Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Suomen Yrittäjät palkitsevat vuosittain ansioituneita yrittäjiä. ProComin jäsen Ida Hakola, 30, palkittiin tänä vuonna kollegansa Ilona Hiilan kanssa Vuoden nuorina yrittäjinä. Profiili piipahti Vapa Median toimistolla Helsingin Liisankadulla kyselemässä palkinnon taustoja.

Ida Hakola, mistä idea omasta toimistosta syntyi?

Opiskelimme Ilonan kanssa viestintää Helsingin yliopistolla. Vapaa-ajalla juttelimme ja sparrasimme yhdessä paljon työjuttuja, sillä olimme jo varhaisessa vaiheessa opintojamme mukana työelämässä. Ajattelimme molemmat, että firmat eivät vielä tajua, miten verkossa pitäisi olla, jotta sisällöt olisivat houkuttelevia. Lisäksi meillä oli yhteinen visio siitä, minkälainen on inspiroiva ja hyvä työyhteisö. Siitä se lähti.

Minkälaisia haasteita ja onnistumisia kohtasitte alkuvaiheessa?

Meillä oli halu tehdä jotain ihan uutta. Otimme askeleen kauemmas viestintä-termistä ja puhuimme sisällöistä. Sisältötoimistolle ei vielä tuolloin ollut omaa markkinaa: meidän oli aluksi vaikeaa kertoa ihmisille, mitä teimme ja mikä olimme. Ensimmäiset puolitoista vuotta olikin paikoin vaikeaa, ensimmäisten myyntien saaminen ilman referenssejä on aina haastavaa. Opettelimme itsekin, miten puhua toiminnastamme ymmärrettävästi. Onnistumisen tunteita saimme oman digitaalisen äänen nopeasta löytämisestä sekä ensimmäisistä isoista asiakkaista. Olemme myös onnistuneet rekrytoimaan todella hyviä, Vapa-henkisiä hmisiä.

Ovatko unelmat ja todellisuus kohdanneet?

Siinä mielessä kyllä, että alusta asti olemme tähdänneet siihen, että tästä tehdään iso juttu. Oli itsestään selvää, että emme jää kahden naisen toimistoksi. Kurotimme määrätietoisesti korkealle. Olemme luonteeltamme sellaisia, että emme jaksa junnata paikallaan, vaan koko ajan mietitään seuraavaa askelta. Aina kun yksi unelma toteutuu, seuraava tavoite on jo mielessä.

Mitä taitoja viestintätoimistopomo tarvitsee?

Yrittäjän pitää olla loputtoman kiinnostunut; ihmisistä, toimialasta, muista toimialoista – pitää olla luontaista tiedonjanoa. Tämän lisäksi hyvät ihmissuhdetaidot ovat tärkeitä niin myynnissä, rekrytoinnissa kuin johtamisessakin. Halu kehittyä ja mennä eteenpäin – sitä tarvitaan onnistumiseen. Itse olen oppinut paljon johtamisesta: kun henkilöstön määrä kasvoi yli kymmenen, tarvittiin jo erilaisia prosesseja työn sujumiseksi.Tällä alalla ei pärjää, jos ei ole valmis jatkuvasti kehittymään. Jotta jaksaa tätä muutostahtia, pitää vapaa-ajallaankin olla jatkuvasti silmät ja korvat auki. Itse kehitämme tällä hetkellä tuloksellisuuden mittaamista ja monitorointia, jotta asiakaskohtaamisten hyödyt pystytään osoittamaan.

Millaisia vinkkejä antaisit viestintätoimiston perustajalle?

Alussa emme juurikaan tunteneet ihmisiä asiakasyrityksistä tai olleet erityisen verkostoituneita digialan ammattilaisten kanssa. Tutustuminen ihmisiin, tiedon kerääminen ja oppiminen ovat tärkeitä asioita. Modernissa maailmassa ei myöskään tulisi ajatella, että toinen toimisto on pelkästään kilpailija vaan kannattaa ajatella kaikkea verkostoitumisen kautta.

Nostan hattua yksinyrittäjille! Meidän yritys ei varmasti olisi ollut näin menestyksekäs, jos olisimme yksin lähteneet tätä rakentamaan. Joukossa on voima. Yrittäminen on henkisesti kuluttavaa, mutta myös palkitsevaa. On tärkeää, että pääsee sparraamaan ajatuksiaan ja saa jakaa ideoitaan – vaikka sitten toisen yksinyrittäjän kanssa.

Kirjoittaja