Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Nordic Business Forum 2016: Mitä voimme oppia maailmanluokan puhujilta?

Julkaistu

  • Kimmo Malin

    Olen viestinnän suunnittelija ja valmentaja Pohjoisranta…

Nordic Business Forum sai aikaan toissa viikolla vipinää bisnes- ja markkinointimaailmassa. Tapahtuman puhujat oli kutsuttu paikalle, koska jokainen heistä on saanut aikaan jotain merkittävää. Mutta he olivat paikalla myös siksi, että he ovat loistavia puhujia, jotka saavat ihmiset mukaansa.

Otin suurennuslasin alle kolme erityyppistä puhujaa Nordic Business Forumin kakkospäivästä ja avaan alla muutaman tekniikan, joiden varaan Suomen kovimman puhetapahtuman tähdet rakensivat oman esiintymisensä. Myös viestijöiden kannattaa tutustua välineisiin, joita mestaripuhujat säilyttävät työkalupakissaan. Niistä on varmasti apua sekä omissa esiintymisissä että sparratessa muita kohti parrasvaloja.

Jessica Jackley esiintyi eläytyen tarinoihinsa

Mikrolainauspalvelu KIVA:n perustaja Jessica Jackley käytti luontevasti monenlaisia esiintymisen tehokeinoja. Hän sai ainakin minut ryhtymään mikrolainaajaksi, joten esitys ei mennyt hukkaan.

1. Tarinat: Jackley kertoi tunteellisia tarinoita, ja silmien kostumisesta huomasi, että hän todella oli niiden takana. Hän nimesi tarinoidensa henkilöt. Hän kertoi yksityiskohtia heidän kohtaamisistaan. Hän teki heistä ihmisiä, lihaa ja verta. Kertoessaan näitä tarinoita hän eläytyi eri rooleihin, esimerkiksi hiipimällä ympäri lavaa.

2. Faktat:Ensin meillä oli 3 lainaajaa, sitten 100, sitten 100 000, nyt yli 1.6 miljoonaa.” Tämä faktaluettelo sai yleisön antamaan väliaplodit Jessicalle. Numerot osoittivat, että palvelu oikeasti toimii.

3. Tunnelmalliset kuvat ja videot: Tunteisiin vetoavat kuvat Afrikasta auttoivat kuulijoita eläytymään tarinaan ja tekivät hänen puheestaan totta.

Alla olevalta videolla näet Jackeyn tositoimissa aiemmin tänä vuonna:

https://www.youtube.com/watch?v=0CLAkqH9tJc

Vineet Nayar luotti esiintymisessään listoihin ja ääneensä

Liikemies ja johtamiskonsultti Nayarin esitys poikkesi Jackleyn esityksestä, sillä hän ei käyttänyt visuaalista tukimateriaalia: ei kuvia, ei videoita, ei mitään. Lähes jokaiseen viestiinsä Nayarilla oli kolme pointtia, joiden lisäksi esitys pysyi kasassa alla olevien tekniikoiden avulla.

1. Retoriset kysymykset: ”Kuka luo arvon? Jos työntekijät luovat arvon, miten johtajat voivat auttaa heitä?” ”Mitä työntekijät vastaavat, kun kysyt heiltä, missä olet töissä?” Retoriset kysymykset saavat esityksen tuntumaan keskustelulta, ei julistamiselta.

2. Vertaukset: Intiassa isoäiti nostaa vastasyntyneen käsilleen ja ennustaa, mikä lapsesta tulee isona. Perhe ja lapsi uskovat tähän ennustukseen ja alkavat tehdä töitä sen eteen, että ennustuksesta tulee totta. Mikä on sinun pomosi visio eli ”isoäidin ennustus”?

3. Äänenkäyttö: Esityksensä lopussa Nayar laski puhevolyymiä melkein kuiskaukseksi. Tiesimme, että nyt hän aikoo paljastaa meille salaisuuden.

Alla olevalta videolta voit tsekata Nayarin kertomassa isoäidin tarinaa viime vuonna:

Seth Godin laittoi yleisön toimimaan

Markkinoinnin mestari Seth Godin oli Nordic Business Forumin kenties odotetuin esiintyjä – eikä turhaan. Hän leikitti yleisöä, kiihdytti ja hidasti tempoaan, välillä valokuvat vaihtuivat hengästyttävällä tahdilla. Näin erinomaisen esiintyjään seuraaminen tuntui luontevalta, rehelliseltä, hyvältä. Alla kolme pointtia, joita itse aion kokeilla seuraavassa esiintymisessäni.

1. Yleisön leikittäminen: Godin oli kakkospäivän ainoa puhuja, joka uskalsi pyytää yleisöä toimimaan. Se on vahva kerronnan muoto. Hän teki tämän kahteen otteeseen yksinkertaisilla taputusharjoituksilla, joilla hän todisti väitteensä ”haluamme tehdä samaa kuin muut kaltaisemme ihmiset”.

2. Sloganit: Godin sitoi tarinansa tarttuviin sloganeihin. Slogan jää päähämme ja auttaa meitä muistamaan myös itse asian; “Perfect turns to impossible”, “It’s always too soon”, “Anchor up”.

3. Loppunousu: Esityksen loppusuoralla Godin nousi uudelle tasolle. Kyse ei ollut enää yleisistä opeista vaan yleisön työn tarkoituksesta. ”Työnne on taidetta, sen pitää olla taidetta. Do you wanna be a plumber or an artist?”

Alla olevalta videolla näet Godinin esiintymässä. Esitys ei ole sama kuin Nordic Business Forumissa, mutta nautinnollista katsottavaa joka tapauksessa. Tarkkaile varsinkin, kuinka hän käyttää rekvisiittaa puheensa tukena.

Ehkä sinäkin jonain päivänä kiipeät Nordic Business Forumin lavalle. Kerrotko silloin tarinoita, leikitätkö yleisöäsi vai kuiskaatko heille salaisuutesi?

Kuva: Kimmo Malin

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös