Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Vastuullista viestintää ja yhteisön voimaa – ensimmäinen viikko takana ProComin toimitusjohtajana

Julkaistu

Syksyssä on aina uusien alkujen tuntua. Minulla tämä tunne on erityisen vahva juuri nyt, kun takana on ensimmäinen viikko ProComin toimitusjohtajana. Ensimmäisiin päiviin on mahtunut perehdytystä, hallituksen kokouksia ja monia tapaamisia.

Viikon kohokohta oli, kun käynnistimme ProComin syyskauden jäsentilaisuudella Pikku-Finlandiassa torstaina 11. elokuuta. Paikalla oli liki sata nykyistä jäsentä ja toiminnastamme kiinnostunutta viestinnän ammattilaista. Teemanamme oli ”viestintä, vastuullisuus ja yhteisö”, joten olimme ProComin strategian ytimessä. Tavoitteemmehan on rakentaa Suomeen maailman vastuullisinta viestintäkulttuuria.

Viestintä osoittaa tietä

Vaikka tavoitteemme on haastava, meillä Suomessa on hyvät mahdollisuudet saavuttaa se. Viestintäkulttuuria rakentaa osaltaan media, jonka vapaus Suomessa on maailman huipputasoa ja luottamus uutismediaan Reuters Instituten tutkimista maista korkeinta. Sama luottamus näkyy myös suhteessamme myös muihin instituutioihin – ja toisiimme. Se on hyvä tausta vastuulliselle viestintäkulttuurille myös organisaatioissa ja kansalaiskeskustelussa.

Uskonkin, että asettamamme tavoite suomalaisen viestintäkulttuurin vastuullisuudesta on paikallaan. Ja vaikka emme sitä koskaan saavuttaisikaan, se on meille majakka, jota seuraamalla kuljemme oikeaan suuntaan. Samanlainen rooli on viestinnällä ylipäänsä. Viestintä on paitsi nykytilasta kertomista, myös päämäärien ja niihin johtavan tien osoittamista.

Verkosto tukee jäseniä

Liityin itse ProComin jäseneksi toistakymmentä vuotta sitten, kun siirryin toimittajan töistä viestintäkonsultiksi. Jäsenyydessä minua kiinnostivat aluksi koulutukset, tuolloin uudet some-asiat ja toimittajataustaiselle viestijälle uudet organisaatioviestintään liittyvät koulutukset.

Ajan myötä opin arvostamaan korkealle myös sitä viestinnän ammattilaisten verkostoa, joka järjestön kautta minulle avautui. Tärkeitä verkostoitumisfoorumeita olivat silloiset jaokset – nykyiset verkostot – joista aktiivisimmin osallistuin johtajajaokseen ja vaikuttajaviestintäjaokseen. Sittemmin hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana sain tutustua vielä laajemmin procomlaisiin ja järjestön toimintaan.

Itselläni on aina ollut työyhteisö, jossa on useita viestinnän ammattilaisia. Voin vain kuvitella, kuinka tärkeä ProComin yhteisö on sellaisille viestijöille, jotka ovat yksin alansa osaajina omalla työpaikallaan.

Kriisiviestinnän koulutusohjelma starttaa

Alkava syksy on ProComissa tapahtumien osalta vilkas. Näillä näkymin voimme järjestää tilaisuudet kasvotusten, vaikka striimausvaihtoehtokin säilyy monissa tilaisuuksissa. Monista mielenkiintoisista koulutuksista haluan nostaa erityisesti syyskuussa alkavan Kriisiviestinnän koulutusohjelman, jota vetävät kokeneet kriisiviestinnän osaajat Anna Ståhle (ent. Sorainen), Salli Hakala ja Taneli Hassinen.

Itsekin konsulttina kriisiviestintää paljon tehneenä tiedän, että koronapandemian ja Ukrainan sodan myötä kriisit ovat iskeneet moniin sellaisiinkin organisaatioihin, jotka ovat aiemmin niiltä säästyneet. Nyt onkin erinomainen aika päivittää tiedot kriisiviestinnän uusista ilmiöistä ja viedä saadut opit oman organisaation hyödyksi.

Yksittäisten koulutuspäivien teemoja on puolestaan sisäisen viestinnän johtamisesta digipalvelumuotoiluun, vaikuttavasta esiintymisestä maineenhallintaan ja asiantuntijoiden sitouttamiseen viestintään.

Itse aion osallistua mahdollisimman moniin ProComin tilaisuuksiin, esimerkiksi syyskuiseen Viestintäpäivä Plussaan Oulussa ja Kasarmikadun toimistollamme järjestettäviin Aamu ytimessä -tilaisuuksiin. Hyvää alkavaa syyskautta, nähdään ProComin tapahtumissa!

Kirjoittaja

  • Jarno Forssell

    ProComin toimitusjohtaja, VTM. Aiemmin toiminut johtavana konsulttina Pohjoisranta BCW:ssä, viestintäalan yrittäjänä Mediatalo Reportterissa sekä päällikkötoimittajana mm. Suomen Kuvalehdessä, MG:ssä, Ylioppilaslehdessä ja Yliopisto-lehdessä. Harrastuksiin kuuluvat historia, kirjat ja meri – ja niiden yhdistelmät.

    Lue lisää kirjoittajalta