Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Onko Belgian kuningas transseksuaali? Sitä mietin selatessani sanomalehteä. Kas, sivulla onkin kaksi eri juttua, toinen Belgian kunkusta, toinen Pakistanin transseksuaaleista. Kuningas ja transseksuaalit sekoittuivat hieman sekavan taiton vuoksi.

Hierarkia. Muun muassa sitä sanaa käyttivät visuaaliset journalistit Lasse Rantanen ja Katju Aro. He kaksi, ET-lehden päätoimittaja Riitta Korhonen, viestinnän asiantuntija Marko Haikonen ja minä olimme arvioimassa ProComin Lehtikatsauksen raadissa yhteisölehtiä vuonna 2013. Tuolloin Lehtikatsaukseen osallistui 40 asiakas-, sidosryhmä- ja henkilöstölehteä. (Toim. huom. Katso Lehtikatsauksen 2014 tuomariston kokoonpano täältä >>)

Belgian kuninkaan innoittamana jaan viisi ohjetta yhteisölehtien tekijöille.

Ensimmäinen ohje koskee valokuvia. Pihistelkää muussa kuin kuvissa, ja käyttäkää pääasiassa ammattikuvaajia. Katsokaa kuvianne. Poseeraavatko johtajat aina yksin lehtenne kuvissa ja muut  työntekijät  ryhmissä? Samalla viestitte johtajan olevan kuin jumalolento ja työntekijöiden kuin karjaa, parveillen rivissä tai ryhmissä. Joskus rivityöntekijää  edustaa  kuvapankista haettu symbolikuva. Mieluummin pomosta kurpitsa tai kukkanen symboliksi, ja näyttäkää lukijalle työntekijä, ainakin henkilöstölehdessä.

Toinen ohje: teettäkää piirroksia ja infograafeja. Liian harva yhteisölehdentekijä muistaa infografiikan tai piirroksen voiman kuvituksessa tai muistaa sen vain ilmiöjutussa. Lehden ja jutun kannalta paras lopputulos seuraa, kun tilataan piirros ammattilaiselta.

Kolmas ohje liittyy lehden elämiseen ajan hermolla. Kuinka niin yhteisölehtemme ei syki ajan hermolla? Koska lehti, päälle liimatusta muutoshumustaan huolimatta, pysyttelee konservatiivisena. Varman päälle vanhoillisuus näkyy niin aiheissa, käsittelytavoissa kuin sisällöissäkin.

Kun esimerkiksi  jokin  guru  pyörii muissa medioissa, kuluu reipas tovi ennen kuin yhteisölehti keksii haastatella häntä. Lukija kohtaa yhteisölehdessään jo muualta tutuiksi tulleet gurun ajatukset, käsittelevätpä ne työpaikkakiusaamista, karppausta tai kaikkien yhteisölehtien  kukkasta, liiketoimintastrategiaa. Siitä tosin harvoin puhuu kukaan muu kuin yrityksen omat viisaat. Ja kyllä he puhuvatkin. Kokonainen yhteisölehti, saattaa täyttyä  talon  omien  pomojen  puhuvista päistä, ja lukija saa hakemalla hakea sivuilta asiakkaita jopa asiakaslehdistä. Yhteisölehtien tekijät pyrkikööt käsittelemään käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi  oman  talon  strategiaa lehdessä. Ei strategia siitä happane, jos sen ymmärtää.

Yhteisölehden itsevarma tekijä ei ehkä tunne löytävänsä mitään uutta edellä mainituista kolmesta ohjeesta. Siksi kehitin heille ikioman neuvon: jokaisen lehden kohdalla pitää miettiä, kuinka he yllättää lukijansa. Ammattitaidolla tehtyjen, laadukkaiden yhteisölehtien ongelma nimittäin on, että ne soljuvat siloisesti. Kaikki on paikoillaan. Taitto ei aiheuta belgian kuninkaita. Visuaalisuus palvelee ja tekstit kulkevat. Jokin vain mättää. Lukija kaipaa lehdeltä jotain luovaa, uutta ja yllättävää, olipa lehden julkaisijana yritys tylsyyden toimialoilta tai Suomen Virallisin Virasto.

Voitteko kuvitella asiakaslehden, joka muun muassa kertoo, että kymmenen vuoden kuluttua me länsimaiset ihmiset syömme hyönteisiä, ja syömme mielellään ötököitä. Ehkä jollakin ravintoon tai luontoon liittyvällä toimialalla?

Ei varsinaisesti, vaan hyönteisten syönnistä kirjoittaa Norwegian-halpalentoyhtiön asiakaslehti N, heinäkuussa 2013. Lehden kansikuvassa on nenä, vaaleanpunainen nenä. Venäläisen klassikkokirjailija Nikolai Gogolin teema uuskäytössä. Nokkelaa. Lukija vaikuttuu, jopa muistaa, jos lehti sisältää jotain yllättävää.

Viides ohje: kun lehtipalaverissa ajattelette, että tämäpä olisi rohkeaa, lisätkää kierroksia. Valitkaa erikoinen näkökulma, uusi käsittelytapa, outo haastateltava. Kertokaa syvemmin. Tarkemmin. Kauniimmin.

Rohkea ei tarkoita rumaa, kylmää tai alatyylistä. Päinvastoin.

Älkää jänistäkö edes viime hetkellä. Liian kesy lehti ei lennä.

Info: Lehtikatsaus 2014

ProComin suosittu Lehtikatsaus järjestetään jälleen syksyllä 2014. Voit ilmoittaa katsaukseen organisaatiosi painetun tai sähköisen asiakas-, sidosryhmä- tai henkilöstölehden. Lehtikatsaus tarjoaa osallistuvalle organisaatiolle kattavan asiantuntija-arvion lehtensä visuaalisesta ja journalistisesta tasosta sekä eväät lehtensä kehittämiseen.

Katso lisätiedot Lehtikatsaukseen ilmoittautumisesta >>

Kirjoittaja

  • Tiina Torppa

    Tiina Torppa työskentelee vapaana toimittajana ja viestinnän kouluttajana. Toimittajana hän kirjoittaa aikakauslehtiin. Lisäksi hän on kirjoittanut tietokirjoja. Kouluttajana hän ohjaa asiantuntijoita, jotka kirjoittavat omassa työssään yrityksissä ja yhteisöissä.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös