Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

Viestintää pidetään sitkeästi tukitoimintona, luotujen linjausten ja muotoiltujen tuotteiden viestijänä. Haluatko sinäkin murtaa tämän ajattelun ja jatkaa urallasi liiketoiminnan syvimpään ytimeen?  

Oma intohimoni aihetta kohtaan nousee omakohtaisista kokemuksistani. 2000-luvun puolivälissä koin pörssiyhtiön viestijänä vähättelyä, jollaista en ole kokenut sen jälkeen. Halusin jo tuolloin ymmärtää paremmin asiakkaita, joille viestin. Tämä halu toi minulle varoituksen. Viestijän tehtävä ei kuulemma ole viettää aikaa asiakkaiden kanssa, vaan viestiä heille.

En tyytynyt tähän, vaan vaihdoin työpaikkaa siirtyen viestijästä liiketoimintajohtajaksi. Opeista ja kopeista matkan aikana kirjoitin kaksi kirjaa.

Nykyään autan johtoryhmiä muotoilemaan strategioita, mentoroin viestijöitä urallaan ja autan luomaan entistä asiakaslähtöisempää strategista viestintää.

Osoita ymmärtäväsi asiakasta

Puhutaan, että johtajat kuuntelevat vain numeroita. Siksi yhä useampi mittaa yhä useampaa asiaa.

Oma kokemukseni on, että johtajat kuuntelevat sitä, joka pystyy lukujen luettelemisen lisäksi johtamaan niiden perusteella tuloksellisia toimenpiteitä ja tekemään ennusteita.

Se taas ei onnistu ilman ymmärrystä asiakastarpeiden ja toimintaympäristön muutoksesta ja tämän peilaamista liiketoimintaan. Tämän vahvistaa myös Viestinnän ammattilaiset 2019 -tutkimus, johon vastanneista johtavista viestijöistä 65 % pitää eräänä tärkeimmistä tehtävistään media- ja liiketoimintaympäristön seurantaa.

Kävijämäärien tai klikkausten sijaan johtamisen ytimessä on asiakasymmärrys.

 

Aloita matkasi läpivalaisemalla strategia

Keino päästä liiketoiminnan ytimeen on tuoda johtamiseen jotain sellaista, mitä sieltä puuttuu. Löydät avaimet penkomalla toiminnan tärkeintä suunnannäyttäjää, strategiaanne.

Strategiat tehdään edelleen hyvin usein ilman viestinnän ammattilaista ja ne ojennetaan viestijälle viestittäväksi sen jälkeen, kun nurkkahuoneesta on noussut valkoinen savu merkiksi siitä, että strategia on valmistunut. Jos olet ollut tässä tilanteessa ja sinusta on tuntunut siltä, että strategia on hankala ymmärtää ja viestiä, syy ei ole sinussa. Se on strategiassa.

Kuluneiden vuosien varrella on erittäin harva kerta, kun olen nähnyt strategian, jonka pohjalta pystyisin vuosikymmenen johtamiskokemuksenkaan jälkeen viestimään suuntaa ilman syvällistä keskustelua ja sen pohjalta tehtävää tiivistämistä ja täydentämistä. Strategioissa on nimittäin usein niin isoja reikiä, että ne upottaisivat valtamerilaivatkin.

Tyypillisimmin kokonaan puuttuvia tai sekavasti esitettyjä ovat:  

  1. Toivottu tulevaisuus eli visio
  2. Kilpailuetu / erottuminen
  3. Toimintaympäristön ennustettu tai tiedetty muutos (nykytilan analyysin lisäksi)
  4. Asiakastarpeen ennustettu tai tiedetty muutos sekä tärkeimpien asiakkaiden määrittely
  5. Edellisten vaikutus omaan toimintaan ja siitä johdetut selkeät kehityslinjat

Kun jokin (pahimmassa tapauksessa useampikin) edellisistä puuttuu, strategian pohjalta tehdyt hankesuunnitelmatkin tuntuvat sekavilta. Strategian puutteiden korjaaminen voi tarjota sinulle kuningastien liiketoiminnan ytimeen.

Auta muita johtajia näyttämään suuntaa

Johtaminen on suunnannäyttämistä. Strategia on johtamisen väline, mutta harvoin kyvykäs näyttämään suuntaa. Viestinnän ammattilaisena osaat kysyä, kiteyttää ja kertoa asioita niin, että ne ymmärretään ja niin, että ne tuntuvat.

Sitä oivalluttavampia kysymyksiä teet ja sitä vaikuttavampia viestejä tuotat, mitä paremmin asiakasta ymmärrät.

Käytä taikavoimaasi ja rakenna johdon kanssa yhdessä strategiaan punainen lanka.

Pelkkään sanoittajan rooliin sinun ei tarvitse tyytyä. Mitä enemmän sinulla on ymmärrystä asiakkaista ja toimintaympäristöstä, sitä vahvemmin voit ottaa kantaa myös strategian sisältöön.

Kun pystyt auttamaan johtoryhmää strategiatyössä ja sen jälkeen viestimään sen entistä tuloksellisemmin, on erittäin todennäköistä, että johtoryhmä ei päästä sinusta enää irti.

Lue Viestijät-blogista myös Laura Niemen omakohtainen kokemus siitä, miten hän tämän matkan teki. Lauran blogi on luettavissa täällä.

Haluatko oppia aiheesta lisää? Tule mukaan ProComin koulutukseen:

28.5. Viestinnästä tulevaisuuden strateginen kilpailuetu

Lisää aiheesta voit lukea seuraavista Katin kirjoista:

  • Sisältöstrategia
  • Johdata asiakkaasi verkkoon

Kirjoittaja

  • Kati Keronen

    Kati Keronen on strategiseen viestintään erikoistuneen Valorian toimitusjohtaja. Kati on viestinnän ammattilainen, tulevaisuusajattelija, palkittu tietokirjailija ja pidetty viestinnän kouluttaja. Työssään hän auttaa organisaatioita uudistumaan ja luomaan tarinoita, jotka tunnetaan.

    Lue lisää kirjoittajalta