Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Voit luottaa minuun. Yksi tärkeimmistä ja vaativimmista lauseista työelämässä ja bisneksessä. Luottamus antaa meille tilaa ja mahdollisuuden mennä eteenpäin. Luottamus lähtee meistä itsestämme ja oman toimintamme tiedostamisesta. Se rakentuu vuorovaikutuksessa.

Työelämä 2020 -hankkeen mukaan luottamus on työelämän tärkeintä pääomaa ja vain luottamuksen varaan voidaan rakentaa menestyvää yrityskulttuuria.

Luottamus on iso asia. Se ansaitaan ajassa, mutta sen voi menettää hetkessä. Sitä rakennetaan pienissä osissa, myös sellaisissa, joita emme itse tunnista – ilmeissä, eleissä, sanoissa ja teoissa. Luottamus syntyy ja kehittyy, on syntymättä tai tuhoutuu vuorovaikutuksessa.

Luottamus on iso asia. Se ansaitaan ajassa, mutta sen voi menettää hetkessä.

Jotta bisneksemme kantaa joudumme, kyllä luit oikein, joudumme luottamaan moniin ihmisiin. Ennen kaikkea meidän pitäisi itse olla luottamuksen arvoisia monille – omalle organisaatiolle, yhteistyökumppaneille, asiakkaille. Aivan kuten vuorovaikutustakin, luottamustakin syntyy vasta, kun vähintään kaksi ihmistä hyväksyvät sen ja antavat sille mahdollisuuden.

Luottamus nostaa myös sen omistajien välistä motivaatiota. Yritysmaailmassa ilman luottamusta omaan tuotteeseen tai palveluun voi olla vaikea löytää motivaatiota sen myymiseen. Asiakas luottaa myyjään, myyjän sanaan, ja sitä kautta tuotteeseen. Lopullinen luottamus mitataan asiakkaan käyttökokemuksessa. Kun myyjä voi seistä sanojensa takana ja asiakas saa sen, mitä luvataan, niin motivaatio tehdä jatkossakin yhteistyötä kasvaa. Ja luonnollisesti, jos luottamus menetetään, niin alkaa helposti puskaradio laulamaan ja asiakas viljelee omaa epäluottamustaan myös muihin potentiaalisiin asiakkaisiin. Luottamus on siis myös rahaa, ansaittua tai menetettyä.

Luottamus on myös rahaa, ansaittua tai menetettyä.

Epämukavalta voi tuntua silloin, kun itse jo luotat toiseen, mutta toinen vasta rakentaa omaa luottamustaan sinuun. Helposti voi tulla tunne, että panostus on yksipuolista. Luottamus on kuitenkin omanlaistaan aaltoliikettä. Välillä vaaditaan enemmän, jotta luottamus säilyy myös aallon harjalla, sitten taas on hetken tyynempää. Pitää kestää myös hiljaisuutta ja ymmärtää, että se ei kuitenkaan aina tarkoita tekemättömyyttä.

Luottamus on aaltoliikettä.

Erityisen tärkeää on tällöin tiedostaa oma toimintasi ja panostaa vahvasti vuorovaikutukseen. Ole läsnä, kuuntele, vastaa ja anna aikaa. Tämä voi olla myös sudenkuoppasi, esimerkiksi asiakaspalvelussa. Asiakas ottaa kontaktia, kysyy jotain, mutta sinä et vastaa. Tämä on se hetki, kun voit menettää kaiken, mitä olet jo rakentanut. Sosiaalisen median aikana tämä korostuu vielä enemmän ja luottamusta todellakin voidaan rakentaa asiakkaankin kanssa 24/7. Panosta siis viestintään ja vuorovaikutukseen. Kerro milloin ja miten olet käytettävissä, älä lupaa liikoja ja pidä lupauksesi.

Ole luottamuksen arvoinen loppuun asti.

Kirjoittaja

  • Petra Alijärvi

    Kirjoittaja on ihmisistä ja erityisesti sanattomasta viestinnästä kiinnostunut vuorovaikutustaitojen valmentaja Voimistolla. Hän voisi asua lentokentällä ja elää tarkkailemalla ihmisten kohtaamisia - iloa, surua, jännitystä, väsymystä ja toivoa. Twitter: @AlijarviPetra

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös