Kirjoittaja Kimmo Collander (keskellä) on yrittänyt noudattaa näitä ohjeita viitenä vuotena SuomiAreenalla järjestämissään tilaisuuksissa. Tänä vuonna Conexio järjesti kapakkaväittelyn pörssiverosta. 110-päisen yleisön edessä ottivat mittaa toisistaan FK:n Piia-Noora Kauppi ja Voima-lehden päätoimittaja Kimmo Jylhämö. Kuva: Jussi Lähde.
Yhteiskunnallisen viestinnän työkalupakin jakoavain on keskustelutilaisuus. On vaikuttamisen tarve mikä tahansa, toimintasuunnitelmaan pungetaan seminaaria, paneelikeskustelua, roundtablea tai väittelyä. Mikäs siinä, tilaisuuksilla saadaan asiaa eteenpäin sitouttamalla esiintyjiä ja yleisöä. Jos mediaviestintä onnistuu, tiedotusvälineiden avulla sanoma leviää laajemmallekin yleisölle.
Liian usein keskustelutilaisuudet latistuvat hymistelyksi. Jo valmiiksi vakuuttuneen yleisön eteen marssitetaan puhujia, joista jokainen pyörittää samaa rukousmyllyä. Samat argumentit toistetaan puheenvuoro toisensa perään. Kiusallisimpia ovat paneelikeskustelut, joissa kuusi ihmistä on niin intohimoisesti samaa mieltä aiheesta, ettei avauspuheenvuorojen jälkeen ole enää mitään uutta sanottavaa. Puuduttavan hymistelyn aikana yleisö keskittyy kännyköihinsä tai hereillä pysymiseen.
Tässä muutama vinkki, joilla pidät tilaisuuden kiinnostavana:
Avainsanat: lobbaus, neuvot ja vinkit, paneelikeskustelu, SuomiAreena, yhteiskunta
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi