Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Näin sisältömarkkinoinnin kultakaudella yritysten omat kanavat muistuttavat enemmän ja enemmän pieniä mediataloja. Asiakkaan päätöksenteon tueksi toimitetaan blogia, kuvaa, videota ja snappeja.

Monen yrityksen markkinointibudjetilla pyörittäisikin jo pientä mediaa.

Valitettavan moni viestintäosasto kuitenkin jäljittelee uutismediaa: nopeita faktoja ja nopeaan kulutukseen. Usein tämä tarkoittaa sitä, että myös mielenkiinto omaa sisältöä kohtaan lopahtaa julkaisupäivänä. Siitä sen tulisi kuitenkin vasta alkaa.

Yrityksen viestinnän tehtävä on myydä. On se sitten tuotteita, palveluita tai vaikkapa työpaikkoja.

Harvassa päätöksenteossa aineiston kuitenkaan tarvitsee olla yhtä tuoretta kuin päivän lehti tai nettiuutinen. Jopa suhteellisen nopeatempoisella it-alalla esimerksi vuoden vanha materiaali on useimmiten täysin kuranttia.

Välillä onkin hyvä panostaa jo olemassa olevaan sisältöön. Hyvän vastaanoton saaneelle sisällölle kannattaa hankkia mahdollisimman monta tilaisuutta loistaa. Pitkänkin ajan jälkeen sisällön voi nostaa uudelleen ajankohtaisella saatteella, videolla tai vaikka infograafilla. Hyväksi havaittu sisältö on paras keino tavoitella myös uutta lukijakuntaa ja tulevaisuuden seuraajia.

Myös huonosti menestynyttä sisältöä kannattaa analysoida. Jos sisältö ei saa lukijoita, mieti miksi ja tee ensi kerralla paremmin. Paraskaan sisältö ei ole minkään arvoinen, jos kukaan ei sitä lue.

Vinkkejä sisällön uuteen käyttöön:

1. Pidä kirjaa parhaista menestyjistä ja alisuoriutujista

Selvitä, millaiset sisällöt ovat yleisösi suosikkeja, mitkä sisällöt ovat alisuoriutuneet sekä mistä nykyinen tilanne johtuu. Listaan kannattaa liittää pohdintaa siitä, millaisissa tilanteissa sisällöt voisivat olla hyödyllisiä uudelleen joko sellaisenaan tai pienesti muokattuina.

2. Testaa, opi ja muuta toimintaa – ja tee sama uudelleen

Mediatalot maailmalla ja Suomessa testaavat sisältönsä pitoa kohderyhmittäin jo nyt. Tämä on tärkeää myös yrityksille. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa esimerkiksi useita otsikkovaihtoehtoja sekä erilaisia jakotekstejä. Hieman enemmän vaivaa vaativa keino on pyöritellä jutun kärkeä, päivittää sitä ja muokata rakennetta yleisön tarpeiden mukaan.

3. Tutki, miten uudelleenkäyttö toimii juuri sinun yleisöllesi

Jokainen yritys on erilainen ja näin ollen myös yleisöissä on eroa. Ei ole yhtä tapaa hyödyntää jo olemassaolevaa sisältöä oikein. Siksi uudelleenkäyttöäkin tulee opetella ja testata.

Lue seuraavaksi:

Kirjoittaja

  • Ville Valtonen

    Ville is a former coder who now does all things related to marketing and communications. He is a moderate food snob who enjoys media attention and snowboarding in Japan. Currently working at Reaktor. Twitter: @villevaltonen

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös