Jaa artikkeli:

Viesti menee paremmin perille kun sen kertoo tarinana – oli kyse sitten tuotteen tarinasta ainutlaatuisena myyntivalttina tai yrityksen strategian viestinnästä. Markkinointiviestinnän keinona se on lyömätön, mutta muuttuva viestinäympäristö vaatii keskustelun nostamista tarinankerronnan rinnalle.

Sisältöä on kaikkialla. Olemme joka hetki tuhansien viestin ympäröimiä. Tarina on tehokas tapa viestiä, koska tarinan elementit koskettavat meissä jokaisessa jotain sellaista, joka on hyvin vahvasti kirjoitettu DNA:hamme. Tarinan avulla on mahdollista viestiä niin, että se herättää meissä tunteita ja jättää samalla muistijäljen – tarinat muistamme. Mutta tarinankerronta ei enää yksin riitä brändin rakennuksessa ja markkinointiviestinnässä.

Tarinankerronnasta on siirryttävä dialogiin

Tarinankerronnan haastaa tarve yhä henkilökohtaisemmalle, tai paremmin sanottuna personoidummalle, markkinointiviestinnälle.

Pyrkimys dialogiin tai aitoon keskusteluun asiakkaan kanssa ei ole mikään uusi ilmiö. 2010-luvun alussa facebook saavutti Suomessa merkittävän aseman yritysten markkinointiviestinnässä ja sen jälkeen vauhti on vain kasvanut. Eikä vain facebook, vaan myös twitter, instagram, snapchat, ja muut sosiaalisen median alustat perustuvat keskustelulle. Sosiaalinen media haastoi yritykset heittäytymään keskusteluun – jotkut onnistuivat siinä erinoimaisesti, toiset eivät niinkään.

Vuonna 2019 ihmisten väliset keskustelut vähenevät yhä ja tulemme yhä enemmän puhumaan palveluiden kanssa. Brändin ääni saattaakin asiakaskohtaamisessa olla chat-botti tai jokin muu automaatti. Yritykset ovat päässeet harjoittelemaan keskustelua sosiaalisen median palveluissa ja chateissa, mutta tosiasia on, että dialogin aika on vielä tulossa.

Keskusteluun haastaa myös markkinoinnin automaatio ja yhä personoidumpi viestinä asiakkaan kanssa. Personoinnin vallatessa alaa niin markkinoinnissa kuin verkkopalveluiden suunnittelussakin, aitojen keskustelujen käyminen yrityksen ja ihmisen välillä tulee olemaan erottava kilpailutekijä yritysten yrittäessä jättää muistijäljen brändistään asiakkaalle.

Lisäksi ääniohjattavat käyttöliittymät yleistyvät vauhdilla, pelkkä teksti ei enää riitä. Ääniohjattavia älykaiuttimia on myyty jo yli 37 miljoonaa kappaletta ja Yhdysvalloissa niitä arvioidaan olevan jo joka kuudennessa taloudessa. Äänikäyttöliittymät yleistyvät myös Suomessa ja se tarkoittaa, että jatkossa keskustelun sisältöön ja äänensävyyn, siis ääneen, on panostettava huomattavasti enemmän kuin tähän mennessä.

Aitoon keskusteluun asiakkaan kanssa

On pyrittävä aitoon keskusteluun asiakkaan kanssa, ja se vaatii paljon sekä asiakkaan ymmärtämistä että dataa, mutta myös persoonallisempaa otetta markkinointiviestintään. Miten saamme yrityksen brändin jatkossa näkymään, tai kuulumaan, keskusteluissa?

Konkreettisen tone of voicen, äänensävyn, määrittely ja omaksuminen voi tuntua yrityksistä vaikealta ja turhalta – brändi koetaan edelleen hyvin visuaalisena asiana. Kun käytössä on enää teksti tai ääni tapana erottua ja jättää muistijälki, on äänensävyn oltava vielä hienovaraisempaa ja konkreettisempaa kuin tällä hetkellä.

Yrityksen äänen on oltava tunteita herättävä ja johdonmukainen, ja sen on kuvastettava yrityksen brändiä yhä paremmin.

Miten valmistautua tulevaan?

Miten siis valmistautua tulevaan, kun tapa viestiä brändistäsi muuttuu jatkuvasti?

Näistä kolmesta kannattaa aloittaa:

  1. Varaudu yhä personoidumpaan digitaaliseen markkinointiviestintään. Ellet ole vielä uskaltanut heittäytyä keskusteluun, nyt on sen aika. Personoidun markkinoinnin pohjaksi sinulla on oltava 360-näkymä asiakkaaseen. On siis tehokkaasti kerrytettävä tietoa asiakkaasta, jotta voimme tulevaisuudessa vastata hänen toiveisiinsa.
  2. Muista, että jos odotat asiakkaan antavan tietoa itsestään sinun on pystyttävä antamaan jotain takaisin: parempaa ja nopeampaan palvelua – juuri oikealla hetkellä. On oltava valmis ratkaisemaan asiakkaan ongelma riippumatta ajasta ja paikasta.
  3. Ja ennen kaikkea varmista, että yritykselläsi on selkeä brändiohje, joka kertoo myös miltä yrityksesi tuntuu ja kuulostaa kun se keskustelee, puhuu tai kuuntelee. Sinun on pystyttävä erottautumaan ja jättämään muistijälki myös silloin, kun visuaaliset keinot jäävät sivuosaan.

Jaa artikkeli:

Avainsanat: , , , , ,

Laura is currently working as Strategist and Content Leader at Frantic. She’s passionate about great content and storytelling. #strategy #communication #content #marketing
Twitter: @laurahinkkanen

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi