Jaa artikkeli:

Ensinnäkin terveiset Coloradosta. Sääolot muuttuvat täällä nopeasti, mutta yleensä näin talviaikaan yöt ovat pakkasella ja päivisin noustaan plussan puolelle. Kalliovuorten takaa voimansa ottava puuskittainen Chinook-tuuli voi yltyä ällistyttäviin nopeuksiin.

Osallistuin äskettäin lounastapahtumaan, jonka teemana oli sosiaalinen media työpaikalla. Kuuntelen aina mielenkiinnolla amerikkalaisia puhujia. Koska esiintymistä opetellaan täällä jo lastentarhassa, jopa esiintymistä kammoksuvat suoriutuvat yleensä tilanteista ihailtavan hyvin.

54 % amerikkalaisista yrityksistä kieltänyt somen käytön työaikana

Tällä kertaa esityksen piti Paula Berg, joka on hankkinut some-kannuksensa Southwest Airlinesin PR-osastolta. Southwest on yksi maan pidetyimmistä ja arvostetuimmista brändeistä. Berg vastasi vuosien ajan yhtiön verkkoviestinnästä ja sosiaalisen median strategiasta. PR News awards program on palkinnut hänen perustamansa blogin ”Nuts About Southwest” parhaana yritysblogina vuosina 2007, 2008 ja 2009, ja sitä ovat hehkuttaneet myös mm. Wired ja Wall Street Journal.

Olin yllättynyt (=järkyttynyt) tiedosta, että jopa 54 % amerikkalaisista yrityksistä on kieltänyt työntekijöiltään sosiaalisen median käytön työaikana, eli palvelut kuten Twitter, Facebook tai LinkedIn. Prosentti kuulostaa ällistyttävän korkealta. Mikäköhän on tilanne Suomessa?

Kuitenkin samaan aikaan yhä useammat yritykset ovat todenneet, että työntekijöitä kannattaa rohkaista sosiaaliseen mediaan, sillä he ovat arvokkaita firman puolestapuhujia. On myös tutkittua tietoa, esim. AT&T:n henkilöstölleen tekemä kysely, jonka mukaan työntekijät kokevat saavansa sosiaalisen median kautta lisää työtehoa, työn kannalta olennaista tietoa, ideoita ja apua ongelmanratkaisuun.

Uuden viestintäkulttuurin juurruttaminen vaatii luottamusta

Omienkin kokemusten perusteella yrityksissä on isoja eroja siinä, kuinka sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan, sillä se mullistaa perinteisen viestintäkulttuurin. Voi olla vaikeaa sopeutua ajatukseen, että rajat yrityksen sisällä ja ulkopuolella tapahtuvien keskustelujen välillä hämärtyvät, ja lähes jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa viestinnän sisältöön. Myöskään ylhäältä päin ohjattu kontrolli ei enää toimi eikä keskusteluja voi hallita. Toisaalta sosiaalinen media antaa ihan uusia mahdollisuuksia fasilitoida ja osallistua keskusteluihin.

Tienraivaajilla riittää haasteita. Se on luonnollista, sillä muutos on valtava ja siksi pelottava. Käsi ylös, joka ei ole kuullut työpaikallaan pelotteluja riskeistä: ajanhukasta, turvallisuusriskeistä, tietovuodoista, osaajien paosta, yritystä arvostelevista kommenteista, yksityisen ja julkisen hämärtymisestä jne.

Riskitöntä muutosta ei ole olemassa. Sisäisiä some-riskejä voidaan vähentää esim. hyvällä ohjeistuksella. Mutta mikäli yrityksen kulttuuri lähtee ajatuksesta, että työntekijä on vaarallinen ja arvaamaton resurssi, jonka sosiaalisessa mediassa käyttämä aika on haaskausta, maaperä muutokselle on kivinen.

Uskon, että uudenlaisen viestintäkulttuurin juurruttaminen onnistuu vain, jos työntekijöihin luotetaan. Oma henkilöstö on nimittäin jälleen kerran onnistumisen kulmakivi. Tässä murrosvaiheessa on vielä paljon tilaa yrityksille, jotka näkevät sosiaalisessa mediassa mahdollisuuden työntekijöilleen ja lähtevät ottamaan itselleen etumatkaa.

Jaa artikkeli:

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , , ,

Helena Marjaranta on Vaisalan viestintäjohtaja. Hän on ollut parin vuoden työkomennuksella Coloradossa USA:ssa ja kirjoittanut Pilkun paikkaan kolumneja kokemuksistaan amerikkalaisessa viestintäympäristössä.

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

Keskustele aiheesta "Some tulee työpaikalle"

  1. […] Some tulee työpaikalle Kriittistä medialukutaitoa Amerikasta, kuuluuko? TulostaSähköpostitseFacebookTwitterTykkää tästä:TykkääOle ensimmäinen, joka tykkää tästä. Avainsanat:Amerikka, hierarkisuus, kohteliaisuus, organisaatiokulttuuri, positiivisuus, puhelahjat, ulkomaan työkomennus Kategoria(t): Kolumnit ← Ei se oo mun vika! Ole ensimmäinen, joka aloittaa keskustelun […]

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi