Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Tunnemielikuvat ovat yrityksen tai organisaation julkisen kuvan ja maineen kannalta ratkaisevan tärkeitä. Niissä yhdistyvät tunne, ajattelu ja visuaalisuus. Ne ovat usein tiedostettuja mutta toimivat myös mielen tiedostamattomissa kerroksissa. Esimerkkejä on helppo löytää.

Kun Temptation Islandia on tehty nyt koronasta johtuen Levillä, ohjelma otti sloganikseen ”Mitä tapahtuu Levillä, ei jää Leville.” Slogan käyttää hyväkseen tuttua sanontaa ja tiivistää samalla tehokkaasti ohjelmaformaattiin kuuluvan tunnemielikuvan tirkistelystä. Se antaa myös lupauksen tirkistelyn tuottamasta mielihyvästä, joka on formaatin keskeinen tunnelupaus. Näin syntyy odotuksen täyttämä tunnemielikuva, joka puhuttelee potentiaalista katsojaa. Visuaalisuus (ajatus tirkistelystä), tunne (mielihyvä) ja ajattelu (”Koskas se tuleekaan ulos?) yhdistyvät toisiinsa. Slogan on taidokas, koska myös ne, jotka eivät voisi vähempää välittää itse ohjelmasta, eivät ole immuuneja tirkistelyn tuottamalle, hieman paheelliselle mielihyvälle.

Toisen esimerkin tunnemielikuvista voi kaivaa hieman kauempaa. "Connecting People" -sloganista muodostui koko Nokian brändin keskeinen tunnemielikuva. Sen ytimessä toimii todella puhutteleva ajatus keskinäisestä yhteyden pitämisestä. Se on jokaisen ihmisen perustarve ja samalla koko yhteiskunnan koossa pysymisen ehto. Toisen ihmisen ajatteleminen, kaipuun tunne ja visualisoitunut mielikuva soittamisesta kytkeytyvät toisiinsa. Tunnemielikuva on globaali, vaikka saakin erilaisia painotuksia kulttuurista riippuen.

"Connecting People" on myös esimerkki siitä, kuinka tärkeää on, että viestityt tunnemielikuvat kytkeytyvät aidosti organisaation toimintaan ja ihmisiin. Slogan syntyi yrityksen henkilökunnalleen järjestämän kilpailun tuloksena. Itse asiassa sloganin kuvaama asia oli jo pitkään ollut näkyvillä yrityksen arkisessa toiminnassa. Tarvittiin vain joku näkemään se ja poimimaan osaksi brändin rakentamista. Lopputuloksena syntyi tunnemielikuva, johon niin Nokiassa työskentelevien kuin yrityksen asiakkaiden oli vaivaton samastua.

Organisaatioiden brändien ja yhteisömielikuvien hahmottamisessa tunnemielikuvan käsite on vahva, koska se on sekä ajattelua, tunnetta että visuaalisuutta. Tunnemielikuvien hahmottaminen on puhdasta tulkintatyötä, jossa organisaation viestimiä merkityksiä tarkastellaan yhteiskunnan arvojen, sosiaalisen todellisuuden ja kulttuurisen tilanteen kautta. Mikäli organisaatio kykenee hahmottamaan viestimänsä tunnemielikuvat, sen viestintä on aina vahvempaa kuin organisaation, joka on niille sokea.

Tunnemielikuvan käsite perustuu psykodynaamiseen mielen teoriaan, erityisesti Jacques Lacanin ajatteluun.

Kirjoittaja

  • Janne Seppänen

    Professori Janne Seppänen on maamme johtavia mediayhteiskunnan tuntijoita ja kouluttajia. Hän on kokenut journalisti ja työskennellyt muun muassa Helsingin Sanomissa ja Aamulehdessä. Hän kirjoittaa säännöllisesti mediasta, viestinnästä ja politiikasta Mediayhteiskunta-blogiin. Hän on myös erikoistunut organisaatioiden viestimien tunnemielikuvien analyysiin ja niiden kehittämiseen.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös