Jos sosiaalisen median viestisi on tarkoitettu kaikille, se ei ole oikeastaan kenellekään [tweettaa tämä]. Hukkaat aikaa ja rahaa, jos tähtäimessäsi on mahdollisimman suuri joukko kaikkein kiinnostuneimpien joukon sijasta.

Toivoisin, että sinä viestijänä haluat saada kiinni ne kiinnostuneet kaikkien sijasta — sekä organisaationa viestittäessä että viestivänä asiantuntijana. Siksi haluan muistuttaa sinua viestin tarkentamisesta ja työntää sosiaalisen median viestintäsuunnitelmaasi ostajapersoonat:

Luo viesteillesi ostajapersoonia

Varmaan tiedätkin, että ostajapersoona tarkoittaa yleistystä ideaaliasiakkaastasi. Hän ei ole oikea henkilö, vaan vaikkapa Virpi Viestijä. Tarkoitus on ymmärtää olemassaolevia asiakkaitasi paremmin ja tässä tapauksessa: räätälöidä sisältöä heidän spesifeihin tarpeisiinsa.

Minä viittaan heihin usein hullunkurisina perheinä, kun teemme asiakkaiden kanssa heidän viestintäsuunnitelmiaan. Vahvimmat korttipakat rakennetaan tietysti markkinatutkimuksen pohjalta, mutta pääset alkuun seuraaviin kysymyksiin vastaamalla. Pidä jalat maassa, älä kuvaa unelmaa vaan todellisuutta.

Kuka?

Nimeä henkilö ja kerro hänen taustastaan. Mieti muun muassa sukupuolta, ikää sekä sijaintia, mutta myös työtä ja vapaa-aikaa. Miten hän käyttäytyy verkossa, millainen viestintä häntä erityisesti miellyttää? Missä sosiaalisen median palveluissa hän oikeasti liikkuu — onko hän esimerkiksi paikalla näkemässä alan tapahtumaa koskevaa livetweettaustasi?

Mitä?

Keskity nyt luomasi henkilön tarkoitusperiin. Käytä hetki aikaa selvittääksesi hänen tavoitteensa sekä niitä haasteita, joita hänellä on. Miten sinä voit auttaa häntä pääsemään tavoitteisiinsa tai selvittämään haasteensa — mistä aiheista sinun esimerkiksi siis kannattaisi blogata? Mitä hän odottaa näkevänsä organisaatioltasi valikoimassaan kanavassa?

Miksi?

Tarkastele seuraavaksi miksi hän mahdollisesti vastustelee. Miksi hän ei osta viestiäsi tai vielä pahempaa, tuotettasi? Mikä saa hänet lopettamaan oranisaatiosi seuraamisen kanavassa tai piilottamaan viestisi — onko siellä jotain muuta kuin se, ettei se viestintä koske häntä?

Kuinka?

Rakenna aiempien vastausten perusteella ratkaisevaa viestintää. Miten kuvailisit tarjontaasi juuri tälle henkilölle, millaisen hissipuheen hänelle pitäisit ratkaisuistasi — tai presentaation tilaisuudessa? Millä perustelet hänelle, että hänen kannattaa seurata organisaatiotasi valikoimissaan kanavissa?

Luo persoonat avainkohderyhmillesi. Voi olla houkuttelevaa luoda koko pakka, mutta teet itsellesi hallaa luomalla liikaa liian vähän toisistaan erottuvia persoonia. Tähtää oikeisiin ajatuksiesi ostajiin, niihin henkilöihin jotka tutkiskelevat verkossa ja perustelevat ostopäätöksen [weettaa tämä]. Muista ajatella myös negatiivisia persoonia, joista tietää etteivät he osta ajatuksiasi! Säästät kaikkien sisällöntuottajiesi rahaa ja aikaa, kun tiedätte keitä väistää.

Sitten kokeilemaan — heille olennaisissa kanavissa — kuinka suunnitelman tämä osio kantaa.

Valikoi työntekijälähettiläs ostajapersoona mielessä [tweettaa tämä]

Erilaisille ostajapersoonille viestiminen helpottuu, jos valikoit organisaation asioista viestivät työntekijät ostajapersooniin pohjautuen. Kuka parhaiten vastaa Virpi Viestijää?

Yleisöllä on taipumus luottaa paitsi asiantuntijoihin myös itsensä kaltaisiin henkilöihin. Eikö tällöin olisi loogista, että ostajapersoonan kaltainen henkilö luottaa työntekijöistä siihen ostajapersoonan kaltaiseen?

Voit myös työntekijälähettilyyssovelluksessa käyttää yhtenä viestien tarkennuksena nimenomaan ostajapersoonia, kotimaisessa Smarpsharessakin tarkentaminen onnistuu ja sinä voit itse valita ryhmittelyperusteeksi juuri ne ostajapersoonat. Uskon, että työntekijäkin kokee sisällön enemmän omakseen ja potentiaalisemmaksi jakaa, kun asiaa lähestytään näin.

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , , ,

@hannatakala

Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.

Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän “Fascination Advantagensa” ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.

Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi