Jaa artikkeli:

Oletko valmis muutoksiin?

Yritysten toimintaa ohjaavat tietyt erittäin ajankohtaiset ja toisiinsa liittyvät viestinnän ilmiöt, jotka vaikuttavat kokonaisiin yhteiskuntiin ja jotka ovat tulleet jäädäkseen. Viimeistään niin sanottuna Arabian keväänä tuli selväksi henkilökohtaisten viestintävälineiden ja sosiaalisen median voima. Ylipäätään sosiaalisen median myötä on voimistunut kansalaisvaikuttaminen, jonka sanotaan jo olevan suurimmillaan sitten 1960-luvun opiskelijaliikehdinnän ja Yhdysvaltain rotuerottelun lakkauttamiseen johtaneiden kansalaisoikeustaistelujen. Internetin kanssa kasvaneiden nuorten aikuisten, Y-sukupolven, astuminen opiskelu- ja työelämään näkyy ja kuuluu, kun se ottaa kantaa ja mobilisoi joukkoja.

Olisi tuhoisaa jättää tämä muutos vaille huomiota yritystoiminnassa ja -viestinnässä. Edelläkävijäyrityksissä läpinäkyvyys on jo otettu viestinnän suunnittelun keskiöön. Maailman suurimman kodinelektroniikkayrityksen Best Buyn toimitusjohtaja Brian Dunnin mukaan tärkeintä on muistaa, että sisäisen ja ulkoisen viestinnän raja on täydellisesti ja lopullisesti hämärtynyt, ja sitä vastaan on turha taistella. Aamulla sisäinen memo, illalla YouTubessa ja FaceBookissa. On panostettava viestinnän avoimuuteen, autenttisuuteen ja laatuun. Mitä tahansa sanot tai teet, ole aito ja rehellinen, muuten olet kestämättömällä tiellä.

Ylikorostunut läpinäkyvyys ja sitä kautta myös vastuullisuuden vaatimusten voimistuminen on yritysten johtamiselle ja viestinnälle todellinen näytön paikka. Jokainen yritysjohtaja voi kysyä itseltään, onko minun yritykseni valmistautunut tähän, olenko minä johtajana ajan vaatimusten tasalla? Miten minun on muututtava? Brian Dunn pitää tärkeimpänä tehtävinään olla yhtiön Chief Context Provider. Selittää toiminnan tarkoitusta siten, että se resonoi oikealla tavalla vastaanottajassa. Kun ympärillä ja yhtiön sisällä ryskyy, on yhteinen pitkän aikavälin tavoite ja yrityksen toiminnan tarkoituksen ymmärtäminen työntekijöille, ja entistä enemmän myös sijoittajille ja muille sidosryhmille, tärkeää. Se edellyttää Dunnin mukaan jatkuvaa, avointa ja kaksisuuntaista viestintää.

Viestintä early warning -varoitusjärjestelmänä


Occupy-mielenosoittajat olivat leiriytyneet Washington DC:n McPherson-aukiolle joulukuussa 2011. Kuva: Kirsi Nurmi

Jatkuvuus, avoimuus ja kaksisuuntaisuus auttavat myös silloin, kun ennalta arvaamaton paine kohdistuu organisaatioon. Yhden asian liikkeet ”pop up -liikkeet” syntyvät nopeasti ja voivat saada aikaan valtavia mittasuhteita. Kansankutien kohtalot voivat muuttua ja valtakunnan ykköspuheenaihe vaihtua lähes yhdessä yössä, kuten Arabian kevät ja Yhdysvalloista alkanut talouseliittiä kritisoiva occupy-protestiliike osoittivat. TIME-lehti ei turhaan valinnut vuoden 2011 henkilöksi Mielenosoittajaa! Sosiaalinen media on muuttanut yhteiskunnan hierarkioita.

Vaikutusvaltainen voi joutua taipumaan pienen ja voimattoman edessä. Tämä sai tuta hiljattain myös Kansasin kuvernööri Sam Brownback. Kuvernöörin puhetilaisuudessa ollut lukiolaistyttö kommentoi alatyyliin twiitissään kuvernööriä, minkä seurauksena lukiolainen otettiin puhutteluun ja vaadittiin anteeksipyyntöä. Lopulta kävi kuitenkin niin, että Brownback taipui itse pyytämään julkisesti anteeksi ylireagointia ”sananvapauslain turvaaman puheoikeuden käyttöön”. Syy: koululainen raportoi kaiken twitterissä ja hänen twitter-seuraajajoukkonsa kasvoi hetkessä 61:sta yli 15 000:een (tilanne 15.12.2011; 15 339). Välikohtaus levisi myös painettuun mediaan, jossa puinti jatkui päiviä.

Yrityksissä johdon tehtävä on kirkastaa toiminnan tarkoitus, viestinnän tehtävä on luodata ympäristöä sekä valmentaa avainhenkilöitä viestimään. Viestintä erottaa taustahälystä oleellisen ja toimii early warning -varoitusjärjestelmänä etenkin eettisissä kysymyksissä. Viestintä tukee johtoa henkilöstön ja muiden sidosryhmien kohtaamisessa.  Ja vaikka sosiaalinen media ei olekaan jokaiselle yritykselle se keskeisin kanava, on sen olemassaolo otettava huomioon muita kanavia käytettäessä. Sisäinen viestintä on ulkoista, ja päinvastoin. Työntekijät, asiakkaat, yhteistyökumppanit ja koko muu yhteiskunta on sosiaalisessa mediassa aivan varmasti.

Viestinnän painoarvo kasvaa vääjäämättä, sillä viestintä ja johtaminen ovat entistä tiukemmin sidoksissa toisiinsa. Ilman hyvää viestintää ei voi olla hyvää johtamista. Myös viestinnällä on siis peiliin katsomisen paikka; jokainen viestintäjohtaja voi kysyä itseltään, miten minun on muututtava?

Jaa artikkeli:

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , , , ,

Kirjoittaja työskentelee viestinnän asiantuntijana suunnittelutoimisto Faster Horsessa ja on viestinnän konsultointiin erikoistuneen Aida Consultingin osakas. @kirsihnurmi

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

Keskustele aiheesta "Sisäisen ja ulkoisen viestinnän raja on kadonnut"

  1. Kiitos! Kerrassaan vaikuttavaa ja kirkastavaa tekstiä.

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi