Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Toimittaja kutsuu puheenvuorossaan viestinnän ammattilaisia viestintäkyyliksi. Terveysprofessori nimittelee mielipidekirjoituksissaan vaihtoehtoisia hoitoja tarjoavia sairaanhoitajia puoskareiksi ja iljettäviksi otuksiksi.

Mistä on oikein kysymys? Henkilökohtaisesta kaunasta, muuttuvan maailman aiheuttamasta ahdistuksesta vai aidosta ammatillisesta huolesta? Ainakin yksi tekijä on yhteinen.

Kunnioittamiseen ei kuulu loukkaava puhe

Psykiatri Raisa Cacciatore on kirjoittanut, että kunnioitus ja halveksunta ovat toistensa vastapareja. Kunnioittamattomuuden tavat ovat monenlaisia; nimittelyä ja vähättelyä. Kunnioituksen avaimena taas on myönteisyys, siihen eivät kuulu loukkaukset tai iva.

Vaikka kunnioituksen kulttuuri opitaan jo lapsena, niin aikuisenakin voi vielä kehittyä. Tässä työyhteisöllä on tärkeä roolinsa. Merkitystä on sillä, vaalitaanko ja arvostetaanko työpaikalla hyvää ja ystävällistä käytöstä. Tai miten puhutaan kollegoista, asiakkaista tai sidosryhmistä työpaikan käytävillä ja työn ulkopuolella?

Arvostavaa viestintää

Meillä viestintäihmisillä on organisaatiossa tärkeä rooli viestintäkulttuurin kehittämisessä. Me voimme kannustaa arvostavaan viestintään sekä rohkeasti puuttua, kun se ei toteudu. Tämän päivän moniammatillisissa ja -kulttuurisissa työympäristöissä suvaitsevaisuutta ja luottamusta tarvitaan entistä enemmän. Kysymys ei ole ainoastaan työilmapiiristä, vaan myös euroista.

Mielipiteesi eivät ole omiasi

Erityisesti sosiaalisen median aikakautena työntekijän asiattomat tai loukkaavat puheet voivat käydä yrityksen maineelle nopeasti kalliiksi. Silloin ei auta selitys siitä, että kommentti on annettu yksityishenkilönä.

Hyvänä esimerkkinä on amerikkalaisen Justine Saccon tapaus. Internet-yhtiön PR-johtajan rasistinen  twiittaus aiheutti nopeasti vyöryvän Twitter-kohun. Yritys joutui sekä erottamaan johtajansa että julkisesti puolustamaan arvojaan ja vakuuttamaan, että kommentti ei vastaa yrityksen kantaa.

Miten tästä eteenpäin?

Niin viestinnän ammattilaiset kuin sairaanhoitajatkin tuntevat oman arvonsa. Yksittäisistä heitoista ei kannata mieltänsä pahoittaa, mutta epäkunnioittavaan puheeseen pitää puuttua ja yksipuoliset väittämät oikoa.

Nyt on myös hyvä tilaisuus lisätä ympäröivän maailman ymmärrystä siitä, mitä viestinnän ammattilaisen työ on tänään. Tästä voi jokainen viestintätyötä tekevä ottaa kopin. Rakentavalle ja eri alojen yhteistyötä parantavalle keskustelulle on aina tilausta. Let’s be respectful out there!

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös