Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

  • Kimmo Malin

    Olen viestinnän suunnittelija ja valmentaja Pohjoisranta…

Webinaarien, teamsien ja zoomien vyöry on lanannut yli koko valkokaulusmaailman. Kieleemme on jopa tullut uusi sana kuvaamaan tilannetta: webinaariähky. Kevään kiireessä ei paljon ehditty harjoittelemaan. Johtajat ja asiantuntijat heitettiin webinaarien kylmään veteen ja katsottiin, osaavatko he uida. Nyt kun alkukankeus alkaa karista, hyvät esiintyjät erottautuvat massasta. Tylsän tai takeltelevan esiintyjän kohdalla etäyleisö avaa toiseen selaimeen sähköpostin tai hoitaa unohtuneen verkkokauppatilauksen siinä samalla.

Johtajien ja asiantuntijoiden on nyt sopeuduttava uuteen normaaliin ja löydettävä keinot, miten tavoittaa ja inspiroida ihmisiä etäelämässä luotettavasti, empaattisesti ja avoimesti. Ja kaikki tämä pitää tehdä yksin kotona läppärin ruutua tuijotellen tai studiossa kameran kanssa keskustellen.

Tilanne on haaste myös viestinnän ammattilaisille. Miten me viestijät voimme auttaa asiantuntijoita menestymään – vai toivotammeko heille vain tsemppiä?

Etäesiintymisen kolme kultaista sääntöä

Etäesiintymiseen pätevät samat vaikuttavan viestinnän lainalaisuudet kuin perinteisessä esiintymisessä, mutta erityisesti kolme asiaa korostuvat, kun yleisö on kaukana tietoverkkojen tuolla puolen.

  1. Katse rohkeasti kameraan

Kokemattoman esiintyjän on hankala muistaa, että ainoa kontakti yleisöön on kameran kautta. Tubettajia lukuunottamatta harva meistä on myöskään tottunut puhumaan luontevasti kameran linssille. Hyvä mielikuvaharjoite on kuvitella linssin tilalle oikea ihminen, vaikkapa joku läheinen.

  1. Less is more!

Älä yritä kertoa kaikkea, mitä tiedät aiheesta. Presentaatio kannattaa rakentaa mahdollisemman ilmavaksi, jotta yleisöllä ei mene kaikki energia pitkien tekstien tai monimutkaisten kaavioiden tihrustamiseen.

  1. Tuo energiaa

Anna innostuksesi kuulua ja persoonasi näkyä.​ Hyvä kysymys itselle esitettäväksi on esimerkiksi, mistä olen itse ollut innostunut aiheeseeni liittyen viime aikoina. Kerro se käytännön esimerkkien avulla, niin innostus tarttuu!

Etäesiintymiset lipsahtavat myös liian helposti presentaatiopainotteisiksi. Esiintymisessä prese ei koskaan ole pääasia, vaan esiintyjä itse. Siksi kannattaa vähintään aloittaa ja lopettaa esitys ilman presentaation heijastamista näytölle ja keskittyä kontaktin luomiseen.

Paremmaksi kuin Paasosen Heikki?

Virtuaalitapahtuma vastaa käytännössä live-television tekemistä. Harva johtajista ja asiantuntijoista kuitenkaan on yhtä harjaantunut puhumaan suoraan kameralle kuin Heikki Paasonen, Mikko Leppilampi tai muut tv-työn ammattilaiset.

Esiintyjinä parhaat yritysjohtajat ja asiantuntijat ovat jo ennen koronaa tienneet menestyksen salaisuuden: harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelu. Ja juuri valmentamalla me viestijät voimme auttaa myös muita tulemaan paremmiksi. Jos me haluamme, että juuri meidän organisaatiomme edustajat nousevat webinaarin tähtiesiintyjiksi, viestijöiden tulee antaa heille eväät loistaa.

Valmentamalla me viestijät voimme auttaa myös muita tulemaan paremmiksi.

Lue myös Liina Hurrin aiemmin Viestijöissä julkaistu teksti: Viestijä saa asiantuntijan loistamaan >>

Kirjoittaja

Sinua saattaisi kiinnostaa myös