Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Näin nimesimme intranetin uudistusprojektimme inspiroiduttuamme ProComin järjestämässä Oma media 2017 -tilaisuudessa Tero Salosen ja Jesper Vuoren esityksestä. Ja sitä tämä projekti todellakin on! Kuolemanlaakso kuvaa hyvin nykyistä intraamme: siellä ei liiku mikään eikä kukaan. Pakoon on siis päästävä ennen kuin näivettyy täysin.

Digitaalinen työympäristö uuden organisaatiokulttuurin mahdollistajana

En oikeastaan edes puhuisi intranetin uudistusprojektista, sillä emme ole sinänsä uudistamassa nykyistä intraamme vaan luomassa jotakin täysin uutta. Intranet sellaisena kuin se on totuttu näkemään, tulee sulautumaan osaksi isompaa kokonaisuutta, digitaalista työympäristöä, jonne henkilöstömme voi kokoontua ajasta ja paikasta riippumatta keskustelemaan, jakamaan tietoa ja työskentelemään yhdessä. Tämä tarkoittaa uutta tapaa toimia – sekä sisäiselle viestinnälle, nykyisille intranetin sisällöntuottajille että kaikille työntekijöille. Sisäinen viestintä ei ole enää totuuden torvi, joka istuu julkaisunapin päällä. Nykyiset sisällöntuottajat joutuvat ensin miettimään, kuka minun tuottamaani sisältöä oikeasti tarvitsee, milloin ja miten (tai tarvitseeko ylipäänsä kukaan), ja tämän perusteella valitsemaan sopivan paikan, jossa sisältöä jakaa. Jokaisesta työntekijästä tulee myös sisällöntuottaja, joka on vastuussa siitä, että jakaa tuottamaansa relevanttia tietoa kollegoilleen.

Sisäinen viestintä ei ole enää totuuden torvi, joka istuu julkaisunapin päällä.

Muutos tulee olemaan siis iso. Teknisesti se on varmasti helpompi, mutta kaikkinensa puhumme työtavan ja koko kulttuurin muutoksesta. Uusi digitaalinen työympäristö tulee olemaan globaalin keskustelukulttuurin, vuorovaikutuksen ja yhdessätekemisen mahdollistaja. Ja tästähän se kylmä hiki otsalle nouseekin; mitä jos emme onnistu kulttuurin muutoksesta vaan luomme uuden, ehkä tosin teknisesti edistyksellisemmän, Kuolemanlaakson, joka kaikuu tyhjyyttään?

Muutoksen johtaminen on avain onnistumiseen

No, eipä hätää. Tilanne on tunnistettu ja viestintä, HR ja IT ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että muutoksen hallintaa ja johtamista tarvitaan, jotta uusi työtapa saadaan kauniista ajatuksista käytäntöön. Varmasti tarvitaan vielä monta keskustelunavausta, jotta päästään luomaan keskustelukulttuuria. Jotta Kuolemanlaaksoon ei päädytä uudestaan, on koko henkilöstö otettava mukaan yhteisiin talkoisiin. Onneksi emme ole liikkeellä yksin intran kanssa vaan muutosta on jo pohjustettu muilla toimenpiteillä kuten joustavalla työllä, monitilatoimistolla ja Google-työkalujen käyttöönotolla.

Mahdollisuutena tämä on kertakaikkisen mahtava. Intrauudistus oltaisiin voitu nähdä pelkkänä teknisenä kanavauudistuksena, jolloin keskiössä olisivat olleet speksaukset ja migraatiot, ja luonnollisesti erittäin komea ulkonäkö. Nyt meillä on sen sijaan avaimet käsissä muuttaa kulttuuria sekä luoda globaalia yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta. Tavoitteet ovat siis korkealla ja jos työnkuvassa lukee ”muutosviestintä”, nyt on suutarin lasten viimeistään löydettävä kenkänsä. Ehkä seuraavalla kerralla kuulette, kuinka onnistuimme...

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös