Jaa artikkeli:

ProComin Oma Media -arvion Henkilöstömediat-kategoriassa ykkössijan vei tänä vuonna KONE Oyj:n henkilöstölle suunnattu videosarja, uutislähetysmäisesti toteutettu MoveTV. Tuomariston mukaan KONEen huolella rakennetut “uutislähetykset” viestivät arvostusta henkilökuntaa kohtaan. Videoissa on erinomainen rytmi ja idearikas kuvitus sekä ihania, aitoja hetkiä, jotka saavat odottamaan lisää. Henkilöstö on saatu videoihin mukaan tavalla, josta paistaa ylpeys omasta työstä ja yrityksestä.

KONEella on yli 50 000 työntekijää. Joukossamme on paljon insinöörejä, mutta myös esimerkiksi geologeja, matemaatikkoja ja juristeja. Suurin osa porukasta on liikkuvaista ja viettää päivänsä huoltaen tai asentaen hissejä, liukuportaita ja ovia asiakkaille, joita löytyy yli 60 maasta. Joukkojamme löytyy myös tehtailta, myynti- ja asiakaspalvelutöistä sekä tukitoiminnoista.

Miten näin monimuotoiselle porukalle voi luoda sisäisen median, josta kaikki innostuvat? Mikä meitä kaikkia yhdistää? Miten saamme läpi liiketoimintamme kannalta strategiset viestit? Näitä pohdimme harva se päivä. Kokemuksesta tiedämme, että mitä lähemmäs pääsemme ihmistä, sitä paremmin viestit menevät perille.

Noin vuosi sitten päätimme kokeilla jotain uutta. Aloimme ideoida globaalia videouutislähetystä ja ensimmäinen jakso julkaistiinkin jo kesäkuussa, toinen syyskuussa ja kolmas nyt joulukuussa.

Ensimmäisen jakson julkaisun jälkeen odotimme jännittyneinä reaktioita. Palkitsevin viesti tuli Yammerin kautta australialaiselta huoltomieheltä, joka pyysi päästä mukaan ohjelmaan. Toisen jakson tuotantovaiheessa yllätyimme, kun Filippiinien henkilöstöosasto lähetti 18 videopätkää käytettäväksemme.

Nämä teot, jotka kertoivat ihmisten innostuneen uudesta formaatista ja ottaneen sen omakseen, olivat parasta palautetta.

Meillä riittää todella paljon töitä konseptin hiomisessa, sen lokalisoinnin helpottamisessa, sekä lähetysten yllätyksellisyyden säilyttämisessä. Mutta jotakin olemme jo oppineet.

Viisi vinkkiä onnistuneeseen henkilöstömediaan

1. Ota porukka mukaan

Tuotamme jokaisen jakson yhteistyössä eri maiden ja yksiköiden kanssa. Vähintään yksi pääjuttu on tuotettu täysin päämajan ulkopuolella, ja kaikkia haastateltavia kehotetaan kertomaan asiansa omalla tavallaan, omalla kielellään.

Jokaisessa jaksossa on myös kvartaalin kysymys, johon kuka vain KONElainen voi lähettää videovastauksen. Yammerissa puimme asioita lähetyksen jälkeenkin. Tämä tuotantoon osallistaminen on innostanut ihmisiä myös katsomaan ohjelmaa.

2. KISS – Keep It Short and Simple

Tämä kirjoittamisen kultainen sääntö pätee myös ja erityisesti videoformaattiin, joka on suunnattu laajalle, monikulttuuriselle ja -kieliselle yleisölle. Eri maissa KONElaisia kiinnostaa eniten heitä lähinnä olevat asiat ja ihmiset, ja oppi numero 1 on siksikin tärkeä.

Palautteen perusteella tiedämme, että 5-8 minuuttia on aika, jonka KONElaiset ovat valmiita uhraamaan tälle globaalille formaatille kerran kvartaalissa. Tempon pitää olla riittävän nopea, jotta katsojat eivät ehdi kyllästyä koko ohjelmaan, jos yksittäinen juttu ei kiinnosta.

Yksinkertaistaminen ei tarkoita asioiden tyhmentämistä vaan oleellisiin pääviesteihin keskittymistä. KONEella ja toimintaympäristöissämme tapahtuu nyt paljon. Toiveemme on, että tämä valittujen, strategisesti tärkeimpien teemojen hahmottaminen videotarinoiden avulla auttaa kaikkia KONElaisia pysymään kartalla.

3. Kerro tarinoita

Vaikka yhteen jaksoon mahtuu monta eri juttua, yhdessä ne muodostavat johdonmukaisen tarinan. Jokainen jakso on suunniteltu siten, että siinä on joku ajankohtainen teema, jota tarkastellaan eri muodoissa ja eri näkökulmista.

Tarinankertojat ovat jutuissa todella tärkeässä roolissa. Haemme kertojiksemme aitoja ja inspiroivia KONElaisia eri työnkuvista ja eri maista. Katsojien täytyy voida samaistua kertojiin. Oppi numero 1 on tässäkin suhteessa ehdoton.

4. Ota riski, yllätä ja ilahduta

Uskon, että ainakin osa videouutislähetyksemme alkumenestyksestä johtuu siitä, että se yllätti. Heittäydyimme täysillä kokeiluun, jonka mahdollisuudesta onnistua meillä oli vain hämärä, suhteellisen suppeaan kohderyhmäpalautteeseen perustuva aavistus. Päätimme tuottaa mahdollisimman suuren osan ohjelman sisällöstä itse, käsikirjoitusta ja juontoa myöden. Uskoimme, että tämä loisi yhteisöllisyyttä. Ja näin on toistaiseksi käynytkin.

Yritämme etsiä jokaiseen jaksoon mahdollisimman paljon ilahduttavia ja yllättäviä elementtejä. Ja taas oppi numero 1 osoittautuu tärkeäksi. Suurin osa ohjelman huumorista on tullut ympäri maailmaa mahtavilta KONElaisilta, jotka ovat heittäytyneet mukaan tuotantoon ja lähettäneet hulvattomia, itse kuvaamiaan videoita. Nämä ovat kullanarvoisia, sillä kulttuurien ja kielien rajat ylittävää huumoria on mahdotonta työstää päämajassa.

5. Mieti jakelua

Hyväkään sisältö ei ole minkään arvoista, jos se ei saavuta ketään. Tämä on itsestäänselvyys. Mutta jakelu on vaatinut ja vaatii edelleen jatkuvaa ponnistelua.

Digitaalista lähetystä on sinänsä helppo jakaa ympäri organisaation. Ohjelmamme on lyhyt, ja sen saa helposti sovitettua erilaisiin tiimipalavereihin tai ladattua paikallisiin intranetteihin ja sähköisille ilmoitustauluille.

Mutta koska emme voi tehdä näitä asioita jokaisen tiimin tai toimipisteen puolesta, tarvitsemme tueksemme verkoston paikallisia kumppaneita. Palaan jälleen oppiin numero 1. Kun verkostomme kokee ohjelman omakseen, he haluavat myös jakaa sitä muille.

 

Jaa artikkeli:

Avainsanat: , , ,

Writer, editor and communication professional with a passion for stories and traveling the world. Currently managing editor for global news at KONE.

LinkedIn: Laura Vinha

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi