Jaa artikkeli:

Yli 70 tuhatta tulevaisuudesta kiinnostunutta kävijää vierailee Sitran uudistuneessa verkkopalvelussa joka kuukausi. ProComin Oma Media -kilpailussa vuoden 2017 parhaana sidosryhmämediana palkittu sivusto on Sitran oma ajankohtaisiin aiheisiin ja ilmiöihin tarttuva tulevaisuusmedia.

Keväällä 2017 tehdyssä verkkosivu-uudistuksessa syntyi Sitran oma sidosryhmämedia, jonka keskiössä sykkii bränditarinankerronnan sydän. Sitra.fi on suomalaisen tulevaisuuden näyteikkuna, josta löytyy niin luotettavaa tutkimustietoon perustuvaa faktaa, kuin myös asiantuntijoiden rohkeitakin näkemyksiä ja tulkintoja.

Sivuston sisältö on suunniteltu niin, että se palvelee sekä suomalaisten päättäjien että tavallisten yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneiden ihmisten tiedon tarvetta – niin nopeina uutispäivityksinä kuin syvällisempänä yhteiskunnallisten ilmiöiden ja tapahtumien taustoittajana – unohtamatta perustietoa Sitran toiminnasta.

Sitra.fi:n tekeminen perustuu vahvaan visioon, tavoitteelliseen sisällöntuotantoon sekä sidosryhmien tarpeisiin sitoutumiseen. Sivuston sisältö tarjoillaan tiukasti konseptoidussa ja helposti jaettavassa paketissa, jossa visuaalisuus ja kirjallinen ilmaisu kulkevat tiukasti käsi kädessä.

Viisi matkan varrella kerättyä oppia kaikille oman median rakentajille

1. Aseta kunnianhimoiset tavoitteet

Oman sidosryhmämedian rakentaminen on merkittävä strateginen valinta. Siksi tavoitteet kannattaa miettiä huolella ja olla niiden asettamisessa riittävän rohkea. Jotta tavoitteita pääsemistä pystytään mittaamaan, täytyy tavoitteille asettaa myös konkreettiset mittarit. Keskinkertainen sidosryhmämedia ei kiinnosta ketään ja siksi sellaisen rakentaminen on myös äärimmäisen kallista.

2. Konseptoi sisältö huolellisesti

Sisältö on kuningas, oli media mikä tahansa. Ja tämä sisältö on syytä tehdä rakkaudella. Kun sisällöntuotanto hajoaa ympäri organisaatiota ja sisältöä tuotetaan välillä nopeallakin syklillä, muodostuu laadun varmistamisen kannalta elintärkeäksi hyvin rakennettu sisältökonsepti. Sisältökonsepti ei kuitenkaan jalkaudu, jos kirjoittajat eivät tiedä mitä tehdä. Siksi myös kirjoittajia kannattaa ohjeistaa huolellisesti. Sitra.fi:lle on tehty varsin kattava tekstityypittäinen kirjoitusohje, jonka avulla Sitran ääni ja tyyli uivat verkkoon luontevasti. Tätä suosittelemme myös muille.

3. Nosta ihmiset esille

Organisaatiot eivät juuri kiinnosta lukijoita, mutta innostavat, keskustelevat ja osallistuvat asiantuntijat sen sijaan kyllä.  Nosta siis organisaatiosi ja sidosryhmiesi asiantuntijat esille näyttävin henkilökuvin ja mielenkiintoisin kirjoituksin. Muista, että uudenlaisessa asiantuntijaviestinnässä ei vakavuus ja vaikeaselkoinen kapulakieli ole enää yhtä kuin uskottavuus. Kovin asiantuntija onkin yhtäkkiä se, joka uskaltaa puhua ymmärrettävästi ja tuoda oman persoonansa asiantuntijaroolin takaa esille.

4. Kehitä kokeilemalla

Vaikka tekemisen selkärankana pitää olla hyvin suunniteltu konsepti ja sisällöt, ei kaikkea pidä eikä saa ylisuunnitella. Myös oman median kehittämisessä rohkeat ja nopeat kokeilut tarjoavat toimivan mallin esimerkiksi uusien juttutyyppien kehittämiseen.

Joskus suunnittelupöydällä hyvältä tuntuneet ideat osoittautuvat myös huonoiksi. Omiin ideoihin onkin turha rakastua liikaa ja toisaalta mokista voi oppia. Nopea mokaaminen on keino saada lisätietoa siitä, mihin ainakaan ei kannata suunnata resursseja.

5. Häivytä käyttöliittymä ja ilahduta yksityiskohdilla

Käyttöliittymäsuunnittelussa kaikkein vaikeinta, mutta myös palkitsevinta on yksinkertaistaminen. Mieti käyttöliittymää suunnitellessasi seuraavia kysymyksiä: Tarvitsevatko käyttäjät todella tätä? Mitä lisäarvoa käyttäjä tästä saa?

Hyvässä sidosryhmämediassa käyttöliittymän pitää pysyä taustalla – se ei saa varastaa showta vaan sisällön täytyy olla aina ykkönen. Kun käyttöliittymä häipyy taustalle voi käyttäjää ilahduttaa yksityiskohdilla. Sitran sivuilla brändiääni kuuluu jo heti ensi metreillä evästeiden käytöstä kertovalla “Ota keksi” ilmoituksella. Muita harkittuja yksityiskohtia ovat esimerkiksi päävalikon kaksitasoinen otsikointi.

Jaa artikkeli:

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , ,

Laura on yhteiskunnallisen viestinnän konkari, jonka sydän sykkii strategiselle ja luovalle konseptisuunnittelulle. Hän on vastannut vuoden 2017 sidosryhmämediaksi valitun sitra.fi:n konseptista ja toteutuksesta. Twitter: @laurahalenius

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi