Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Johtajat saavat olla työssään luvan kanssa oikeita valopäitä: kirkastaa suuntaa, hehkua tarttuvaa innostusta ja inspiroida työryhmää yhteiseen matkantekoon. Reissaaminen on toki sujuvampaa kartan kanssa, joka johdattaa tavoiteltuihin määränpäihin. Voisiko visuaalisia työkaluja hyödyntää vielä vahvemmin tämän päivän johtamistyössä, jotta tiimi saadaan askeltamaan samaan suuntaan, ja samalla ymmärtämään koko yrityksen toimintaympäristöä? Voisivatko visualisoinnit toimia kartan tavoin johtamisen apuvoimana ja energianlähteenä, joiden avulla saadaan yhteinen suunta ja fiilis tavoitteiden toteuttamiseen?

Visualisoinnit eivät ole vain kauniita kuvia, vaan tulkintoja ja luovaa argumentointia. Niissä yhdistyy tarinankerronta ja fiilis, mutta niiden pohjana toimii loogisuus ja luvut. Myös matkaa suunniteltaessa huomioidaan reissubudjetti, suunnitellaan reitti ja optimoidaan välipysähdykset. Matkasta saa kuitenkin mieleenpainuvan elämyksen, kun jätetään tilaa fiilistelylle ja maisemien ihailulle – unohtamatta tietenkään tärkeimpiä eli matkaseuraa ja reissueväitä!

Mitä pakattavaa johtajan eväslaukkuun?

Ensimmäinen askel. Asioiden konkretisointi kuvan muotoon on aina prosessi yritykselle ja sen johtoryhmälle. Mitkä asiat ovat tärkeimpiä, missä suhteessa ne ovat toisiinsa ja millaisella aikavälillä? Millaisessa ympäristössä liikumme, missä asiakkaamme ovat ja mitkä asiat heille on tärkeitä? Asiakokonaisuudet eivät aina ole helppoja hahmottaa, ja niitä pohtiessa voi puntti tutista. Visualisointien avulla suurempiakin prosesseja on helpompi lähteä työstämään ja ottaa ensimmäinen askel kohti matkaa. Prosessi käynnistyy, elää ja kehittyy, kun sitä lähdetään konkretisoimaan. Matkan suurin anti onkin herättää keskustelua ja pohdintaa.

 

Kartta kohti tavoitteita. Strategia elää ja muuttuu, samoin kuin maailma kehittyy jatkuvaa vauhtia. Hyvän johtajan vahvuus onkin hahmottaa asioita, joita ei ole vielä tapahtunut. Voisiko strategian visualisointien avulla innostaa omaa tiimiä osallistumaan ja havaitsemaan, missä mennään nyt ja mitkä ovat seuraavat askeleet? Kaikki pysyvät samalla kartalla, eikä lauma leviä. Strategiasta ja visiosta kertominen voi tuntua mukavalta, kun visualisointi on sanallisen ja kirjallisen viestin tukena. Päivittäisen, nopean pitchauksen voi näyttää näppärästi vaikka puhelimen näytöltä niin asiakkaille, kumppaneille kuin ystävillekin. Parhaimmillaan johtamisen visuaaliset työkalut avaavat silmät ajantasaiselle markkinatiedolle: missä mennään nyt ja mitä mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen voisi olla tulevaisuudessa.

 

Reittioppaat. Johtajan tehtävä on yksinkertaistaa asiat, jotta ne ovat helposti ja nopeasti ymmärrettävissä. Risteykseen ei kuitenkaan kannata jäädä yksin! Omaa toimintaa katsoo helposti liian läheltä, ja ulkopuolisen katsojan näkökulma voi antaa uutta perspektiiviä asioiden hahmottamiseen, jolloin lopputuloksesta tulee entistä palvelevampi.

 

Matkaseura. Motivoitunut tiimi on onnistuneen matkan perusta. Rekrytoinneissa yrityksen toiminnasta kertominen helpottuu visualisointien avulla, jotka herättävät heti mielikuvat ja mielenkiinnon. Työntekijöille tulee tunne, että yritys pitää heitä tärkeänä, koska motivoiminen ja oikeaan suuntaan ohjaaminen on selkeää. Tällöin matkalle on helpompi hypätä mukaan. Kun tiimille antaa mahdollisuuden osallistua myös itse kehitystyöhön, kohottaa se kummasti kaikkien reissumieltä. On tärkeää viestiä myös niin, että ne henkilöt, jotka eivät ole asian kanssa tekemisissä, ymmärtävät oikeat pointit nopeasti. Visualisoinnit voivat olla apuna myös etätyöskentelijöiden viestinnässä, kun koko tiimi ei ole koko ajan fyysisesti läsnä.

Visualisoitu matka kohti omia tavoitteita ja toimintaympäristöä voi avata uusia polkuja johtamistyöhön. Asioiden havainnoiminen, konkretisointi ja niihin reagointi pitää jatkuvan kehityksen yllä.

Blogikirjoitus on saanut inspiraation näistä innostavista haastatteluista, sekä kirjoittajan omista pohdinnoista:

Suvi Kohisevankoski / Talentree Oy

Aki Karkulahti / Call To Action Oy

Matti Laitinen / ValueThing Oy

Jere Räisänen / Elcoline Group Oy

Kirjoittaja

  • Jenni Kääriäinen

    Muotoilija ja Piirre C Oy:n perustaja, jonka näkee visualisoinnit erottamattomana osana strategista viestintää. Jennin ja Piirteen tiimin tavoitteena on piirtää oivaltavia kuvia yritysviestinnän tueksi - niin, että mummokin ymmärtää!

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös