sitä

Pelaaminen on aina kovaa, pettymysten ja voittojen vuorotellessa. Viestinnän ja markkinoinnin ihmiset ovat monesti tottuneet kuulemaan ankaraakin palautetta. Omasta asiantuntijuudesta on tärkeä pitää kiinni ja muistaa luottaa siihen. Silti on myös samalla hyväksyttävä, että ”kaikkihan osaavat markkinointia” ja ”mitä vaikeaa on yhden viestin kirjoittamisessa” ovat usein lausahduksia, joille tosipaikan tullen ei löydy näyttöjä.

Pelin henki kuitenkin on, että tässä liigassa pelaaminen ei välttämättä tuota äänekästä fanikuntaa, mutta uskollisia kannattajia kylläkin. Viestinnän ja markkinoinnin työtä ei voi tehdä, jos työn mielekkyys perustuu muiden suitsutuksiin. On tärkeää muistaa kenelle viestintää ja markkinointia tehdään ja kuka lopulta ratkaisee sen, onko se onnistunutta vai ei.

Virheitä ei pidä pelätä, sillä niistä oppii kliseisesti parhaiten – myös viestinnässä ja markkinoinnissa.

4. Nauti voitoista ja pidä hauskaa

Viestinnän ihmisillä on välillä käsissään vakavat asiat: on kriisiviestintää ja muutosvastaisuuden taklaamista. Jos meininki uhkaa mennä turhan vakavaksi ja faktojen kanssa työskentely puuduttaa, on hyvä välillä käydä haukkaamassa happea esimerkiksi myynnin tai HR:n kulmalla. Muissa tiimeissä ja tehtävissä työskentelevien kollegoiden tuki voi auttaa asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Viestinnän ja markkinoinnin ihmisten on myös muistettava kiittää itseään silloin, kun kukaan muu ei tee sitä. Työ voi jäädä helposti näkymättömäksi, koska vain pieni osa tulee julki. Onnistumisia ei pidä hävetä, vaan rohkeasti julistaa, mitä on tehty oikein – pieni pilke silmäkulmassa. Mitä järkeä on pelata, jos onnistumisten hetkellä mietit jo seuraava peliäsi. Viestintä ei tule ikinä valmiiksi ja markkinoinnissa olet tasan niin hyvä kuin viimeinen kampanjasi.

Viestinnässä voiton tavoittelu voi tuntua välillä olympialaisiin valmistautumiselta, markkinoinnissa mestaruusliigaan. Pitkäjänteisyys on hyvästä, mutta välietappejakin on lupa juhlia.

 5. Luota intuitioosi ja anna syöttöjä myös kavereille

Maalin tekemistä ei voi ennakoida. Tilanne tulee yhtäkkiä eteesi ja sinun on nopeasti päätettävä, lähdetkö vetämään vai et. Voit parantaa mahdollisuuksiasi ennakkoon, mutta lopulta sinun on tiedettävä, koska on oikea hetki hyökätä. Viestinnässä ja markkinoinnissa maalintekopaikat tulevat välillä eteen hyvinkin yllättävissä tilanteissa. Jos tiimisi pelaa hyvin yhteen, mahdollisuudet viestin läpimenemiseen parantuvat.

Pelaamalla omaan pussiin, et ole menestyksen tiellä. Viestintä ja markkinointi ovat parhaimmillaan sujuvaa ryhmätyöskentelyä, pahimmillaan joku istuu kopissa läppärin kanssa ja yrittää ratkaista kaikki haasteet yhdessä somepäivityksessä.

Viestinnässä ja markkinoinnissa joutuu myös jatkuvasti havainnoimaan ympäristöön, jotta pysyy kärryillä missä mennään. On paljon sellaista, mitä ei sanota ääneen. Strategia peliä varten on hyvä olla etukäteen mietittynä, mutta siinä pitää olla tilaa myös odottamattomille muutoksille. Koskaan ei voi tietää, mikä on pelitilanteessa joukkueen lopullinen kokoonpano. Kommunikointitaidot, sekä oman pelityylin tunteminen auttavat valtavasti. Viestinnän ja markkinoinnin roolissa on myös pakko välillä ottaa riskejä, kun muut haluaisivat pelata varman päälle. Mikään ei muutu, jos mikään ei muutu.

Kun pelaat, pelaa täysillä, mutta samassa jengissä.

Treenaukseen:

Melina Niemi: Menestyksen portaat (Tammi 2017)

Laura Pääkkönen: Social Selling (2017)

Aki Alhroth: Järkytä avoimuudella (Alma Talent 2017)

Elina Hiltunen: Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa (Docendo 2017)

Jarmo Liukkonen: Psyykkinen vahvuus (PS-Kustannus 2017)

Kirsi Piha: Konflikti päivässä pitää yrityksen virkeänä

 

Avainsanat: ,

Toimin viestinnän asiantuntijana henkilöstöpalveluyritys Opteamilla, joka on osa Barona Group yritysyhteisöä. Vapaa-ajalla tykkään huonosta huumorista ja hyvästä kirjallisuudesta, mökkeilystä ja perheen kanssa hyggeilystä. Viestinnästä diggaan, koska sanoilla ei muuteta maailmaa, vaan ajatuksilla niiden takana.

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi