Intia on tuhansien eri kielien ja etnisyyksien maa mutta yksi asia yhdistää tätä kirjavaa kulttuurien tilkkutäkkiä: intialaiset ovat nimittäin kovinkin isänmaallista porukkaa.
Ja kun supisuomalainen lentoyhtiö Finnair kertoi juhlistavansa maan kansallispäivää Bollywood-tanssilla lennoillaan, ihastuksesta ei meinannut tulla loppua.
Finnairin viraali Delhi–Helsinki-lennosta, jossa lentoemot vetävät ihan aidonnäköistä Bollywood-koreografiaa levisi netissä nopeasti sosiaalisten medioiden kautta.
Pian maan valtamedia liittyi suitsutukseen:
“On ihanaa nähdä vaaleat lentoemot tanssimassa Bollywoodin tahtiin.”
“Miten hienoa, että suomalaiset ymmärtävät Intian kansallispäivän tärkeyden.”
“Tämä on todellista kulttuurien vaihtoa.”
“Upeaa – onnea Finnair”
Jopa New York Times uutisoi aiheesta sen jälkeen kun videon katsojamäärät alkoivat kohota kuusinumeroiseksi.
Jotkut uutislähteet väittivät virheellisesti, että viraali olisi ollut kansallispäivän lennolta, mutta tarkkasilmäinen katsoja toki huomasi, että video oli huolella leikattu ja jälkiäänitetty monta päivää aiemmin. Eli sen julkaisu ei ollut mikään puolisattuma, vaikka se siltä äkkiseltään vaikutti.
Ahkera Intian median seuraaja voi vain onnitella Finnairia täydellisen onnistuneesta skuupista. Finnairilla tiedettiin täysin miten vedota intialaisten kansallisylpeyteen.
– Hei katso, kaukaisessa Suomessakin fanitetaan meidän Bollywoodia, tokaisi yksi intialainen kaverini Facebookissa.
Viraalin ajankohtakin meni enemmän kuin nappiin. Republic Day eli 26.1. on uutispäivänä hiljainen, ja media hakee epätoivoisesti positiivisia ja patrioottihenkisiä uutisia.
Näkyvyyttä tuli roppakaupalla, ilmeisesti vähällä vaivalla ja rahalla.
Ennen niin yrmeä lentoyritys nähtiin nyt leppoisana, muita kulttuureja syleilevänä palveluyrityksenä.
Videossa kuullun Deewangi Deewangi -laulua mukaillen ”Bas deewangi deewangi deewangi hai”
Ilmassa on totaalista hulluutta.
Avainsanat: Bollywood, brändi, Finnair, Intia, viraalimarkkinointi
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi
Keskustele aiheesta "”Ilmassa on totaalista hulluutta”"
Laura Varja
Hei Pia
ja kiitos kivasta tekstistäsi!
Olemme todella ylpeitä matkustamohenkilökunnastamme, joka kehitti tämän uskomattoman tempauksen. Koko juttu sai tosiaan alkunsa muutaman kekseliään lentoemännän innostuksesta – ja todellinen kulttuurien vaihto oli valmis!
Intialaissyntyinen ex-stuerttimme teki videoon koreografian, lentoemäntä Helena Kaartinen koordinoi porukan kasaan, matkustamohenkilöstö yhden kapteenin kera vastasivat kuvauksesta ja stuertti editoinnista. Kameroita oli kuulemma kahdeksan, joista kaksi oli kattoon teipattuja kännykkäkameroita. Me tarjosimme vain jakelukanavat.
On hienoa, mitä innostunut, motivoitunut ja osaava henkilöstö voi saada aikaan. Matkustamohenkilöstön työ ei ole niitä paikallan pysyvimpiä, joten on vaatinut suurta koordinointitaitoa saada kaikki samaan aikaan samaan paikkaan tanssiharjoituksiin.
Lentohenkilökuntamme on tehnyt hyväntekeväisyystyötä Intiaan ja moni on ystävystynyt paikallisten kanssa. Tästä syystä he halusivat videollaan kunnioittaa nimenomaan Intian tasvaltapäivää. Videon he kuvasivat viikkoa ennen, jotta se olisi valmis esitettäväksi juhlapäivänä. Kuvauksiin oli kysytty lupa, mutta muuten he hoitivat kaikki järjestelyt itse, mikä osoittaa mielestäni todellista sitoutumista.
Voit kuvitella ilomme ja hämmästyksemme, kun Helena ystävineen lähestyi meitä ja kysyi, voisimmeko auttaa julkaisussa. Kukaan meistä ei arvannut, että julkisuus olisi niin valtavaa.
Olenkin aivan vakuuttunut, ettei suosio olisi ollut näin suuri, jos me viestinnästä olisimme päällepäsmäreinä ohjanneet projektia. Nyt videosta näkyy se aito ilo ja täysin spontaani innostus, jonka kaikki – intialaiset ja muutkin – katsojat voivat aistia!
Finnairin henkilöstöteema ”Lupa tehdä” tuntuu todella saaneen tuulta siipiensä alle.
Laura Varja
Finnairin viestintä
P.s. Video löytyy täältä: http://www.youtube.com/watch?v=mEsnb3kUDAw