Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Kontitkin kiinnostavat – Maersk Line tekee tulosta somessa

Julkaistu

davina_viestijat
Maailman suurimpiin laivavarustajiin kuuluva tanskalainen Maersk Line kuljettaa kontteja ympäri maailmaa ja kerää kehuja sosiaalisessa mediassa.

Maersk Line on tanskalainen laivavarustamo, joka työllistää maailmanlaajuisesti noin 25 000 työntekijää. Raskaiden konttien, valtavien laivojen ja logistiikan toimialan ei olisi uskonut olevan sosiaalisen median tähtiainesta, mutta toisin kävi. Aluksi skeptisyys sosiaalisen median hyödyistä yritykselle vaivasi myös Maersk Linen omaa väkeä.

“Kun aloitimme sosiaalisen median käytön, olimme itsekin epäuskoisia sen toimivuudesta kaltaisellemme yritykselle. Tunsimme itsemme epäseksikkäiksi ja tylsiksi ja mietimme, kuinka kukaan voisi kiinnostua meistä”, muistelee Maersk Linen Social Media Manager Davina Rapaport.

Epäilyt osoittautuivat turhiksi, ja nyt Maersk Line on erinomainen esimerkki siitä, kuinka B2B-yritys voi olla kiinnostava paitsi asiakasyrityksilleen myös suurelle yleisölle tai ”faneilleen”, kuten Rapaport heitä kutsuu. Yrityksen Facebook-sivulla Maersk Linen tarinaa seuraa reilusti yli miljoona tykkääjää. Twitterissä seuraajia on 112 000, Linkedinissä 83 000 ja Instagramissakin jo yli 28 000 ihmistä. Kyseessä ei kuitenkaan ole vain suuri määrä tykkääjiä, vaan Maersk Lineen sitoutuneita aktiivisia kohderyhmiä, jotka käyvät aktiivista keskustelua yrityksen kanssa.

Seuraajat eivät ole syntyneet tyhjästä, vaan yhteisön takana on yrityksen huolellinen strateginen sisältösuunnittelu. Sosiaalisen median alustat vaativat kohderyhmänsä mukaista räätälöityä sisältöä. Maersk Linen Facebook-tykkääjät pitävät yrityksen näyttävistä kalustokuvista ja Linkedin-seuraajat etsivät tietoa yrityksestä ja toimialasta.

”On tärkeää tutkia yleisöjä ja havainnoida sitä, minkälainen sisältö sopii millekin kohderyhmälle”, Davina sanoo.

Pitkän tähtäimen tarinankerrontaa

Davinan mukaan sosiaalinen media ei kuitenkaan ole helppo toimintaympäristö millekään yritykselle, sillä kuluttajat vieroksuvat kaupallisia sisältöjä. Tästäkin huolimatta yritysten, vähittäiskaupasta laivanvarustamoihin, on raivattava tiensä asiakkaiden tietoisuuteen ja viestittävä itsestään.

Vastoin vallitsevaa ajattelutapaa Davina uskoo bisnesmarkkinoiden olevan kuluttajamarkkinoita helpompi toimintaympäristö. Yrityksen tuotteet eivät ole impulssiostoksia, joten kuluttajien suosiosta ei tarvitse kamppailla. Tämä jättää tilaa muille viestinnän toimenpiteille.

“Yksi suurimpia haasteita yritykselle on kääntää sosiaalisen median tykkääjät rahaksi. Me emme hae nopeita ostoja, vaan voimme käyttää sosiaalista mediaa eri tavalla hyväksemme pitkän tähtäimen tarinankerronnassa. Samanaikaisesti haluamme olla lähellä tavallisia ihmisiä: jakaa tietoa ja tarinaamme niille, joita yrityksemme aidosti kiinnostaa”, Davina kertoo.

Davina Rapaport jakaa oppejaan ja kokemuksiaan Maersk Linen tuloksellisesta sosiaalisen median käytöstä marraskuussa järjestettävässä Nordic Content Forumissa.

Kirjoittaja