Viestintäpalveluihin on nyt kiinnostusta. Tilastokeskuksen tuoreen julkistuksen mukaan informaatio- ja viestintäalojen liikevaihto kasvoi huhti–toukokuussa 6,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Viestintä on siis varteenotettavaa liiketoimintaa, kunhan palvelut paketoidaan oikein.
Asiakkailta kuulee usein, että viestintä vaikuttaa epämääräiseltä hötöltä, josta ei saa oikein otetta. Viestinnän alle luetaan kaikenlaista. Termit menevät sekaisin, ihmetellään, mitä hyötyä viestinnästä on ja mistä siinä maksetaan. Vastaan kertomalla viestinnän trendeistä ja mittaamisesta, esittelemällä konseptit, prosessin ja hinnaston. Näin höttö hälvenee.
Koska viestintäpalveluiden ostaminen oman organisaation osaamista vahvistamaan on yleistynyt, kannattaa kaikkien viestintäyrittäjien kehittää suoraviivaisia palvelukonsepteja. Isoilla viestintätoimistoilla nämä ovat hanskassa, mutta pienemmät tekijät myyvät yhä työtuntejaan.
Työtuntien ostamisessa voi olla riskinä, että työn johtaminen ja tuloksien määrittely jäävät asiakkaalle. Ja jos ei osaa ostaa, saa helposti vastineeksi vain aikaa, tai pahimmillaan, höttöä. Kun ostaa konseptoidun viestintäpalvelun, myyjä vastaa projektin kokonaisuudesta ja sen onnistumisesta.
Asiakkaalle voi olla haastavaa päättää, mitä kannattaa tehdä itse ja mikä kannattaa ostaa. Matti Lintulahden tapaan uskon, että esimerkiksi sisällöntuotanto tulee viestintäpalveluna kasvamaan.
Viestintäpalveluiden ostaminen voi olla vaikeaa. Olen työskennellyt sekä ostajana että myyjänä viestinnän parissa ja nähnyt kirjavan suhtautumisen ulkopuolisiin viestintäpalveluihin:
Markkinointiviestintätoimistojen liitto on tehnyt ostamiseen kätevän oppaan, jota kannatta välillä silmäillä, jos viestinnän ostaminen on omalla pöydällä.
Ostamista helpottaa, jos myyjällä on selkeästi konseptoidut palvelut. Prosessien kuvaus ja numerotieto lisäävät ymmärrystä. Palvelukonseptien luominen on järkevää kolmesta syystä.
Sama pätee konseptointiin muillakin aloilla, miksei siis viestinnässä? Kesällä loin omalle yritykselleni palvelukonseptit. Se oli hikistä puuhaa, mutta työ maksaa itsensä takaisin nyt. Pitkään alalla olleet osaavat toki tehdä monenlaista, mutta vähän kaiken myyminen ei ole kannattavaa liiketoimintaa. Erikoistuminen on.
Konseptoinnissa kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat:
Ostajana voit hyvin vaatia näiden määrittelyä. Viestintäpalveluiden myyjän tulee pystyä antamaan työnkuvaus ja lupaus lopputuloksesta. Ostajan pitää saada tietää etukäteen, mistä hän maksaa. Kukapa höttöä haluaisi.
Avainsanat: konseptit, konseptointi, liiketoiminta, palvelukonseptit, viestintähöttö, viestintäpalvelut
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi