Berry Creativen CEO ja Creative Director Timo Berry toteaa, että yritysmediat pelkäävät liian usein tunteiden herättämistä ja mielipiteiden jakamista – täysin turhaan.

 

ProComin perinteinen Lehtikatsaus sai tänä vuonna väistyä tulevaisuuden tieltä. Uuteen Oma Media 2017 -kilpailuun ovat lehtien lisäksi tervetulleita esimerkiksi sähköiset sidosryhmämediat, yritysblogit, ajankohtaiset intrat ja muut omat alustat.

Kilpailun tuomaristossa istuvan Timo Berryn mielestä uudistusta olikin jo odotettu: Berryn suussa sana media maistuu tänä päivänä joltakin ihan muulta, kuin painomusteiselta paperilta.

Media voi olla installaatio, tapahtuma tai tapa toimia. Se voi olla vaikka kengänpohjallinen!

– Kaikki kunnia perinteille, mutta nykyaikana media voi olla mitä tahansa, mikä saa viestin vastaanottajan toimimaan lähettäjän toivomalla tavalla. Media voi olla installaatio, tapahtuma tai tapa toimia. Se voi olla vaikka kengänpohjallinen!

Berryn mukaan tyypillinen haaste hänen jokapäiväisessä työssään onkin se, että uutta yritysmediaa suunnitteleva asiakas astelee päättäväisenä suunnittelutoimistoon ja toteaa, että nyt tehdään sekä lehti että verkkosivu. Ja nehän tehdään samalla tavalla kuin on aina ennenkin tehty.

– Me sanomme, että ette te tarvitse kumpaakaan, ette lehteä ettekä verkkosivua. Te tarvitsette sen vaikutuksen, minkä ajattelette kyseisen median tuovan. Vasta sen jälkeen tutkitaan, että päästäisiinkö samaan vaikutukseen joko helpommin, halvemmalla tai kiinnostavammin kuin lehdellä ja verkkosivulla.

 

Ilman tunteita viesti on pelkkää tuulen viemää

Berryn mielestä yksi yritysmedioiden tärkein keino koukuttaa katselijansa ja saada seuraajansa satimeen on nopeus. Jos arvolupaus ei ilmene ensimmäisen kolmen silmäilysekunnin aikana, ei katsoja vaivaudu jatkamaan pidemmälle.

– Meillä on äärettömän paljon sellaista, mitä kutsutaan ihan kiva kasipuoleksi. Suurin osa on tavallisen turvallista ja tylsää korporaatioviestintää, joka menee yhden vilkaisun jälkeen olan yli roskiin.

Berry kertoo, että median taika tapahtuukin vasta siellä, missä sydän alkaa hakata tuhatta ja sataa ja silmäkulma kostua. Ihmiset kiinnittyvät mediaan vain ja ainoastaan silloin, kun jokin asia koskettaa heitä aidosti.

­– Uuteen mediaan tutustuessa kiinnitän aina huomioni siihen, että miten tämä media puhuttelee juuri minua. Jos medialla ei ole minulle mitään tarjottavaa, en jaksa vaivautua, Berry kertoo.

Epäonnistumista pelätään miltei aina enemmän kuin onnistumista toivotaan.

­– Tunteiden ja mielipiteiden herättäminen on pelottavaa, ja siksi ne yleensä kuohitaan pois yritysjulkaisuista. Epäonnistumista pelätään miltei aina enemmän kuin onnistumista toivotaan.

Mielipiteiden jakautumista ei kuitenkaan tarvitse Berryn mielestä pelätä. Vihaajat saavat vapaasti vihata, jos heillä ei ole mitään tekemistä kohderyhmän tai viestin tavoitteiden kanssa.

– Täytyy selvittää keitä ovat ne ihmiset, joilla on oikeasti merkitystä julkaisun kannalta. Ei tarvita isoa ihmismassaa rakastamaan tuotetta, ainoastaan oikea ihmismassa. Ja tämä vaatii suunnittelijoilta sekä taustatyötä että rohkeutta.

3 askelta onnistuneeseen yritysmediaan

Vaikka ”tavoitteet ja onnistumisen mittarit” särähtävätkin Berryn mielestä luovien ihmisten korviin kirosanoina, ovat ne välttämättömiä oman työn etenemisen tarkkailuvälineitä. Huonoimmillaan onnistumisen mittari on Berryn mielestä silloin, kun valmis julkaisu näyttää suunnittelijan ja tuotteen tilanneen asiakkaan mielestä ”mageelta”.

– Jos onnistumista ei ole millään lailla määritelty etukäteen, on kyseessä pelkkä suunnittelijan intuitio, egolässytys. Minä Timo tiedän, että vastaanottajat haluavat tämän näin, koska minä haluan tämän näin. Viestillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, jos se ei osu kohdeyleisönsä tarpeeseen.

Berryn mukaan ensimmäinen askel uuden median luomistyössä onkin kohderyhmän ja toivotun vaikutuksen määrittely. Toiseksi tutustutaan vastaanottajan tarpeisiin: mistä hän elää ja hengittää, mitä hän pelkää ja mitä rakastaa.

– Välillä näkee, kuinka yritysmedioihin tungetaan isojen pomojen omia viestejä, kuten ”me ollaan enemmän”. Se saattaa tuntua firman sisällä tärkeältä, mutta on vastaanottajan näkökulmasta täysin yhdentekevää.

Yrityksen täytyy oikeasti rakastaa asiakastaan.

– Yrityksen täytyy oikeasti rakastaa asiakastaan, haluta tarjota hänelle ratkaisuja johonkin asiakkaalle oikeasti tärkeään ongelmaan. Mitä tarkemmin ongelma tunnetaan, sitä helpompi siihen on vastata. Eikä sitä voi tehdä yrityksen omista lähtökohdista käsin.

Kohdeyleisön määrittelemisen ja tarkastelemisen jälkeen täytyykin Berryn mukaan luoda selkeä tavoite: kun tämä ihminen toimii tällä tavalla tähän mennessä, viestin toteutus on onnistunut.

Berry toivookin, että Oma Media 2017 -kilpailun teoksista pystyisi näkemään nopeasti, että mitä ne tarjoavat vastaanottajalleen – miten mediat ravistelevat kohdeyleisönsä maailmaa.

– Ajatus, mitä haluan tuomaroinnissa korostaa, on yksinkertainen: rakastakaa asiakastanne enemmän. Se riittää.

 

Ilmoita mediasi ProComin Oma Media 2017 -arvioon ja -kilpailuun syyskuun loppuun mennessä. Oma Media 2017 tarjoaa osallistujilleen kattavan, kirjallisen asiantuntija-arvion organisaation median vahvuuksista ja kehittämiskohteista. 

 

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , , , , , , ,

Kirjoittaja opiskelee journalistiikkaa ja viestintää Tampereen yliopistossa ja työskentelee ProComissa viestinnän harjoittelijana.
Twitter: @tessatuuli @Viestijat @ProComRy
Instagram: @vessatessa

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi