Viime aikoina olen käynyt paljon keskusteluja ekosysteemien merkityksestä organisaatioille sekä viestinnän kiihtyvästä muutoksesta. Tässä blogikirjoituksessa haluan jakaa näkemyksiäni ekosysteemeistä ja avaan niiden merkitystä viestinnälle ja liiketoiminnalle laajemmin.

Mikä on ekosysteemi?

Olemme Tiedolla määritelleet, että meidän omiin ekosysteemeihimme kuuluvan niin asiakkaita, kuluttajia, startup-yrityksiä, yhteistyökumppaneita kuin muitakin sidosryhmiä.

Uskomme, että tulevaisuudessa me kaikki tulemme tekemään töitä ekosysteemeissä. Digitalisaatio mahdollistaa tämän. Avoimuus ja yrityksen rajojen avaaminen on tärkeää myös kilpailukyvyn kannalta. Minua inspiroi erityisesti se, miten ekosysteemit vaikuttavat johtamiseen ja tapaamme viestiä.

Ekosysteemin voimaa

Ekosysteemit auttavat meitä pääsemään käsiksi uuteen ja aiemmin saavuttamattomaan luovaan potentiaaliin. Voimme luoda palveluita ja tuotteita uudella tavalla yhteistyössä. Tiedolla olen nähnyt tämän muutoksen tapahtuvan muutaman viime vuoden aikana. Monessa kehitysprojektissa olemme havainneet ekosysteemien hyödyntämisen suoran vaikutuksen luovuuteen ja nopeuteen viedä innovaatioita ja palvelukonsepteja markkinoille.

Viestinnässä olemme halunneet hyödyntää tätä ekosysteemin voimaa. Esimerkkeinä tästä ovat mm. asiakkaidemme kanssa järjestetyt hackathon-tapahtumat Tieto Experience Hub -konseptin alla. Toisena esimerkkinä on digitaalinen ajatushautomomme Bubble Sessions, jossa eri alojen vaikuttajat ja asiantuntijat keskustelevat liiketoiminnan ja teknologian risteyksessä vaikuttavista trendeistä.

Tällainen yhdessä ideoimiseen ja luomiseen perustuva tekeminen ja viestintä on mahdollista vain digitalisoituneessa maailmassa.

Ekosysteemin toiminnan ehdoton edellytys on luottamus. Ekosysteemissä toimivat jäsenet vaativat läpinäkyvyyttä ja avoimuutta toisiltaan. Ekosysteemit ovat tietoinen valinta tehdä yhteistyötä kilpailun ja vastakkainasettelun sijaan. Viestintä tarjoaa loistavat keinot luottamuksen, avoimuuden ja läpinäkyvyyden rakentamiseen.

Ekosysteemit kuitenkin myös luovat uusia haasteita esimerkiksi pörssilistatun yrityksen viestinnälle. Kaikki tapahtuu reaaliajassa ja nopeasti. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden saavuttaminen edellyttää yhteisöllistä viestintää, jatkuvaa dialogia, vuorovaikutusta ja sitoutumista. Sosiaalinen media on arkipäivää – myös B2B-yrityksissä pyritään rakentamaan dialogia sidosryhmien kanssa uusissa kanavissa. Tästä syystä myös yritysten työntekijälähettiläiden merkitys kasvaa entisestään. Viestintätiimien tuleekin kouluttaa, valmentaa ja tukea työntekijälähettiläitä tässä roolissa, joka perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen sekä lähettiläiden omaan innokkuuteen.

Tämä on suuri muutos “konserniviestinnälle”. Raja sisäisen ja ulkoisen viestinnän välillä hälvenee, yrityksen maine rakentuu yritysten sisällä ja sen ulkopuolella – jokaisessa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa niin digitaalisessa kuin reaalimaailmassakin. Digitalisaatio muuttaa vahvasti sekä viestinnän että johtamisen roolia. Voimme johtaa viestintää ekosysteemissä, mutta emme koskaan voi täysin hallita sitä.

Ekosysteemit eivät synny itsestään. Onnistumiseen vaaditaan muutoksia asenteissa ja seuraavia perusedellytyksiä:

  • Luottamus (jonka vahvistamisessa viestintä voi auttaa)
  • Läpinäkyvyyden arvostaminen salailun sijaan
  • Yhteiset liiketoimintamallit kilpailun sijaan
  • Yhteiset tavoitteet

Näillä edellytyksillä ekosysteemejä syntyy ja ne kukoistavat. Ilman näitä perusedellytyksiä liiketoiminnallasi saattaa olla vaikeuksia pärjätä digitaalisella aikakaudella. Uusi, parempi maailma rakennetaan yhdessä toimimalla ja luomalla lisäarvoa kaikille sidosryhmille. Uskon, että viestintä on avain luottamuksen rakentamiseen ja väylä innovatiiviseen huomiseen.

Ps. Kiinnostaako aihe? Alla kolme konkreettista esimerkkiä siitä, kuinka me Tiedolla hyödynnämme näiden ekosysteemien voimaa viestinnässä.

Tieto Perspectives – näkemyksiä digitaalisessa ekosysteemissä

Tieto Perspectives -sivustolla vierailee kuukaudessa noin 15 000 vierasta. Sivusto lanseerattiin maaliskuussa 2015 tavoitteena luoda digitaalinen keskustelufoorumi liiketoiminnan ja teknologian risteykseen. Tiedon asiantuntijoiden blogien lisäksi isännöimme muiden vaikuttajien kirjoituksia, sekä julkaisemme ajatushautomo Bubble Sessions:ssa ajankohtaisia aiheita. Olemme myös tuoneet ajatushautomo Bubble Sessions-konseptin olennaiseksi osaksi fyysisiä asiakastilaisuuksiamme.

Ultrahack aloitti sarjan hackathon-tapahtumia

Tiedon sisäiset startup-yritykset yhdistivät voimansa Ultrahack-hackathonissa, jossa Tiedon ja sen yhteistyökumppaneiden tavoitteena oli luoda uusia innovaatioita tulevaisuuden vähittäiskaupalle. Palkittu tiimi innovoi ratkaisun, jonka ansiosta tulevaisuuden kaupassa jonotetaan vähemmän. Ultrahack herätti paljon kiinnostusta sosiaalisessa mediassa – osallistujien omissa verkostoissa sekä perinteisessä printtimediassa. Hackathon-tapahtumista on sittemmin tullut tärkeä osa Tiedon ja sen asiakkaiden luovaa prosessia: #CXHackFazer #CargoHack esimerkkeinä.

Tiedon e-kirja digitalisaatiosta

Accelerating business through digitalization -e-kirja tuo yhteen kuudenkymmenen Tiedon asiantuntijan blogeja ja paljon muuta yhdeksi tableteille ladattavaksi kokonaisuudeksi. Kirja käsittelee digitalisaatiota eri näkökulmista kuten liiketoimintahyötyjen, paremman asiakaskokemuksen, toiminnallisen tehokkuuden ja uusien liiketoimintamallien kautta. E-kirja on hieno esimerkki siitä, kuinka hyödynnämme ekosysteemiämme digitalisaation viestinnässä! Lataa e-kirja tästä: AppStore, GooglePlay.

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , , , , ,

Kia Haring on Tiedon viestintäjohtaja. Hän johtaa Tiedon ulkoista ja sisäistä viestintää sekä vahvistaa Tiedon brändiä tärkeimpien sidosryhmien parissa. Hänet löytää Twitteristä (https://twitter.com/kiaharing) sekä LinkedInistä (https://www.linkedin.com/in/kiaharing).

Yhteistyökumppanit

STT Viestintäpalvelut
Gonin/Creative
GRANO
T-media

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi