Onko sisu uusi hygge? Näin väittää The Timesin kuumimpia skanditrendejä esittelevä tammikuussa julkaistu artikkeli.

Mutta jutun kirjoittaja Sam Leith vähättelee. Sisu on asenne, ei trendi. Sisussa on suuruutta ja sitkeää, vääntävää voimaa. Siinä on miljoona volttia enemmän kuin missään hyggessä. Sisu vie eteenpäin.

Väitän, että tarvitsemme sisua enemmän kuin koskaan.

Itselleni sisu on aina edustanut väkevästi positiivista asennetta. Mielenlaatua, jolle mikään ei ole mahdotonta, kunhan ei anneta periksi. Sisussa on roima annos myönteistä hulluutta, ja mikä voisikaan olla suomalaisempaa? Suomi on tehty sisusta. Sisu löytyy myös jokaisen suomalaisen kasvuyrityksen geenikartasta. Nämä sisukkaat kasvajat luovat meille tulevaisuutta.

Näytä innostuksesi ja innosta muut ympärilläsi, ole aktiivinen, kysele ja äläkä missään nimessä luovuta liian nopeasti.

Yksi sisutarinan ruumiillistumista tuli vastaani hiljattain Talouselämässä julkaistussa (19.3.17) artikkelissa, jossa Makia Clothing kertoi omat vaiheensa kompuroinnista kasvuun. Todennäköisesti ilman sisua eivät yrityksen tuotteet olisi päätyneet uudelleen houkuttelevaksi suomalaiseksi vaatebrändiksi, jolla on vetovoimaa myös ulkomailla. Tänä päivänä yhtiön tuotteista menee jo yli puolet vientiin.

Miten arvioit yhteistyökumppanisi sisua?

Pennsylvanian yliopiston professori Angela Duckworth on tutkinut pitkään sisun (”grit”) olemusta. Yksi Duckworthin teeseistä on että sisu, joka koostuu kiinnostuksesta, harjoittelusta, merkityksestä ja toivosta, selittää menestystä paremmin kuin esimerkiksi lahjakkuus. Työhönottohaastatteluissa tai opiskelijavalinnoissa kandidaatteja arvioidaan kuitenkin yleensä ihan muilla kriteereillä.

Kun itse arvioit uutta ideaa pitchaavaa tiimiä, miten arvioit tiimin sisua? Onko sisu mukana kansakuntien kilpailukykyvertailuissa?

Kun haet uutta työpaikkaa tai esittelet omaa kehitysideaasi muille, ota sisu rohkeasti käyttöösi.

Sisu on elinvoimaa, ei mikään ohimenevä trendi. Opetellaan ymmärtämään, kehittämään ja hyödyntämään sisua – meillä sitä luonnostaan on.

Jokaisen meistä kannattaa hyödyntää tätä geeniperimäämme päivittäisessä työssämme. Kun haet uutta työpaikkaa tai esittelet omaa kehitysideaasi muille, ota sisu rohkeasti käyttöösi. Näytä innostuksesi ja innosta muut ympärilläsi, ole aktiivinen, kysele ja äläkä missään nimessä luovuta liian nopeasti. Sisu on myönteistä energiaa, joka tarttuu muihin.

Miten sinä kehität omaa sisua voimavarana? Onko sisu vaikuttanut valintoihisi työssäsi: onko potentiaalin yhteistyökumppanin tai tiimin työntekijän valinnassa vaikuttanut myös sisu?

Avainsanat:

Widely experienced communications professional with over 20 years background in communications, marketing and reputation management. Several years experience in leading teams, projects and clients. Long background in working as member of management team, member of board and 3 years as a CEO.

Wide experience in building reputation and brand strategies and strategy implementation, crisis and change management and consultation, thought leader programs, CEO profilings, media relations, trainings and building stakeholder partnerships. Also strong backgroud in M&A consultation and working with private equity companies.

Expertise in chemical and building industry, service and health care sector. Besides private sector, several years background in working with public sector, associations and unions.

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi