Miten syntyy maailman eturiviin kuuluva, yli kaksi miljoonaa matkustajaa kuukausittain tavoittava N by Norwegian -lehti?

Kun mediatalo Ink sai Norwegianilta tehtäväkseen luoda nuorekkaan ja eteenpäin suuntautuvan asiakaslehden, jolle digitaalisuus olisi vain sivujuonne, otti skotlantilainen toimittaja Toby Skinner tehtävän vastaan innostavana haasteena:

– Pidin Norwegianista lentoyhtiönä ja halusin tehdä asioita eri tavalla, toimittaja kertoo marraskuisena aamuna ProComin Lehtipäivässä.

© www.samiheiskanen.fi
Norwegian-lentoyhtiön asiakaslehti N by Norwegian valittiin vuoden 2013 lehtilanseeraukseksi brittien lehtimaailman ”Oscareissa” British Society of Magazine Editors Awardseissa. Pär Svälas (vasemmalla) ja Toby Skinner puhumassa ProComin Lehtipäivässä 25.11.2014.

Miksi maailman paras asiakaslehti ei voisi tosiaan jatkossakin löytyä lentoistuimen taskusta? Painettu lehti lienee yhä lentoyhtiölle verkkoa parempi tapa tavoittaa lukijat.

Älykkäitä tarinoita pilke silmäkulmassa

Skinner kertoo lehden ensimmäisen numeron määritelleen N by Norwegianin äänensävyn:

– N by Norwegian on älykäs, mutta ei liian vakava, hieman ilkikurinen ja aina pilke silmäkulmassa.

Ensimmäisen numeron pääteemana olivat Huippuvuoret. Kannessa vanhaa aikaa huokuvat piirrokset ihmisistä ja jääkarhuista toivottivat lehden lukijan tervetulleeksi Huippuvuorille toteamalla: ”Siellä asuu enemmän jääkarhuja kuin ihmisiä”.

Lehden norjalainen AD Rickard Westin nimeää juuri Huippuvuoria käsittelevän numeron henkilökohtaiseksi suosikikseen:

– Yleensä Huippuvuoria käsittelevät jutut kertovat jääkarhuista, mutta alueen ihmisistä ja yhteisöistä ei juurikaan kerrota. Tarinamme teki siellä asuvat ihmiset iloisiksi ja sai toivottavasti myös monet muut katsomaan Huippuvuoria uusin silmin.

Tarinoita, joita muut eivät kerro

Lehden jokaisessa numerossa N by Norwegian keksitään ikään kuin uudelleen. Haasteena on luoda jotakin uutta ja tuoretta jokaiseen numeroon, minkä vuoksi tekijät matkustavat aina itse juttukohteisiin etsimään kiinnostavia tarinoita. Ryhmä haluaa tarjota lehden lukijoille kokemuksia ja ideoita.

– Pyrimme löytämään tarinat, joita muut eivät kerro, kiteyttää tuottaja Pär Svälas lehden toimitusperiaatteita.

– Koska luomme jutut paikan päällä, ne usein muuttuvat alkuperäisestä suunnitelmasta. Todellinen tarina saattaakin löytyä aivan muualta, Westin summaa.

© www.samiheiskanen.fi
Ydintekijöiksi asiakaslehden tekoon Rickard Westin nimeää laadukkaan journalismin ja kiinnostavat tarinat.

Tekijätiimi haluaa tehdä lehteä ilman tiukkoja sapluunoita, heittää pois kahlitsevat osiot ja keskittyä tarinoihin ja luovuuteen. Ennen kaikkea se haluaa tehdä lehteä, jota myös itse tahtoisi lukea.

– Haluan itse lukea juttuja, joissa on haastavia kysymyksiä ja erikoisia näkökulmia asioihin, Skinner toteaa.

N by Norwegian -lehteä julkaistaan kuukausittain hyvin pienellä tiimillä, minkä vuoksi jokaisen numeron teko on intensiivinen prosessi. Olennaista lehdenteossa onkin työnteon hauskuus ja intohimo.

– Meille lehden persoonallisuus merkitsee luovuutta, pientä ilkikurisuutta ja tarinoita, jotka itse koemme hauskoiksi. Persoonallisuus syntyy tekemällä jotakin erilaista, omannäköistä. Annamme lehteen paljon itsestämme: mistä itse pidämme, mitä itse ajattelemme, mitä itse haluaisimme lukea. Toivottavasti lehdessämme myös näkyy tuo hauskuus ja tekemisen nautinto, Skinner summaa.

 

Onko sinulla toimialasi paras asiakas-, sidosryhmä- tai henkilöstölehti?

ProComin Lehtikatsauksessa 2015 saat asiantuntijoiden arvion lehtesi vahvuuksista ja mahdollisista kehittämiskohteista.

Lue lisää ja ilmoita organisaatiosi lehti mukaan katsaukseen 11.9. mennessä: http://procom.fi/palvelut/lehtikatsaus/

 

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , ,

Kirjoittaja vastaa ProComissa koulutuksista ja projekteista.
Twitter: @EveliinaLinna

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi