Viime aikoina on kyllästymiseen asti hoettu viestinnän digitalisaatiosta, yhteisömanageerauksesta ja diginatiiveista. Samalla tunnetut suomalaiset viestinnän gurut kyseenalaistavat yritysten viestintäosastojen kyvyn rohkeuteen.
Väitteessä on varmasti perää. Liian usein viestinnässä tukeudutaan vanhoihin kaavoihin, eikä esimerkiksi digitalisaation tuomia mahdollisuuksia oteta aidosti huomioon yrityksen kasvun tukemisessa. Viestinnän ammattilaisten niin pörssiyrityksissä kuin pienemmissä organisaatioissa kannattaakin hakea oppia uudelta, mielenkiintoiselta ammattiryhmältä, kasvuhakkereilta (growth hackers).
Kasvuhakkerointi on start up -yrityksissä kehitetty markkinointitaktiikka, joka yhdistää luovuuden, analyyttisen ajattelun ja sosiaaliset mittarit tuotteiden markkinoinnissa ja myynnissä mitattavan kasvun aikaansaamiseksi.
Kasvuhakkeri osaa hyödyntää ns. big datan tuomat mahdollisuudet ja kerätä sekä analysoida laajojakin tietomassoja markkinointia toteuttaessaan. Uutta tässä ammatissa on se, että siinä yhdistyvät koodarin taidot ja markkinointiosaaminen. Myös yrittäjähenkisyys ja into kokeilla uusia asioita ovat tyypillisiä kasvuhakkerin ominaisuuksia.
Sosiaalisen median yhtiöiden kuten Facebookin ja Twitterin lisäksi onnistuneesta kasvuhakkeroinnista on esimerkkejä muuallakin mediamaailmassa; taktiikkaa hyödyntää esimerkiksi amerikkalainen mediayhtiö Buzzfeed, joka on luovilla taktiikoillaan kasvattanut verkkojulkaisun suosiota 150 miljoonaan kävijään vuodessa. Suomessa muun muassa Reaktor ja Kauppalehti ovat rekrytoineet kasvuhakkereita.
Mitä sitten? Mitä viestinnän parissa toimiva voi oppia kasvuhakkeroinnista? Paljonkin. Todellinen kasvuhakkerointi on paljolti viestinnän hakkerointia ja oikeiden kohderyhmien tavoittelemista luovasti ja kustannustehokkaasti.
Onnistunut viestintä tavoittaa oikeat kuulijat, jotka innostuvat välittämään viestiä yhä useammalle ihmiselle. Kasvuhakkerin taidoista kannattaa siis poimia ainakin nämä.
Viestijöiden työ on tulevaisuudessa entistä enemmän sosiaalisia alustojen, mittausjärjestelmien ja verkon hakukoneoptimoinnin ymmärtämistä. Siinä missä alan ammattilainen hallitsee viestinnän lainalaisuudet, pitää myös kyetä ymmärtämään uusien alustojen toimintalogiikkaa.
Tee sisällöistäsi mahdollisimman jaettavia. Sisältö täytyy paketoida mahdollisimman moneen formaattiin, jotta sen löydettävyys voidaan maksimoida. Suosio sosiaalisessa mediassa vaikuttaa myös hakukoneiden rankkauksiin.
Perinteisen tiedottamisen malli ei enää toimi eikä viestijän työ ole ohi, kun lehdistötiedote on julkaistu. Jotta viestisi tavoittaa mahdollisimman monen toivotulla tavalla, herätä keskustelua ja sitouta kohderyhmiäsi. Kuuntele yleisöäsi ja tarkenna viestiäsi tarvittaessa. Sosiaalisen median aikakaudella tämä mahdollisuus on tärkeä hyödyntää. Jos ja kun omat resurssit eivät riitä, värvää yrityksesi tulisielut mukaan dialogiin.
Mittaa ja analysoi viestiesi vaikutusta ja muuta tarvittaessa toimintaa mittaustulosten perusteella. Parhaat brändit kuuntelevatkin yleisöään reaaliaikaisesti ja muokkaavat viestejään heidän tarpeiden mukaan, heidän edes sitä huomaamatta. Luotaa, mikä toimii ja muuta taktiikkaa sen mukaisesti, vaatipa se sitten viestin muokkaamista tai kanavan vaihtamista.
Muista, että olet myös tärkeä linkki johdon ja kentän välillä. Informoi siis johtoa ja auta heitä kääntämään liiketoimintaa toiseen suuntaan, jos heikot signaalit niin osoittavat.
Älä pelkää yrittää ja epäonnistua. Epäonnistumisista oppii ja viestiä voidaan muuttaa, jos se ei toimi. Tehokkain viesti syntyy vain rohkealla kokeilulla ja nopealla reagoinnilla.
Avainsanat: growth hackers, kasvuhakkerointi, markkinointi, startup
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi
Keskustele aiheesta "Kasvuhakkerointi – vain startupien hommaa?"
Karin Metsäpelto
Hyvä blogaus Jane ja Lotta. Mielestäni homma lähtee liikkeelle kohdasta 4. Tärkeää on saada päättävät tahot näkemään ja sen jälkeen myös muut tahot tukemaan uusien alustojen ja tekniikoiden hyödyntämistä. Ja rohkeus on valttia, vaikka niin on malttikin.
Jane Toikka
Oikeassa olet. Johdon tuki on toki tärkeää kaikessa tekemisessä ja myös oleellinen lähtökohta muutokselle. Ja rohkeutta tarvitaan enemmän, varsinkin täällä Suomessa 🙂 t. Lotta&jane