Kun mietitään miten saada huomiota sosiaalisessa mediassa, saattaa jonkun mieleen luikerrella haave viraalihitti-ihmeestä. Hieman useamman mieleen työntyy todennäköisesti mainostaminen. Se on periaatteessa ihan ok, koska Facebook-mainontakin on vielä halpaa, mutta tarkentaminen olisi suotavaa tehdä kunnolla eikä pakkosyöttää viestiä massoille.
Jos minulta kysytään, niin reagoiminen on se oikea tapa.
Olen viime aikoina käynyt useissa yrityksissä kertomassa mitä on sosiaalinen myynti. Yleensä valmennuksissa lähestytään asiaa valikoidun kanavan kautta (useimmiten LinkedIn), mutta seuraavat asiat ovat olennaisempia välineitä kuin mikään tietty sosiaalisen median palvelu:
Käytännössä sosiaalinen myynti on siis tilanteen petaamista mahdollisimman otolliseksi, tilaisuuksien kärkkymistä ja reagoimista.
Yksi toimitusjohtaja taannoin koulutuksessa totesi, että tämähän on ihan kuin tyttöystävän hommaaminen ennen vanhaan! Hän ei olisi voinut olla paljon enempää oikeassa, sillä niin kuin Fazer Makeisten Rolf Ladau Mainontapäivässä 2016 sanoi:
”Brändejä rakennetaan niin kuin rakkaustarinaa.”
Brändejä rakennetaan kuuntelemalla ja kuulemalla. Niitä rakennetaan puhumalla sille halutulle sydämelle omalla äänellä. Sinun edustamasi brändi — olipa kyseessä sitten organisaation brändi tai omasi — muotoutuu tarinasta, jota sinusta kerrotaan.
Vaikuta siihen mitä sinusta kerrotaan omalla viestinnälläsi. Varmista se rakkaus hyvällä sosiaalisella kanssakäymisellä.
Ei ihminen osta tuotetta tai palvelua, hän ostaa siihen liittyvän tarinan. Hän ostaa tarinan ja liittää sen osaksi omaa tarinaansa. Ja kun on kyseessä sosiaalinen media, on tämä ostaja itse merkittävä osa sitä tarinaa: hän rakastuu kun hänelle puhutaan hänen tarvitsemaansa rakkauden kieltä.
Miten saada huomiota sosiaalisessa mediassa? Antamalla sitä itse ensin.
Sampark Foundationin Vineet Nayar puhui taannoin Nordic Business Forum 2016 -tapahtumassa. Hän muistutti puheenvuorossaan, että arvo luodaan asiakkaiden ja työntekijöiden välisessä rajapinnassa. Siinä yhtymäkohdassa tapahtuvilla kohtaamisilla on valtaisa merkitys. Jotta organisaationne työntekijöillä olisi voimaa osoittaa kohtaamilleen asiakkaille tuota mainitsemaani rakkautta, heidänkin pitää saada sitä osakseen.
Kaisa Lipponen bloggasi hetki sitten, että viestintäosastoa ei enää ole. Organisaatiossa jokainen on viestijä. Jokainen vaikuttaa siihen miten saatte huomiota somessa, eli jokaisen asiantuntijabrändinkin pitäisi antaa yllä mainituilla tavoilla rakkautta eikä keskittyä vain julistamaan kyseisen asiantuntijan erinomaisuutta! Henkilöbrändikään ei saa olla tarina itserakkaudesta.
Mene nyt ja reagoi johonkuhun sinulle tärkeään.
PS. Eikö antamasi rakkaus vienytkään välittömästi tavoitteisiin? Jatka harjoituksia, tässä on kyse merkittävien suhteiden luomisesta eikä pikadeittailusta.
Avainsanat: sosiaalinen media, vuorovaikutus
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi