Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Luonto pukeutuu parhaimpiinsa, ja kasvien vihreät versot kurkottavat tulevaisuuteen. Kevään yhteishakujen ja pääsykokeiden aikaan myös moni meistä ihmisistä suuntaa ajatuksensa tulevaan. Viestintä on ollut jo pitkään suosittu hakukohde, mutta millaista viestinnän ammattilaisten työ on käytännössä? Millaista osaamista viestintätyössä tarvitaan? Opiskelupaikkaa hakevien lisäksi näitä kysymyksiä miettii moni viestinnän opiskelija.

Vierailin hiljattain Vaasan yliopistossa viestinnän ja henkilöstöjohtamisen maisteriopiskelijoiden kurssilla ”Viestintä organisaatioissa”. Olin luvannut jutella opiskelijoiden kanssa viestintäprofessioiden nykytilasta ja tulevaisuudesta – siitä, mitä tarkoittaa olla viestinnän ammattilainen työelämässä.

Aloitimme keskustelemalla viestinnän ammattilaisten työtä tarkastelevista väitöskirjoista (esim. Asunta, 2016; Mykkänen, 2018; Salminen, 2014) sekä viestintäalan kehitystä seuraavista tutkimuksista (esim. ECM2021; Mediaosaaja 2030; Media- ja viestintäalan osaamistarpeet, 2020; Viestinnän ammattilaiset, 2019). Tämän jälkeen pääsimme keskustelemaan etukäteen keräämistäni 20 viestinnän ammattilaisen työelämäterveisistä.

Viestinnän ammattilaisten viisaat ja lämpimät työelämäterveiset saivat opiskelijoilta myötämielisen vastaanoton: ”Kiitos rehellisistä ja viisaista vinkeistä meille viestinnän tulevaisuuden osaajille!”, ”Erittäin inspiroivia kommentteja, joista oppi valtavasti lisää!:) Kiitos!”, ”Tuleva työelämä vaikuttaa seikkailulta täynnä mahdollisuuksia – ihanaa!”, ”Oli ihana kuulla terveisiä työelämästä. On inspiroitunut, rohkaistunut ja luottavaisempi olo!”

Koska ilo ja ymmärrys syventyvät jakamalla, päätin koota nämä työelämäterveiset vielä bloggaukseksi. Vinkit sopivat muistutukseksi myös pidempään viestinnän alalla olleille. Näiden terveisten myötä: lämpimästi tervetuloa työelämään, viestinnän opiskelijat! Odotamme teitä, viestinnän tulevaisuuden osaajat, täällä jo innolla.

* * *

  1. Muista, että viestintä on kaiken ytimessä. ”Viestintä on kaiken toiminnan ytimessä ja elinehto. Opettele organisaatiosi ja sen toimiala perin pohjin. Tee ’tyhmiä’ kysymyksiä niin kauan, että ymmärrät varmasti. Kuuntele organisaatiosi ihmisiä ja tee tiivistä yhteistyötä johdon kanssa.” – Elisa Juholin
  2. Ajattele kirkkaasti, kirjoita kirkkaasti. ”Kirjoittajan sääntö on, että kirkas teksti on kirkasta ajattelua. Epämääräinen ajattelu tuottaa huonoa tekstiä. Journalismi kaipaa kokonaisuuksien jäsentämistä ja kirkkaita ajatuksia. Samoin viestintä. Opettele siis kirjoittamaan ja ajattelemaan hyvin, niin pärjäät varmasti alalla.” – Heikki Valkama
  3. Löydä oma supervoimasi. ”Harjaantukaa hyviksi kirjoittajiksi. Mutta jotta pärjäätte alalla, tarvitsette 1–2 muutakin supervoimaa. Mieti, mikä voisi olla sinun oma supervoimasi.” – J-P Paajanen
  4. Muista, että sisällöntuottaminen on vasta alkua. ”Viestinnässä vaaditaan laajaa yleissivistystä sekä jatkuvaa uteliaisuutta ympäröiviä ilmiöitä kohtaan. Sujuva sisällöntuottaminen on vasta alkua, ja todellisen ammattilaisen tunnistaa siitä, että hän ymmärtää myös liiketoimintaa ja johtamista.” – Taru Nikulainen
  5. Yhdistä inhimillinen kosketus kestävään kasvuun. ”Tulevaisuuden työelämä kaipaa inhimillistä kosketusta. Parhaimmillaan se näkyy organisaation sisällä kauniina yrityskulttuurina, johon myös asiakkaat rakastuvat. Tässä viestinnän ammattilaisilla on paljon annettavaa. Haluan kuitenkin haastaa viestijöitä kaupalliseen ajatteluun. Kestävä kasvu ja siten myös kestävät työpaikat rakennetaan myynnin ja kannattavuuden varaan.” – Vilja Laaksonen
  6. Seuraa politiikkaa. ”Olitpa töissä yrityksessä, julkisella puolella tai järjestössä, politiikkaa kannattaa seurata. Poliittiset päätökset vaikuttavat vääjäämättä työpaikkasi asemaan nyt ja tulevaisuudessa.” – Timo Korpela
  7. Seuraa megatrendejä. ”Kirjoitan ylös vuosittain muutaman viestinnän megatrendin ja pidän huolta siitä, että kasvatan näkemystäni ja osaamistani niissä. Vuoden vaihtuessa arvioin sitten mennyttä ja valitsen uudet trendit.” – Mikko Kuivalainen
  8. Ymmärrä yksilöiden ja yhteisöjen mielenliikkeitä. ”Viestintä on organisaation sisään- ja uloshengitystä. Kannattaa panostaa sosiaalipsykologiaan, jotta ymmärtää yksilöiden ja yhteisöjen mielenliikkeet. Siinä todellisuudessa viestintää tehdään.” – Taneli Hassinen
  9. Ymmärrä erilaisuutta. ”Uteliaisuus erilaisiin uusiin asioihin sekä hyvät neuvottelu- ja esiintymistaidot kantavat työelämässä pitkälle. Viestintäalalla ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen on lisäksi todella suureksi avuksi niin päivittäisessä operatiivisessa työssä kuin strategiaa sorvatessa.” – Päivi Tampere
  10. Älä pelkää tunteita – ne ovat muutoksen purjeita. ”Älä pelkää herättää viestinnälläsi tunteita. Tunne kertoo, että viestisi vaikuttaa ja on tavoittanut jotain sielumme sopukoista. Valjasta tuo tunne viemään viestiäsi eteenpäin tai hakemaan parempaa toimintatapaa kanssasi.” – Emmi Palokangas
  11. Pysyttele ennakkoluulottomana, mutta kriittisenä. ”Viestinnän ammattilaisen työssä pärjääminen edellyttää jatkuvaa uuden oppimista ja oivaltamista. Seuraa ulkomaistakin mediaa, lue eri tieteenalojen tekstejä, kuuntele, mitä kansalaiset puhuvat. Pysyttele aina ennakkoluulottomana, mutta samalla terveen kriittisenä, myös auktoriteetteja kohtaan.” – Elina Melgin
  12. Mieti, kenelle viestit. ”Varautukaa siihen, että suurin osa ihmisistä ei huomioi teidän työtänne millään lailla. Mutta varmistakaa, että ne ketkä huomaavat, vakuuttuvat viestinne tärkeydestä, oikeellisuudesta ja saavat vastinetta käyttämälleen ajalle ajatustenne parissa. Viestintänne vastaanottaja on tärkeä – jopa työnantajaanne tärkeämpi.” – Petri Salmén
  13. Löydä omat motivaation lähteesi. ”Uteliaisuus ja ilo motivoivat. Keskity siis siihen, mikä saa sinut uteliaaksi ja iloiseksi.” – Antti Leino
  14. Opiskele sitä, mikä sinua kiinnostaa. ”Opiskelin juuri sitä, mikä silloin kiinnosti. Nyt kun ihmislähtöisen muutoksen asiantuntijana autan suuryrityksiä konkretisoimaan, suunnittelemaan, viemään läpi ja mittaamaan muutoksia, huomaan tarvitsevani ymmärrystä kaikilta opiskelemiltani aloilta! Enpä osannut tällaista työtehtävää ja -tulevaisuutta silloin 15–20 vuotta sitten edes kuvitella.” – Pipsa Purhonen
  15. Älä koskaan lopeta oppimista. ”Viesti rohkeasti. Ota epäonnistumiset oppimiskokemuksena. Perustele ratkaisusi faktoilla. Ammenna viisaammiltasi.” – Mari Hienonen
  16. Ole rohkea, pysy sitkeänä. ”Omalla työurallani onnistumisia ovat siivittäneet rohkeus tehdä jotain ensimmäistä kertaa tai ottaa asioita puheeksi työyhteisön puolesta, sitkeys olla luovuttamatta esteiden edessä ja jatkuva oman tyylin hiominen.” – Paula Pauniaho
  17. Muista pää, sydän ja kädet. ”Työelämässä tarvitaan päätä, sydäntä ja käsiä. Nämä pysyvät, vaikka maailma muuttuu ja sinä muutut. Pidä huoli niistä.” – Ilari Hylkilä
  18. Tee töitä tosissasi, mutta älä liian totisena. ”Pitäkää yhtä ja yhteyttä jatkossakin! Te opiskelijat olette toistenne parhaat verkostot tulevaisuudessa. Pitäkää huolta itsestänne, toisistanne ja jaksamisestanne. Pysykää vahvoina, mutta älkää koskaan muuttuko koviksi.” – Anne Laajalahti
  19. Muista: olemme tärkeämpiä kuin koskaan! ”Covid-19-pandemia on osoittanut, että viestinnän ammattilaisen rooli on haastavampi ja tärkeämpi kuin koskaan ennen. Viestinnän opinnoissa saavutettava luja teoreettinen pohja ja analyyttinen ymmärrys ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta tulee auttamaan sinua monissa yrityselämän ja yhteiskunnan viestintätilanteissa. Tsemppiä opintoihin – meitä tarvitaan!” – Maijastiina Rouhiainen-Neunhäuserer
  20. Uudistu viestintäalan mukana. ”Korona ja muut kovat kriisit ovat lisänneet viestinnän ammattilaisten haasteita. Eräs tapa jäsentää viestintätyön uusia vaatimuksia on Åbergin Uusi Pizza eli Merkityksellistävän yhteisöviestinnän malli. Ei siis kannata masentua, meistä on enemmän hyötyä kuin koskaan aiemmin!” – Leif Åberg, joka toivoi, että myös hänen terveisensä leviävät mahdollisimman laajalle ja joka omalla esimerkillään osoitti, että viestinnän ammattilaisen työ on parhaimmillaan elinikäistä uudistumista ja uudistamista.

* * *

Työelämäterveisten lähettäjät

  • Taneli Hassinen, Senior Advisor, Framilla Finland Oy
  • Mari Hienonen, verkkoviestintäpäällikkö, Suomen Pankki
  • Ilari Hylkilä, asiakkuuspäällikkö, Infor ja freelancer-säveltäjä
  • Elisa Juholin, professori, viestinnän dosentti, Helsingin yliopisto ja viestinnän johtamisen dosentti, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Timo Korpela, viestintäasiantuntija, HUS Helsingin yliopistollinen sairaala
  • Mikko Kuivalainen, viestintäpäällikkö, Työturvallisuuskeskus
  • Anne Laajalahti, FT, koulutus- ja kehittämisjohtaja, Infor ja viestintätieteiden dosentti, Vaasan yliopisto
  • Vilja Laaksonen, FT, YTM, restonomi, liiketoimintajohtaja, Aava & Bang Oy ja yrittäjä, RALLA Oy
  • Antti Leino, Marketing Architect, lowreality marketing architects
  • Elina Melgin, FT, Viestinnän ammattilaiset ProCom ry:n toimitusjohtaja, tutkija, dosentti
  • Taru Nikulainen, partneri, toimitusjohtaja, Brunnen Communications
  • J-P Paajanen, Planner, Markkinointiviestintätoimisto Republic
  • Emmi Palokangas, viestintäjohtaja, Jyväskylän kaupunki
  • Paula Pauniaho, viestinnän asiantuntija ja Naisten Pankin vapaaehtoinen
  • Pipsa Purhonen, FT, seniorikonsultti, CCEA Oy
  • Maijastiina Rouhiainen-Neunhäuserer, FT, Director Strategic Communications, Ball Corporation, Sveitsi/maailma
  • Petri Salmén, informaatiograafikko, tuottaja, HS-datadeski, Helsingin Sanomat
  • Päivi Tampere, viestintäpäällikkö, Valtioneuvoston kanslia
  • Heikki Valkama, toimittaja, Yle Uutis- ja ajankohtaistoimitus
  • Leif Åberg, emeritusprofessori, Helsingin yliopisto

 

Kirjoittaja

  • Anne Laajalahti

    Anne Laajalahti, FT työskentelee johtavana viestintäkonsulttina strategisessa viestintätoimisto Brunnen Communications Oy:ssä. Lisäksi hän on viestintätieteiden dosentti Vaasan yliopistossa ja tekee tutkimus- ja koulutusyhteistyötä useiden yliopistojen kanssa. || X: @AnneLaajalahti || https://annelaajalahti.net/

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös