Viestinnän ammattilaiset ovat valinneet vuoden parhaat asiakas- ja henkilöstölehdet. Henkilöstölehdet-kategoriassa ykkössijan nappasi Otava-konsernin Otavalainen. Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehdet -kategoriassa vuoden parhaaksi valittiin hiljan kansainvälisestikin palkittu Raha-automaattiyhdistyksen Raymond-lehti. Vuosittain järjestettävään ProComin Lehtikatsaukseen osallistui tänä vuonna ennätysmäiset 80 lehteä. Parhaat palkittiin 28.11. Helsingissä järjestetyssä Lehtipäivässä.
Vuoden parhaaksi henkilöstölehdeksi valittiin Otava-konsernin Otavalainen-lehti. Tuomaristo luonnehti Otavalaista ammattilaisten tekemäksi lehdeksi ammattilaisille. Sarjan voittajan visuaalinen ilme oli helposti lähestyttävä ja raikas ja sisälsi kiitettävän persoonallisia kuvitusratkaisuja. Tuomariston mukaan Otavalainen on oivaltanut, että henkilöstölehden tärkein tehtävä on korostaa ihmisten yhteenkuuluvuutta. Monet jutuista olisivat voineet ilmestyä myös lehdessä, josta tilaaja tai ostaja maksaa.
Toiselle palkintosijalle kategoriassa nousi Sanoma-konsernin henkilöstölehti Sanomista ja kolmantena palkittiin Lemminkäisen henkilöstölehti Lemmy.
Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien parhaana lehtenä viestinnän ammattilaiset palkitsivat Raha-automaattiyhdistyksen Raymond-lehden. Tuomariston mukaan Raymond on kuin hyvä kirja tai hyvä ateria – sisältää tuttuja makuja ja iloisia yllätyksiä, kunnianhimoisella otteella. Tekijät ovat uskaltautuneet kaivamaan esiin tarinoita ja käyttämään niitä, mikä tuomariston mukaan on harvinaista herkkua asiakaslehden lukijalle. Visuaalisuus ja piirroskuvat pelasivat arvion mukaan hienosti yhteen aiheen ja tekstien kanssa.
Kakkos- ja kolmossijan kategoriassa pokkasivat OP-Pohjolan asiakaslehti Chydenius ja Helsingin kaupungin Helsinki-info.
Palkittujen lehtien lisäksi tuomaristo myönsi kunniamaininnat neljälle katsauksessa selkeästi erottuvalle lehdelle. Kunniamaininnan vuoden parhaana järjestölehtenä ansaitsi Palvelualojen ammattiliiton lehti PAM. Kunniamaininta katsauksen visuaalisena yllättäjänä myönnettiin Edita Oyj:n 153-lehdelle. Journalistisen yllättäjän kunniamaininnan sai Alko Oy:n henkilöstölehti Korkki. Verkkolehtiä oli mukana printtilehtiin verrattuna vielä vähän, mutta määrä on kasvussa. Verkkolehtien parhaana palkittiin kunniamaininnalla Taloudellisen tiedotustoimiston / Finnfactsin Good News from Finland -sivusto.
Lehtipäivän palkitut – perustelut.
Lehtien journalistista sisältöä katsauksessa arvioivat ET-lehden päätoimittaja Riitta Korhonen sekä toimittaja, tietokirjailija ja kouluttaja Tiina Torppa. Visuaalista sisältöä arvioivat graafinen suunnittelija ja kuvittaja Lasse Rantanen ja Mondo-lehden Art Director, graafinen suunnittelija Katju Aro. Verkkolehtien erikoisarviossa lehtien journalistista sisältöä arvioi tutkija, kouluttaja ja toimittaja Panu Uotila sekä visuaalista ja teknistä toteutusta graafinen suunnittelija ja Web Designer Heikki Vanhatalo.
Lehtipäivä on ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n vuosittain järjestämä tapahtuma, jossa palkitaan Lehtikatsaukseen ilmoittautuneista lehdistä parhaat. Riippumaton tuomaristo analysoi lehdet ja antaa jokaiselle katsaukseen osallistuvalle yritykselle yksityiskohtaisen raportin lehdestä. Yrityksillä ja yhteisöillä on arviosta merkittävä hyöty lehtiensä kehittämistyössä.
Lisätietoja:
Laura Kaustinen, johtaja, viestintä ja koulutus, ProCom, puh. 0400 757 228, laura.kaustinen@procom.fi
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on yli 2000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla, julkishallinnossa ja järjestöissä. ProComin Lehtikatsaus on järjestetty yli 20 kertaa.
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi