Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Suomen suurimman taloushallintoyrityksen Accountorin tuoreen datan (lähde: Chief Strategy Officer Petri Karjalainen, Accountor) mukaan koronaviruskriisi on koetellut eri toimialoja hyvin eri lailla. Viimeisten viikkojen aikana esimerkiksi hotellien ja ravintoloiden ja erilaisten kulttuuri- ja viihdepalveluiden laskutus on laskenut alle puoleen, mutta viestintä- ja informaatioyritysten myynti on keskimäärin ollut kasvussa koko alkuvuoden, ja mikä tärkeintä, kasvu on jatkunut myös viimeisten viikkojen aikana.

Accountorin asiakaskuntaan perustuvan datan mukaan viestinnän toimialan laskutus on noussut jopa 20 %:a viimeisen 90 päivän aikana, ja vielä viimeisen kahden viikon aikanakin (8.4. päättynyt jakso) kasvu on ollut 12 %:a edelliseen vuoteen verrattuna. Tilanne ei kuitenkaan ole yhtenäinen, kasvua on havaittavissa joka toisessa alan yrityksessä, ja 18 %:ssa laskutus on laskenut jopa alle puoleen.

Kriisinhoito on pitkälti viestintää

Vaikka kyse on vain yhden yrityksen asiakaskunnasta, on otos laaja, lähes 1 000 alan toimijaa. Tilasto antaa siten mielestäni vahvaa indikaatiota, että kriisitilanteessa ammattimaisen viestinnän tarve on korostunut. Kriisissä viestinnän merkitys nousee keskeiseksi johtamisessa.

Vaikka lähes kolmanneksella alan yrityksistä liikevaihto on laskenut yli 25 %:a, kokonaisuudessaan toimiala näyttäisi toistaiseksi selviävän koronakriisin vaikutuksista suhteessa paremmin kuin useimmat muut pk-sektorin yritykset.

Alla olevassa taulukossa kolme ensimmäistä saraketta perustuvat Accountorin asiakkaiden yhteenlaskettuihin laskutustietoihin. Kolme viimeistä saraketta ovat Tilastokeskuksen tietoja toimialojen kokonaisluvuista ja merkityksestä Suomen kansantaloudessa.

Lisää tästä Accountor Groupin tilastosta voi lukea Talouselämän artikkelista, joka on valitettavasti maksumuurin takana.

Linkki artikkeliin: https://www.talouselama.fi/uutiset/nain-koronakriisi-iski-pk-yritysten-laskutukseen-osoittaa-ainutlaatuinen-tilasto-tulee-voimakas-deja-vu-finanssikriisista/152060c1-1d8e-4d16-9930-ae53dec568b9

Elina Melginin kuva: Liisa Valonen

Kirjoittaja

  • Elina Melgin

    Kirjoittaja on Vaasan yliopiston työelämäprofessori. Hän on filosofian tohtori, dosentti ja tietokirjailija. Melgin tekee vanhemman neuvonantajan työtä mm. T-Medialle. Aiemmin Melgin toimi ProCom ry:n ja oy:n toimitusjohtajana. Hän on ProComin kriisiviestintäkoulutuksen ohjausryhmän jäsen.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös