Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Yrityksen murros vaatii viestinnältä valtavasti, mutta ainoastaan yhden mittarin

Julkaistu

  • Pelagia Wolff

    Pelagia on yritysviestijä, joka innostuu yhteisöllisyydestä…

Murroksessa sanat, eleet ja teot ovat valokeilassa. Yrityksen navigoidessa kovassa aallokossa viestinnän voima vahvistuu entisestään. Muutosmatkan viestijä yhdistää sinnikkyyden ja nopeuden, määrätietoisuuden ja joustavuuden, yhteisön ja yksilön. Hän on vahvasti läsnä hetkessä, mutta ennakoi samalla jo seuraavaa etappia.

Olemme viimeiset vuodet puskeneet ja eläneet muutosta Enfolla – toimintaympäristömme ja alamme on murroksessa, muutamme liiketoimintaamme ja tuomme yhteen monta kulttuuria. Korona ja sen vaikutukset IT-markkinoihin ovat entisestään lisänneet muutoskierroksia. Luotsin rooli on murroksessa johdolla, viestintä aisaparinaan – muutosjohtaminen kun on mitä suurimmissa määrin juuri viestintää, niin sanallista kuin sanatonta. Seuraavia asioita olen kannella pohtinut viestinnän näkökulmasta:

  • Muutos vie tuskallisen paljon aikaa. Viestintä on sisältöjä, mutta sitäkin enemmän kuuntelemista, näkemyksien vaihtamista ja toisten ymmärtämistä. Sisältöjä ammattiviestijä jakaa maailmalle ripeästi. Vaikuttaminen suhteiden kautta vie aikaa, koska suhteita rakennetaan aidoissa kohtaamisissa.
  • Vaikeus piilee siinä, että murrokseen yhdistyy usein kiire. Siksi muutosta on myös vietävä eteenpäin vajaalla kuuntelemisella ja ymmärryksellä. Toisaalta uusi askel tai ulostulo mahdollistaa vuorovaikutuksen seuraavan asteen.

”Vaikeus piilee siinä, että murrokseen yhdistyy kiire. Siksi muutosta on myös vietävä eteenpäin vajaalla kuuntelemisella ja ymmärryksellä.”

  • Viestinnän tekemisen ja suunnittelun tasapainoa pitää murroksessa harkita tarkkaan, painottaen tekemistä. Reaktiivinen viestintä korostuu muutoksessa, koska tuntemattomilla vesillä joudutaan tekemään yllättäviäkin reittimuutoksia. Meidänkin matkallemme mahtuu myrskyä ja karikkoja, mutta myös lempeää lounaistuulta. Viestintästrategia, joka tukee yrityksen strategiaa, on tärkeä – se asettaa raamit ja tuo myös viestinnän tekemiseen armollisuutta, kaikkea kun ei voi saavuttaa heti. Sen sijaan lyhyen tähtäimen suunnitteluun ei kannata upottaa liikaa aikaa, parempi on pitää vauhti yllä, tehdä, kokeilla ja tarpeen tullen ajaa alas.
  • Muutoksessa ryhmä korostuu yksilön sijaan. Arvot ja yhteinen tarina ovat avainasemassa, koska ilman yhteisiä peruspilareita ei päästä yhteiselle matkalle. Ihmisten yhteen saattaminen ja yhteisen suunnan luominen ovat perusedellytyksiä matkalle kohti uutta. Jotta laivaston kaikki perämiehet ohjaavat aluksiaan samalle reitille, tarvitaan viestintää, viestintää ja viestintää kaikissa muodoissaan. Toisaalta yhteisöllisyyden painottuessa on tärkeä muistaa, että yksilöitä ei saa unohtaa – jokainen meistä kokee muutoksen omasta näkökulmastaan.
  • Matkan haastavilla etapeilla piilee riski kohdistaa katse kapeasti omaan aluksen keulaan. Johdon tärkeimpänä tehtävänä on paitsi saattaa ihmiset yhteen ja luoda yhteinen suunta koko laivastolle, myös varmistaa, että katse on koko ajan tiukasti horisontissa. Viestinnän tulee tukea johtoa tähystäjänä – mitä merellä tapahtuu? Kiireisen reaktiivisuuden keskellä viestijänkin on tärkeä nostaa katseensa kohti horisonttia.

” Viestinnän tulee tukea johtoa tähystäjänä – mitä merellä tapahtuu?”

Miten viestintää tulisi sitten murroksessa mitata? Väitän, että yksi ainoa mittari nousee muiden edelle. Kysy henkilöstöltä, kokevatko he ymmärtävänsä tarinaa ja strategiaa. Tai mikä on vieläkin tärkeämpää: kokevatko he uskovansa näihin. Jos useimmat vastaavat kyllä, tiedät, että maata on näkyvissä.

Kirjoittaja

  • Pelagia Wolff

    Pelagia on yritysviestijä, joka innostuu yhteisöllisyydestä, muutoksesta ja strategisesta viestinnästä. Pelagia uskoo viestinnän voimaan rakentaa ymmärrystä ihmisten kesken ja kehitystä. Hän toimii viestintäjohtajana teknisen alan suunnittelu- ja konsultointiyritys Rejlersissä. Twitter: @PelagiaWolff

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös