Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Työelämässä ihmiset voivat satuttaa toisiaan pahasti, ilman ensimmäistäkään pahaa tarkoitusta. Muutoksissa kipuillaan, ongelmatilanteita ei saada ratkaistua ja asiat mutkistuvat. Mieli käy kovilla kierroksilla, tunteet vaihtelevat laidasta laitaan. Päässä jyskyttää yksi ajatus, eteenpäin pitää selvitä – mahdollisimman vähillä vaurioilla.

Viestinnän tehtävä on olla muutoksia tukeva voima. Viestinnän ammattilaiset voivat ratkoa viestinnällä viestinnällisiä kysymyksiä, kunhan taustalla oleviin johtamisen kysymyksiin on olemassa ratkaisut. Viestinnällä harvemmin pystytään ratkomaan johtamisen ongelmia. Jos muutos haastaa organisaation toimintatavat, johtajuuden puutosta ei korvaa mikään. Silloin sattuu ja lujaa, myös muihin kuin herkimpiin yksilöihin.

Viestinnällä harvemmin pystytään ratkomaan johtamisen ongelmia.

Liian usein viestintuoja ammutaan muutosvastarintaisuuden äänenä tai sen puolustajana. Liian usein viestintuoja väsyy rakentamaan muutoksen yli siltaa, kun osapuolet eivät pääse omista näkemyksistään ylitse. Liian harvoin kukaan tulee kiittämään mahdottoman yrittämisestä, rapa kun roiskuu joka suunnalta viestintuojan päälle.

Viestijän henkilökohtaisissa perusasetuksissa olisi hyvä olla säätö iskunkestävälle kuorelle. Sen kun napsauttaisi mielessään päälle, ei mikään ikävä pääsisi hiipimään iholle asti. Voisi olla luvan kanssa ihmisteflonia satuttavien asioiden suhteen. Muistaisi, ettei tämä ole henkilökohtaista, vaan palkkatyötä.

Osa ihmisistä saa paremmat eväät pärjätä vaikeissa tilanteissa. Ne, joita on rakastettu hyvän itsetunnon omaaviksi ja myönteisiksi ihmisiksi, kykenevät loitontamaan itsensä muiden reaktioista. He ymmärtävät, että kyse on kipuilijasta, hänen maailmastaan ja tarpeistaan. He osaavat erottaa omat vastuunsa ja roolinsa tilanteen ratkaisemisesta paremmin. Muut joutuvat tätä opettelemaan kokemuksen eli vaikeamman kautta.

Isoäidilläni oli tapana sanoa, että viisaampi antaa kiistatilanteessa periksi. Kiistan välttäminen muutostilanteissa yleensä kuitenkin synnyttää uusia ongelmia. Ikävien, satuttavienkin, asioiden rakentavasti esille nostosta pitäisi päinvastoin palkita. Jotta löydetään oikea ratkaisu tilanteeseen, pitää myös ongelmanmäärittelyn olla todenmukainen.

Miten siis rakentaa itselleen iskunkestävä kuori? Itseäni kannattelee ajatus oman egon siirtämisestä syrjään hetkeksi. Ei puolusteluja tai pitkiä selittelyjä, vaan toisen kuuntelua ja hyväksyntää. Silloin on mahdollisuus ymmärtää toisen kantaa ja kivun lähdettä. Oman kuoren pitää sekä kestää iskuja että päästää viestin ydin lävitse.

Yksin ei voi tehdä muutosta, mutta yhteistyöhön tarvittavan oven voi pitää yksinkin avoinna. Toinen voi käyttää sitä, kun on valmis. Parhain lopputulos syntyy aina yhdessä, vaikka prosessi voi olla hidas.

Yksin ei voi tehdä muutosta, mutta yhteistyöhön tarvittavan oven voi pitää yksinkin avoinna.

Kirjoittaja

  • Hanna Salminen

    Kirjoittaja on parantumaton idealisti, joka on pohtinut viestijän osaamista ja asiantuntijuutta väitöskirjan verran ja sen jälkeen toteuttanut mallejaan käytännössä. Valtiot. toht. ja viestintäjohtaja. Twitter: @salminen_hanna

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös