Jaa artikkeli:

Elämme viestinnän kultakautta. Viestien tuottaminen ja välittäminen ei ole koskaan ollut niin helppoa kuin nyt. Digitalisaatio on tuonut vastaanottajat yhden klikkauksen päähän. Tavoitat lähes kenet tahansa melkein milloin tahansa.

Viestimisen kynnys on laskenut. Tee se itse -sisällöntuottajat tuuppaavat sosiaaliseen mediaan katkeamattoman virran kanssaeläjiä ihastuttavia tai vihastuttavia aiheita. Jos et viesti, olet käytännössä kuollut. Asiakkaasi eivät löydä yritystäsi, järjestösi kokee jäsenkadon ja verkosto unohtaa olemassaolosi.

Viestinnän helppous on synnyttänyt uuden ongelman. Kun viestejä sinkoilee taukoamatta lukemattomista kanavista, tärkeä asia hukkuu massaan. Miten saat viestisi osumaan ja uppoamaan oikeille kuulijoille?

Personointi lisää viestiesi osumatarkkuutta. Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan huipputekijät voivat saavuttaa personoinnilla jopa yli 40 prosentin tuottavuuskasvun. Maltillisempi 10–25 prosentin kasvu onnistuu jo kevyillä ponnistuksilla. Olennaista on, että ymmärrät asiakastasi. Kun tunnet vastaanottajasi arvomaailman, suosikkikanavat ja tavoittamisen keinot, viestisi läpimenomahdollisuudet kohenevat merkittävästi.

Kohdennetun viestinnän ammattilainen personoi asiakkaalta keräämällään tiedolla ja täydentää sitä tarvittaessa muista lähteistä. Asiakaskäyttäytymisen analysoinnissa tekoäly päihittää ihmismielen silloin, kun dataa on paljon. Konetta eivät vaivaa psykologiset vinoumat, jotka ohjaavat ihmismielen päätöksiä ja tulkintoja helposti väärille raiteille. Lisäksi kone siivilöi suurista tietomääristä yhteyksiä, joita emme muuten huomaisi.

Mistä vaikuttava personointi kannattaa aloittaa?

Tässä muutamia ehdotuksia:

  • Varmista, että sinulla on riittävästi tietoa asiakkaastasi.
  • Opettele tuntemaan asiakkaasi tavat ja arvomaailma, niin osaat kohdentaa viestisi. Aatteen mies, oli kyse ilmastonmuutoksen estämisestä tai koiranruokamerkistä, lämpenee erilaiselle viestille kuin vastarannan kiiski.
  • Kerää tietoa kaikista kanavistasi, tunnista asiakastyypit ja räätälöi heihin uppoavat viestit.

Täysin yksilöllinen viestintä on usein tarpeettoman kallista. Kun segmentoit ja personoit järkevästi, niin säästät viestintäsi kustannuksia.

Digitaalinen aineistonhallinnan järjestelmä, sähköinen sisältöhubi, on hyvä työrukkanen, joka kokoaa tärkeimmät tiedonlähteesi ja aineistosi yhteen paikkaan. Saat yhden näkymän kohdennettua viestintää ohjaavaan asiakastietoosi. Säästät aikaa, vaivaa ja rahaa.

Pelkkä nimen lisääminen uutiskirjeen tai sähköpostin alkuun ei riitä. Laajenna personointia verkkosivuille, mobiilikanaviin ja sosiaaliseen mediaan. Ota seuraavat seitsemän askelta, joiden avulla viestisi tuottavat toivottuja tuloksia:

  1. Rakenna kanavistasi vuorovaikutteisia sekä yksilöllisiä elämyksiä. Palkitse uskollisia asiakkaitasi räätälöidyillä eduilla.
  2. Hyödynnä aineistonhallinnan dynaamisia tuotepohjia ja jakele brändihallittu, yhtenäinen viestisi automaattisesti eri kanaviin.
  3. Mittaa viestisi läpimenoa ja aineistojesi käyttöastetta ja reagoi tosiaikaisesti asiakkaasi valintoihin kaikissa kanavissa.
  4. Varmista, että personoinnin tiekarttasi kattaa asiakaspolkusi alusta loppuun.
  5. Hyödynnä jokainen kohtaaminen, oli se fyysinen tai sähköinen.
  6. Valjasta koko organisaatiosi asiakaskokemuksen parantamiseen.
  7. Pura siilosi ja jaa aineistosi sisältöhubilla koko verkostollesi.

Älykkäästi personoitu viesti puhuttelee kohderyhmäänsä niin osuvasti, että se johtaa toimintaan – ostopäätökseen, arvojen ja käyttäytymisen muutokseen tai olemassa olevien toimintatapojen vahvistumiseen. Hiottu personointi tuuppaa asiakasta oikea-aikaisesti ja ohjaa häntä haluamaasi suuntaan.

Jaa artikkeli:

Risto on Gredi Oy:n toimitusjohtaja. Gredi on 100% kotimainen IT-palveluyritys, joka tarjoaa älykkäitä ratkaisuita digitaalisten aineistojen ja brändin hallintaan Gredi Content HUB – teknologialla.

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi