Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Kesätyöntekijät kolkuttelevat ovella. Neiti ’rivakka kädenpuristus’ ja nuori herra ’vieno hymy’ jännittävät ala-aulassa ensimmäisen kesätyöpäivänsä alkamista. Kengänkärjet kiinnostavat, kun päässä vilistää kysymysten pyörremyrsky: ”Olenhan ajoissa, löydänkö työpisteeni, miten ihmeessä kaiken voi tietää ja osata?”

Ei kaikkea voikaan heti tietää ja osata, ja siksi perehdytys on ehdottoman tärkeää. Aloittavan kesätyöntekijän pää ei ole ensimmäisenä työpäivänä kysymyksistä tukossa, jos perehdytys on aloitettu hyvissä ajoin rekrytointiviestinnän jatkeena.

Perehdytykseen on syytä kiinnittää huomiota, sillä T-Median kesätyötutkimuksesta paljastui, että vain 46 prosenttia kesätyöntekijöistä perehdytetään työhönsä hyvin.

Perehdyttäminen on pohjimmiltaan viestintää työnantajan ja työntekijän välillä, ja siksi sen luonteeseen kuuluu, että perehdytys onnistuu vain, jos viesti tavoittaa perehdytettävän sellaisena kuin työnantaja on sen tarkoittanut.

Työpaikan pelisäännöt ja käytöstavat eivät aina ole itsestään selviä kesätyöntekijälle, joka saattaa olla aivan ensimmäistä kertaa työelämässä. Perehdyttämiseen ja ohjaamiseen on selkeintä nimetä vastuuhenkilö, jotta nuori tietää, kenen puoleen kannattaa kääntyä avun tarpeessa. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla perehdytyksellä nuori pääsee nopeasti kiinni työtehtäviinsä, oppii ja kehittyy työssään.

Soneran Sanna Lavonen (Employer Branding Manager, HR) kertoo, että Soneran kesätyöntekijöille lähetetään jo ennen kesätyön alkua tietopaketti Sonerasta. Ennakkoperehdytyksen aiheita ovat silloin esimerkiksi Sonera työnantajana ja Sonera osana TeliaSonera-konsernia. Kun Soneran asiakaskanavat-yksikön kesätyöntekijät saapuvat taloon, heille opastetaan ensin isommassa porukassa yhteisiä asioita, minkä jälkeen jakaudutaan pienempiin ryhmiin päivittäisten työtehtävien perehdytykseen. Jokaisen työntekijän kanssa pidetään One2One-keskustelu kerran kuukaudessa.

Viestinnän rooli on kesätyöntekijälle merkittävä heti työpaikkailmoituksesta lähtien. Hakijalle on osattava viestiä oikein kesätyötehtävästä, jotta työstä ei alun perinkään synny vääriä odotuksia.

- Jos viestinnässä mennään pieleen alussa, niin kesätyösuhteessa jokin voi koko ajan ohjata työntekijää väärälle raiteelle, huomauttaa Lavonen.

Hän painottaa, että kesätyöviestinnässä tärkeintä on muistaa, että kesätyöntekijät ovat yrityksessä vain lyhyen aikaa. Silloin perehtyminen ei lopu, vaan kestää koko kesätyösuhteen ajan.

Lavonen korostaa, että avoin viestintä on kesätyössä menestymisen avain. Molemminpuolisessa kesätyöviestinnässä panostetaan keskusteluun ja korostetaan kesätyöntekijöille, että myös heidän mielipiteensä ja ehdotuksensa ovat arvokkaita, ja niitä halutaan kuulla. Jos ei ole avointa ja luottamuksellista viestintäsuhdetta esimiehen kanssa, on työssä onnistuminen vaikeaa. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ovat tärkeä osa ohjausta. Sonera rohkaisee kesätyöntekijöitä kaksipuolisen viestinnän lisäksi myös kesätyöntekijöiden keskinäiseen viestintään kesäsoneralaisten omassa Facebook-ryhmässä.

Nyt kun kesä vasta kurkistaa kulman takana, työnantajalla on mainio hetki valmistautua ottamaan kesätyöntekijät vastaan. Mitä kaikkea kesätyöntekijän on tiedettävä, jotta hän osaa tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla? Pätevä harjoittelijakin tarvitsee neuvoja ja perehdytystä hahmottaakseen talon tavat ja työnantajan keskeiset toimintaperiaatteet. Työnantajalle ja koko työyhteisölle on valtava etu kesäduunarista, joka tietää mitä tekee.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja herättelee työnantajia kehittämään kesätyöprosessejaan ja tarjoamaan nuorille entistä laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Kampanjan pääkumppaneita ovat Sonera, Nokia, RAY ja Oikotie Työpaikat. Myös ProCom on kampanjan asiantuntijakumppanina. Kehityshaluiset kesätyönantajat voivat yhä ilmoittautua mukaan >>

Kirjoittaja

  • Julia Wihuri

    Digitaalisen median maisteriopiskelija Vaasan yliopistosta. Kiinnostunut viestinnän uusista tuulista, luovasta sisällöntuotannosta ja videoista. Viestintähommissa Kaiku Helsingissä.

    Lue lisää kirjoittajalta