Jaa artikkeli:

Tämänkin blogin voisi aloittaa toteamalla, miten voimakkaasti digitalisaatio ja some ovat muuttaneet meidän viestijöiden työtä. Teen sen kuitenkin vain kiertäen, sillä väitän, että niistä on hyvää vauhtia tulossa viestijöille valtavirtaa.

Ehkä juuri siksi myös tämän vuoden ProCom-päivän ohjelma sisälsi VAIN yhden digitaaliseen viestintään ja markkinointiin keskittyneen puheenvuoron. Päällimmäisenä päivästä jäikin käteen jotain ihan muuta:

  1. Empatia ja kyky vuorovaikutukseen ovat työelämätaitoja, joita kannattaa vaalia ja joihin algoritmit eivät ulotu..
  2. Ikiaikainen tarve tarinankerronnalle ei kuole koskaan. Laatujournalismilla on tulevaisuus.
  3. Digitalisaatio ei ole ainut viestintään vaikuttava megatrendi. On tärkeää ymmärtää myös muita yhteiskunnallisia muutoksia, kuten työelämän murrosta, ilmastonmuutosta ja demokratian haasteita.
  4. Disinformaation, vihapuheen ja huomiohakuisuuden keskellä viestijän velvollisuus on vaikuttaa hyvän viestintä- ja keskustelukulttuurin edistämiseen.
  5. Demokratiaa ja toimivia instituutioita kannattaa vaalia, sillä ne ovat kaiken yhteiskuntarauhan perusta.

Kun digistä ja somesta tulee valtavirtaa, on aika kiinnittää huomiota näihin ja myös muihin maailmalla ja yhteiskunnassamme tapahtuviin muutoksiin. Ja olla valmiina edistämään, torjumaan tai auttamaan näissäkin muutoksissa. Kuten viestijöillä on tapana − enemmin tai myöhemmin.

ProCom-päivä oli loistava ajankuva viestijän työstä tänään ja pisti pohtimaan, mitä kaikkea työnkuvamme voi olla huomenna: paljon enemmän kuin pelkkää digiä. Jos missasit kuluvan vuoden kiinnostavimman viestintätapahtuman, suosittelen tutustumaan keskusteluun Twitterissä hashtagilla #procomday.

Ps. Tämä ei ollut tilattu puheenvuoro, enkä ole millään tavalla osallistunut ProCom-päivän ohjelman suunnitteluun, vaikka olenkin tällä hetkellä jäsenenä ProCom Ry:n hallituksessa.

Jaa artikkeli:

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , , , , , ,

Kaisa Lipponen on ProComin hallituksen puheenjohtaja sekä Nesteen viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja. Twitter: @kailipp

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi