Suomalaiset eivät osaa viestiä, markkinoida ja myydä. Tai eivät ainakaan panosta siihen tarpeeksi rahallisesti. Tämä aihepiiri on ollut viime aikoina hyvin esillä yleisessä keskustelussa, kiitos muiden muassa hallitusammattilainen Anne Korkiakosken.

Aihetta käsiteltiin myös Alma Median ja Talouselämän kesällä SuomiAreenassa järjestämässä paneelikeskustelussa, jonka otsikko oli “Minähän en myy! Ovatko suomalaiset pelkästään kyvyttömiä vai myös haluttomia markkinoimaan ja myymään?”. Keskustelu oli huono. Siinä vain pyörittiin otsikon ympärillä eikä yli tunnin jutustelu johtanut yhtään mihinkään.

Jos keskustelusta olisi vetänyt jonkin johtopäätöksen, se olisi ollut että suomalaiset ovat huonoja, mutta ruotsalaiset ovat parempia. Tämä on linjassa sen kanssa, mihin aihepiirin käsittely yleensä johtaa: suomalaisessa kansanluonteessa on jotain vikaa. Mutta ehkä kansanluonnetta on vain helppo syyttää, koska sitä on niin vaikea mitata?

Paneelikeskustelun ainoan mieleenpainuvan ajatuksen esitti Alma Talent Oy:n toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori, joka totesi osapuilleen näin: “Suomalainen markkinointi ja myynti nousuun opettamalla esiintymistä, vuorovaikutusta ja väittelyä jo koulussa”.

Tässä kohtaa puheviestinnän maisterin sydän sykähti. Juuri niin! Markkinoinnin ja myynnin kannalta keskeistä on, että ihminen osaa esittää asiansa, perustella ja sen ansiosta vaikuttaa muihin ihmisiin. Jos näiden asioiden opettaminen on puutteellista, on turha etsiä syytä myynnin ja markkinoinnin ongelmiin jostakin hataralla totuuspohjalla olevasta kansanluonteesta.

Suomalaisten markkinointi- ja myyntiongelmia voitaisiin ratkoa kehittämällä vuorovaikutustaitoja lapsesta alkaen.

Suomalaisten markkinointi- ja myyntiongelmia voitaisiin ratkoa kehittämällä vuorovaikutustaitoja lapsesta alkaen. Ja voitaisiin ratkoa myös muita ongelmia, sillä kuten professori Pekka Isotalus on todennut, esiintymis- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat suuresti yhteiskunnassa pärjäämiseen, koulussa ja työelämässä menestymiseen ja läheisten ihmissuhteiden syntymiseen. Pohjimmiltaan kyse on siis keskeisestä elämäntaidoista.

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , ,

Kirjoittaja on Suominen Oyj:n tiedottaja ja ProComin hallituksen jäsen. Twitter: @tommiaho

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

Keskustele aiheesta "Suomalainen markkinointi ja myynti pelastetaan vuorovaikutustaidoilla"

  1. Ihan totta … Omista lapsistani toinen käy kansainvälistä koulua ja toinen suomalaista – ero esiintymisen ja itsensäilmaisun harjoittelussa on hurja jo alaluokilta lähtien!

    Toisaalta, jos ja kun suomalaisissa yrityksissä nimenomaan kaivataan markkinointi- ja myyntiosaamista, niin miten on mahdollista, että näitä osaajia on kortistossa ns. pilvin pimein? Sääli, ettei nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämmekään mahdollista yritysten auttamista asiassa pro bono periaatteella jos kerran maksukykyä ei yrityksiltä löydy. Voisiko Procom jotenkin tuoda tätäkin asiaa enemmän esille, että saataisiin kaikki “nukkuva” osaaminen valjastettua Suomen hyväksi?

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi