Jaa artikkeli:

Olin viime viikolla kouluttamassa sosiaalista mediaa järjestöjen ja pk-yritysten viestinnästä vastaaville henkilöille ProComissa. Yhtenä erityisenä koulutuksen aihetoiveena oli puhua siitä, mihin suuntaan verkkoviestintä ja sosiaalinen media ovat menossa, miten meidän ihmisten välinen viestiminen muuttuu sekä miten organisaatioiden pitäisi valmistautua tulevaisuutta varten. Keskustelu aiheesta oli vilkasta ja siksi päätin blogata asiasta myös tänne.

Kuluneen vuoden aikana olen käynyt kuuntelemassa niin tulevaisuuden tutkijoita, verkkoviestinnän ja sosiaalisen median ammattilaisia kuin viestinnän professoreitakin eri seminaareissa. On ollut mielenkiintoista huomata, että tietyt asiat viestinnän tulevaisuudesta puhuttaessa toistuvat huolimatta siitä, kuka tai missä näistä asioista puhuu.

Seuraavassa on viisi usein toistettua asiaa, jotka viestinnän ammattilaisten kannattaa huomioida erityisesti verkkoviestinnän sekä sosiaalisen median käytön suunnittelussa ja toteutuksessa. Kartoita vastaamalla kunkin kohdan alla oleviin kysymyksiin, oletteko organisaatiossanne jo hyvää vauhtia ottamassa tulevaisuutta vastaan, sillä se on jo täällä.

1.  Internetiä käytetään yhä enemmän mobiilisti.

Lähes jokainen Suomessa myyty kännykkä on tänä päivänä älypuhelin. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkoa käytetään puhelimella yhä enemmän, helpommin ja missä vain. Myös muut mobiililaitteet yleistyvät – esimerkiksi ikäihmisten kanssa työskentelevät henkilöt ovat kertoneet, että iPad toimii vanhusten käsissä paremmin kuin näppäimistöllä varustetut tietokoneet.

Oletteko huomioineet mobiilikäytön organisaationne verkkoviestinnän suhteen? Miten verkkosivunne taipuvat käytettäviksi eri laitteilla?

2.  Kavereiden suositukset vaikuttavat ihmisten ostopäätöksiin yhä enemmän.

Kirjoitamme Facebook-seinällemme, kun olemme tehneet hyvän hankinnan, tai teemme Foursquare-palvelussa merkinnän ravintolan kohdalle, kun palvelu ei ollutkaan ihan sitä mitä odotimme. Yhä yleisempää on myös suoraan kysyä kavereiden mielipiteitä ostohankintoja tai muita päätöksiä tehdessä.

Oletko selvillä siitä, mitä organisaatiostasi puhutaan verkossa? Onko teitä ja tuotteitanne suositeltu tai arvosteltu? Millaiset valmiudet organisaatiossanne on seurata teitä koskevaa keskustelua verkossa?

3.  Tietoa haetaan verkosta yhä enemmän.

Kun etsimme sopivaa hotellia matkallemme, etsimme sitä verkon eri hakukoneilla. Kun tarvitsemme tietoa lastenhoidosta asuinalueellamme, kirjoitamme oleelliset hakusanat Googleen. Kun haluamme katsoa suosikkivideomme nopeasti, etsimme sitä YouTubesta. Tietoa haetaan verkon eri palveluista jatkuvasti ja kaikkialla – niin mobiililaitteilla kuin pöytäkoneilla.

Miten sinun organisaatiosi ja sen tuotteet löytyvät verkosta, kun ihminen etsii häntä kiinnostavaa tietoa edustamienne asioiden ympäriltä? Entä oletteko pohtineet, millä hakusanoilla teidän ainakin pitäisi löytyä verkon eri kanavilta?

4.  Asiakaspalvelusta verkossa tulee yhä merkittävämpi osa organisaation toimintaa.

”Haluamme kuunnella Facebookissa asiakkaitamme ja hyödyntää saamaamme palautetta joukkoliikenteen kehittämisessä. Luemme kaikki viestit ja vastaamme selkeisiin, useita matkustajia kiinnostaviin kysymyksiin.”. Näin kertoo HSL – Helsingin seudun liikenne Facebook-sivunsa Tiedot-osiossa – ja myös lunastaa lupauksensa vastata asiakkailleen avoimesti.

Miten sinun organisaatiosi palvelee tai voisi palvella asiakkaitaan verkossa? Voisitteko aloittaa pienillä askeleilla, esimerkiksi mahdollistamalla käyttäjien lähettämät yksityisviestit Facebook-sivullenne ja vastaamalla niihin etukäteen annetun määrittelyn perusteella?

5.  Sähköpostin rooli muuttuu ja viestintä vilkastuu

Nykypäivän nuoret eivät enää juurikaan käytä sähköpostia – he chattaavat toisilleen kännyköillä. Maailmalta kantautuu uutisia yliopistoista, jotka ovat jättäneet sähköpostin kokonaan pois oppilaitoksen viestintävälineiden joukosta. Meille, joille sähköposti on ollut ja on edelleen tärkeä organisaatioviestinnän väline, se säilyy sellaisena vielä pitkään. Mutta mitä tapahtuu, kun nykypäivän nuoret saapuvat työelämään?

Maailma muuttuu ja organisaatiot sen mukana. Muutos ei tapahdu heti tänään, mutta siihen on hyvä valmistautua ajoissa. Miten sinun organisaatiosi on mukana ottamassa ensimmäiset askeleet matkalla verkkoviestinnän tulevaisuuteen?

Jaa artikkeli:

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , ,

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

Keskustele aiheesta "Verkkoviestinnän tulevaisuuden visioita"

  1. Kyllä, samaa mieltä noiden kehityslinjojen suhteen. Se, mitä tähän nostaisin itse esiin on sisältöstrateginen ajettelu ja se, miten verkossa voidaan tehdä sisältöjä jotka koukuttavat ja joilla saadaan aidosti yrityksen liiketoiminnallisia hyötyjä. Kun katsoo pelkästään vaikkapa Amazonin tarjontaa termillä Content strategy (sisältöstrategia), teosten määrä on huikea – yli 11 000 osumaa. Olkaahan valmiina, tämä aalto on tulossa Suomeenkin.

  2. Hyvä kommentti, Katri! Sisältö on äärimmäisen tärkeää verkossa tapahtuvassa viestinnässä ja hyvä askel sisältöstrategista ajattelua kohti on lähteä liikkeelle pohtimalla esim. kohdan 3. avainsanoja. Osallistuin muuten helmikuussa sisältöstrategiaseminaariin, jonka herättämiä ajatuksia ja yhteenvetoa voi käydä lukemassa kirjani blogista täältä 🙂 http://www.kansalaisyhteiskunta.fi/markkinointi/blogitekstit_aihepiireittain/suunnittelu/?787_m=1088

  3. Hyviä pointteja, Piritta!

    Katrinkin kanssa olen samaa mieltä – sisältö, sisällön suunnittelu ja sisältöstrategia ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä. Kiinnostava sisältö saa ihmiset kiinnostumaan tuotteista ja palveluista, se saa heidät innostumaan, osallistumaan – ja ostamaan! Sisällön tekeminen on myös enemmän viestintää kuin markkinointia: pelkkä tuotteen tuputus ei miellytä, mutta sen ympärillä olevan ajatusmaailman fanittaminen ja hehkuttaminen pitää tehdä helpoksi! 🙂

  4. Olisin, Minna, painanut kommenttisi kohdalla peukkua tai plus ykköstä, jos kommenteista tykkääminen erikseen olisi mahdollista 🙂 Siis kiitos hyvästä täydennyksestä!

  5. Olivat aika itsestään selviä ja tuttuja pointteja alaa tunteville, sinänsä toki relevantteja. Eivätkä nyt kovin syvällistä uutta tietoa tarjonneet.

  6. Kiitos kommentistasi, nimimerkki HT! Alan asiantuntijoille tekstistä ei kovin syvällisiä asioita esiin varmasti nousekaan, mutta ainakin verkkoviestinnän ja sosiaalisen median koulutuksissani nämä listatut asiat herättävät viestijöissä usein monia uusia ajatuksia ja oivalluksia tulevaisuuden verkkosuunnitelmien suhteen. Kenties siis Pilkun paikan lukijoidenkin keskuudessa?

  7. […] edellisessä Pilkun paikka -bloggauksessani verkkoviestinnän tulevaisuuden visioista. Sama asia oli keskustelun alla jälleen eilen eräässä koulutuksessani, missä muiden asioiden […]

  8. […] tulevaisuuden työpaikkaviestintään Verkkoviestinnän tulevaisuuden visioita Viestinnällisia uuden vuoden lupauksia Pohjoismaista viestintää sosiaalisessa mediassa Online […]

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi