Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Tänä keväänä moni viestijä on joutunut pysähtymään ja kysymään itseltään, mitä asioita pidämme arvokkaina. Koronakriisi on ravistellut ja ajanut meidät pohtimaan omia ja organisaatiomme toiminnan perusteita.

Kun tulevaisuus on hämärän peitossa, suunnistamista auttaa, jos toiminnan perusta on tukeva. Niinpä monessa organisaatiossa on tänä keväänä alkanut arvotyö – tai se on edessä viimeistään lomien jälkeen.

Ulkoisena palveluntarjoajana on ollut kiinnostavaa seurata kevään myllerryksiä läheltä ja kaukaa. Olemme saaneet todistaa, kuinka jossain yrityksessä koronakriisi on jäänyt vain etäiseksi tummaksi pilveksi taivaanrannassa. Samaan aikaan joku toinen on ajautunut tiensä päähän ja kohdannut muutoksista pahimman, konkurssin.

Mikä erottaa selviytyjät ja luopujat? Vahva, elävä arvopohja: sellaiset periaatteet ja linjaukset, jotka eivät vain kerää pölyä kultaraameissa toimiston seinällä, vaan ohjaavat toimintaa arjessa joka päivä.

Perustele muutos nojaten arvoihin

Eräs selviytyjä – mutta samalla myös luopuja – on valtakunnan tunnetuin hyvinvointiketju Ruohonjuuri, jonka visio on olla rohkea edelläkävijä.

Koronavirus muutti yrityksen tilannetta nopeasti sekä Suomessa että Ruotsissa. Niinpä Ruohonjuuri uskalsi tehdä arvojensa mukaisen rohkean ratkaisun ja päätti maaliskuun lopussa ajaa alas Ruotsin liiketoiminnan. Ruohonjuuren missio ”iloa ja elinvoimaa” kuitenkin itää edelleen myös naapurimaassa verkkokaupan kautta.

”Ruohonjuuri on rohkea edelläkävijä, joka yrittää uusia asioita urheasti. Kaikki kokeilut eivät aina onnistu, vaikka parhaamme tekisimme. Yrityksenä Ruohonjuuri kuitenkin seisoo ja ponnistaa vankalta pohjalta. Arvot ovat ohjanneet viestintää, henkilöstön kohtelua, asiakkaiden kohtaamista ja kaikkea toimintaamme”, yritys totesi.

Henkilökohtaisesti en ole kuullut monesta muusta liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä, joka olisi perusteltu näin johdonmukaisesti arvoihin nojaten.

Arvoista voi viestiä monin keinoin

Kuukausi sitten ProComin jäsentilaisuudessa käytiin kiinnostavaa keskustelua paluusta toimistoarkeen poikkeusolojen jälkeen. Tilaisuudessa sivuttiin myös arvoja.

Fazer Suomen viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoi, että koronakriisi keskeytti yrityksen sisäisen, arvojen ympärille rakennetun viestintäprojektin keskustelutilaisuudet. Yrityksessä koettiin, että Teamsin kautta ei ollut mahdollista käydä keskustelua arvoista suunnitellulla tavalla, joten suunnitelmia muutettiin lennossa.

Niinpä Fazerilla on tänä keväänä pidetty arvoja esillä toisella tavalla: sisäisissä tilaisuuksissa on viestitty enemmän kuin koskaan tarinoita itsensä voittamisesta, henkilöstön hyvinvoinnista ja paikallisyhteisöjen tuesta. Esimerkiksi yrityksen viikkoinfoissa on nostettu esille poikkeustilanteeseen liittyviä asioita, tekoja, toimenpiteitä sekä onnistumisia ja ne on sidottu arvoihin viestinnällisesti.

Joskus on hyvä pysähtyä

Tuntemattoman edessä yksilöt ja organisaatiot ovat joutuneet tänä vuonna pohtimaan, mikä on tärkeää. Mitkä ovat periaatteet, joihin nojaan niin normaalioloissa kuin poikkeusaikana?

Joskus on äärimmäisen tärkeää pysähtyä ja lopettaa ”tulipalojen sammuttelu” ja liukuhihnatyö: laittaa tauolle budjetoinnit, mittarit, raportit, aineistojen editointi tai tapahtumien suunnittelu.

Tänä keväänä pysähtyminen tuli useimmille meistä pakon edessä. Vaikka pysähtyminen saattaa silloin asettaa kipeiden asioiden eteen, voi pakon sanelema seisahdus tuoda mukanaan paljon arvokasta.

ProComin toukokuun jäsentilaisuudessa nousi esille suomalaisen yhteiskunnan vahva arvopohja. Suomi on luottamusyhteiskunta: vakaa ja toimiva.

Päättäjämme pitävät kriisissä tilanteen hallinnassa, kansalaiset toimivat ohjeiden sekä suositusten mukaan ja terveydenhuoltojärjestelmämme kestää myös täysin ennakoimattoman poikkeustilanteen. Kun on pakollisen pysähtymisen aika, on etuoikeus saada elää tällaisessa yhteiskunnassa.

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös